endelig mamma:) Skrevet 8. januar 2010 #1 Skrevet 8. januar 2010 Ser alle har så fine rutiner på sine små, og får i de mye fast føde. Her ser dagen slik ut: ca 08.00-- mm(fra pupp) (av og til kl syv, men sover da videre til halv ni før vi står opp) ca 10.00- mm (fra pupp) før den lille sovner ca 11.00 våkner fra søvnen, dersom den lille ikke spiste før den sovnet, får den pupp da ca 13.00 pupp før soving igjen ca 15-15.30 våkner fra søvnen ca 16.00 pupp og grøt (kun oppe i 2ts til nå) (bør jeg gi pupp før eller etter?, og bør den lille få vann til grøten?) ca 18.00 søvn ca 19.00 våkner igjen, pupp ca 20.00 på badet for å bli stelt for kvelden ca 21.00 pupp, og pupp igjen 21.30, eventuelt pupp 20.00 og 21.00 ca 21.30 sengen våkner som oftest en gang om natten for å få pupp, ellers noen ganger for å få smokk. Jeg reagerer med en gang den lille lager lyd, bør kanskje bli flinkere til å vente litt. Sover min lille for mye? Bør min lille få mer fast føde, og når? Og bør den lille få vann?
Ranni Skrevet 8. januar 2010 #2 Skrevet 8. januar 2010 Det er store forskjeller på hvor fort babyene kommer opp i noe mengde fast føde. Har du begynt nå (da han ble 6 mnd)? I så fall er det bare å være tålmodig. Husk at det også er viktig at den lille lærer at mat og måltid er noe positivt. Prøv ikke å bli stresset om den lille ikke spiser så mye, det kommer, det kommer. (Faktisk sies det at morsmelk gjerne kan være hovednæringen frem til de er ett år...) Når det gjelder pupp før eller etter ville jeg prøvd meg litt frem. Den lille bør nok ikke være alt for sulten/tørst når det blir servert noe nytt, men heller ikke for mett selvsagt. Det tar litt tid å finne ut av (som alt nytt med våre små :-)) De sier det er lurt å lære de små å drikke vann tidlig. Jeg har gitt litt vann til måltidene fra trollet var ca 7 mnd, da i en tutekopp som det også tok litt tid å venne seg til. Nå går det noen ganger noen slurker, andre ganger (ikke tørst antar jeg) blir det mest søl - hehe. Søvn er like individuelt som alt annet. Synes ikke det ser ut som den lille sover for mye, er jo våken et par timer mellom lurene, det er mer enn trollet var på den tida :-). Det er jo opp til dere om dere etter hvert vil prøve å få kveldlegginga litt tidligere, eventuelt når den lille går over til bare to dupper. Prøv å følge den lille, det er mitt råd. Deres tempo, da blir det minst stress for både liten og stor. Lykke til! :-)
endelig mamma:) Skrevet 8. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 8. januar 2010 Tusen takk for svar! Begynte med grøt for en uke siden, så har ikke holdt på så lenge. Begynte med 1ts grøtpulver, kommet opp i 2 nå, men da orket ikke mini å spise alt. Fikk pupp før måltidet. Skal jeg fortsette å gi det midt på dagen en stund til? Og bør mini få tutekopp med vann mellom måltidene da eller? Og må vannet kokes først? Beklager alle spørsmålene, men første gang dette her. Liker å legge den lille såpass sent, for da får jeg sove litt på morgenen og, og om kvelden ligger mini så fint på gulvet og leker for seg selv, så ikke noe problem å ha henne våken.
Studine mevik Skrevet 8. januar 2010 #4 Skrevet 8. januar 2010 Det er veldig individuelt hvor mye søvn og hvor mye mat babyene trenger. Din baby regulerer nok fint søvnbehovet sitt. Jeg har en stor gutt som er mye våken på dagen. Han spiser deretter og sover hele natta. Du kan kanskje prøve å gi grøt før du gir pupp, eventuelt gi litt pupp så grøt og så pupp igjen. Det er ikke noe problem å gi vann til måltidene eller mellom måltidene. Når de passerer 6mnd kan de får vann rett fra springen, men pass på at du bruker kaldt vann. Varmtvannet inneholder bakterier som dannes i varmtvannstanken. Det kan lønne seg å varme vannet litt i mikro før du gir det til babyen din. Vi lot gutten vår sitte med tutekopp i vippestol for å lære seg den og det var veldig populært
endelig mamma:) Skrevet 8. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 8. januar 2010 Takk for svar, kanskje mini skal få sitte i vippestol og kose seg med tutekopp i morgen:) Skal en bruke iskaldt vann, for så å varme det i mikro eller la det stå i romtemperatur en stund eller?
Studine mevik Skrevet 9. januar 2010 #6 Skrevet 9. januar 2010 Jeg bruker kaldt vann fra springen som jeg varmer litt i mikro.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå