Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg kjøper ikke luksus goder på avbetaling, og en sofa er jo det. Det finnes jo også rimelige og gode alternativ på IKEA og ikke minst Sienna serien til skeidar. Har en ikke penger og vaskemaskina går, er det en annen sak.

Fortsetter under...

Tusen takk for tilbakemelding! Grubler fremdeles, skal ta en tur på butikken i dag og prøvesitte en gang til, så får jeg kjenne godt etter om det er verdt det.... Tror helt ærlig det vil gå veldig greit å legge til sides tusen kr mnd, og så betale om 9 mnd, og så er det jo tross alt nå det er salg!! Hvis jeg skal spare først, så må jeg jo faktisk betale mer for sofaen når den tid kommer. Ikke lett å bestemme seg likevel, det er jo ikke så hyggelig å sitte i den sofaen sammen med en sur mann heller da..

Det er da trossalt salg flere ganger i året enn i januar!

Vi kjøpte vår sofa på salg i juni og nå på januar salget er den DYRERE enn det vi betalte for den da! Mye bedre følelse å betale der å da enn å skulle ha den gnagende i bakhodet hvis det skjer noe uforutsett i tiden mellom sofakjøpet og når dere skal begynne å betale. Og uforutsette ting skjer hele tiden!

Jeg skulle akkurat til å skrive det du selv skrev. En del sofaer er så mye billigere nå på salg, at den vil bli billigere inkl. omkostninger, enn om noen måneder, når man må betale full pris. Dette forutsetter selvfølgelig at dere følger betalingsplanen, og har råd til det. Av å til kan det faktisk lønne seg!

Når det er sagt, kommer jeg aldri til å handle på avbetaling/med utsettelse, men så finner vi som regel penger hvis vi må.

Takk for svar... Artig at du nevner Sienna fra 'Skeidar, for det er den jeg har sett på. Pga smal stue så passer det best med hjørne/eller 3-seter med sjeselong. Den koster 7999 på salg nå, og en tilsvarende hjørneløsning fra ikea koster omtrent det samme tror jeg. Billigere enn det finner man vel kanskje ikke..? Har du denne Sienna sofaen selv, så blir jeg takknemlig hvis du kan fortelle om den er bra!

Jeg syns det er greit å handle med betalingsutsettelse om du selv vet at når regningen kommer så har du pengene stående til å betale den vekk med en gang.

Jeg syns også det er greit å handle på utsettelse om det er virkelig krise krise, og man feks ikke har noen mulighet til å få vasket barnas tøy fordi vaskemaskinen røyk feks....

Men en sofa er for meg ikke krise!

Om du har helseproblemer og trenger noe som er tilpasset deg og sitte i hadde jeg kjøpt meg en god stol, som forøvrig kan bli mye rimeligere enn en sofa.. barna bryr seg tross alt ikke om sofaen er sliten eller ikke..

Men dette går på økonomisk sans, er man svak, faller for fristelsen kan fort en utsettelse bli til fler..det er vel her mange faller i luksusfellen..

Ikke kjøp deg noe du ikke kan betale der og da, om det virkelig ikke er krise, er mitt råd til deg.

Annonse

da jeg og sambo flyttet sammen var vi begge studenter og hadde ikke mye penger. vi kjøpte ny sofa på avbetaling. sofaen kostet 9000 kr, vi fikk 9 mnd betalingsutsettelse og måtte betale 450 kr for dette. så satte vi inn 1000 kr på en konto hver måned, og betalte regninga i en smekk da den kom=) ikke noe problem det?

Jeg er i mot å bruke penger man ikke har. På lik linje som jeg blir irritert når noen prøver å gi meg et kredittkort for at jeg skal bruke penger jeg ikke har, slik at de kan tjene penger. Egoisme.

Skjønner at dere trenger sofa, men jeg er enig med mannen din.-)

Annonse

Har Sienna sofa her, og om du skal ha sofa for maaaaaaaaaaaaaange år ville jeg valgt noe annet- eks skinn. Den blir fort slitt i stoffet. Hatt vår i 4 år og det synes....

Jeg har ikke den selv, men har en brukt italiensk sofra fra 50-tallet:) Men jeg kjenner mange som har den fordi den er pen, og det mørkegrå stoffet er slitesterkt og enkelt å vaske av. Vi har en toseter på jobben, og den har stått der i mange år. Skinn er jo alltids et alternativ, men jeg liker bare skinn om det er skikkelig slitt og mykt (som min:). En skal ha en veldig sikker smak om en skal kjøpe en sofa for de neste 30 åra, og ikke minst være sikker på at en ikke skal flytte.

Det er ikke tilfeldigvis noen dere kjenner som har tenkt og kvitte seg med en sofa? Sett på finn.no eller bruktbutikker om de kan ha noe rimeligere? Da vi kjøpte vår sofa så betalte vi inn en del når vi bestilte den og resten når vi fikk den, det funket helt fint det. Husk at mange sofaer er det 6-8 ukers leveringstid på med mindre du har sjekket at de har den inne på lager!

hvis det hadde vært ting dere var avhengige av - f.eks vaskemaskin, bil etc, så kan avbetaling være nødvendig.

Men en utslitt sofa?? Hvis den er SÅÅÅÅÅÅ utslitt og vond så har den vel også vært det en stund. Og hvis dere da allikevel ikke har greid å spart noe til ny sofa, så er det vel heller ikke sånn at dere greier å spare noe de neste månedene (med mindre dere har fått plutselig høyere lønn fra januar av eller plutselig mindre faste utgifter). dermed er sofa på avbetaling etter min mening en dårlig ide!

ok, Kamomille, jeg skjønner godt poenget ditt! Har trengt sofa i tre år i hvert fall, likevel har jeg ikke engang prøvd å spare til den... Joda, skjønner at det ikke er så fornuftig det jeg tenker på! Har ikke så veldig god magefølelse nå for å være ærlig. Skal sove og tenke på det, kanskje tar jeg til fornuft? Takker alle for gode råd!

Tja, jeg synes det er greit noen ganger. Vi gjorde det med vår sofa men det var KUN fordi vi desperat trengte en sofa før jeg fødte og visste at feriepengene kom to mnd etter, ergo kostet det oss ikke en krone, eller kanskje noen hundrelapper å ta det på kort.

MEN, du gjør som du selv vil, det er da ingen skam å ha ting på avbetaling, men du må bare være sikker på at du klarer det. Hvis du ikke er flink til å ta unna betalingene når du må ender du fort opp med en ting som er trippel så dyr.

Tenkte bare å oppdatere litt, til alle dere som kom med gode og velmente råd! Jeg tok faktisk til fornuft til slutt, regna litt på det og så at det absolutt ikke var tiden for å kjøpe sofa nå, hverken på ene eller andre måten! Sukk..

Men jeg tror fortsatt at jeg kunne finne på å benytte meg av betalingsutsettelse, bare jeg visste at jeg klarte å betale inn hele summen i tide. Da er det vel ikke så farlig?

Uansett, takk for tilbakemeldinger, tror deres meninger hjalp meg veldig ..

Kommer vel an på. Kan man klare det som ekstrautgift, må vel det være helt greit. Er mange som betaler regningene sine til rett tid, og har avbetaling på sofaen, skulle jeg mene. Forøvrig. Er vel bare på dib folk er så inn i hampen snusfornuftig at de sparer til det nødvendige hver mnd og aldri slenger seg på kredittkjøp. Jeg kunne faktisk brukt kredittkortet på slikt selv, hvis jeg hadde hatt behov for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...