Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Stor diskusjon i heimen. Vi trenger sårt en ny og bedre sofa, den vi har er virkelig utslitt, og ikke god å sitte i... Men så er det jo sånn da, at vi dessverre ikke har noen pengesekk vi kan ta av til slikt. Jeg vurderer da å kjøpe med sånn betalingsutsettelse, og det vil koste oss ca 1800 ekstra... Mannen min er helt imot dette, og blir dritsur når jeg snakker om det. Hva mener dere? Må jeg virkelig vente til jeg har spart opp penger? Og når dere kjøper møbler, eller trenger noe annet som koster litt: har du da alltid pengene liggende klar eller..?

Fortsetter under...

Hvis du/dere er helt sikre på at dere kan betale tilbake og er villige til å ta ekstrakostnaden, så er det jo greit nok (selv om jeg aldri ville gjort det - først pengene, så handle).

Hvor mange måneder er avbetalingen på? Klarer du å vente med å kjøpe sofa til da, eller er det helsemessige utfordringer som gjør at du ikke kan bruke den?

Har du sjekket et bruktbutikk for en sofa som du kan ha? Kommer ned i 500 kr der ser jeg

Nei det er ikke noe problem om man betaler =) Det man ser på luksusfellen f.eks er de værste av de værste tilfellene. De som aldri betaler og som egentlig ikke hadde råd til de lånene.

En fin regel er at klarer du bare å betale minste beløpet i måndeden, så har du ikke råd til lånet.

Betaler du f.eks dobbelt hver mnd blir det sikkert ikke mer enn 5-800 ekstra for sofaen. Minste beløpet er ofte veldig lavt, så du kan sikkert 3 dobble beløpet du betaler inn også.

Tar du utsettelse f.eks 4 mnd som er mest vanlig kan du også betale på de fire mnd. Da får du ned beløpet, før renten begynner å løpe.

95% av de som har kjøpekontoer er veldig fornøyd med dem. Hvertfall de som har GE moneybank som jeg har kurs fra.

Ja, vi har alltid penger på sparekto som vi kan ta av til slike større ting, vi sparer opp penger hver mnd:-)

Hvis vi ikke hadde hatt det og jeg skulle kjøpt meg en sofa hadde vi brukt av rammelånet, men om dere ikke har rammelån blir jo det vanskelig.

Hvis dere virkelig trenger en ny sofa ser jeg egentlig ikke noe problem i å kjøpe på avbetaling, men jeg hadde vel selv sikkert spart opp de pengene før jeg kjøpte sofa så jeg slapp de rentene dere må betale ved avbetaling.

Annonse

Vi kjøpte noen møbler på avbetaling da vi kjøpte vårt første hus, det var vel 6 eller 10 mnd betalingsutsettelse før rentene begynte løpe. Vi sparte hver måned og den dagen rentene skulle begynt løpe betalte vi inn hele suppa. Kostet oss ikke mer enn etableringsgebyret og vi slapp å bo i et "tomt" hus..

Jeg ville ikke kjøpt på avbetaling om jeg hadde hatt problemer med å betale, da ville jeg heller spart først.

Vi har heldigvis en konto som vi sparer til uforutsette utgifter som nye møbler og høye strømregninger og sånn.. Ellers tror jeg faktisk jeg hadde ventet.. Hvis dere har råd til å betale sofaen ned etter hvert, så har dere råd til å spare også. Men jeg er kanskje litt sprø sånn?

Takk for svar! Hadde vel en følelse av at de fleste ville være enige med mannen min ja... Jeg skjønner også at det er mest fornuftig å spare først, men det er bare at jeg begynner å bli desperat. Sliter med vond ryrr, og trenger virkelig et godt sted å sitte når jeg skal slappe av! Bruktbutikker er det dårlig med her, dessverre.

Jeg er enig med mannen din. Jeg ville aldri ha kjøpt noe på avbetaling - det er jo mye dyrere.

Det er ikke for ingenting man sier at det er "dyrt å være fattig". Og når man benytter spnne avbealingsorninger blir man jo enda fattigere.

Legg heller til side litt penger hver måned og spar til ny sofa om en stund.

Vi har penger i reserve som brukes til denslags.

Avbetaling er helt uaktielt her i huset, da får vi heller klare oss uten. Dette er en måte for butikker å tjene gode penger på at folk har dårlig råd.

Men har du sjekket finn? Utrolig mange som selger nesten helt nye sofaer til en rimelig pris.

Og husk på en ting; Om dere ikke har råd til sofa nå, tror du det er noen grunn til at dere har bedre råd om 4 måneder? Ofte har man ikke det og da har du et problem.

Prøv å få til små trekk til en sparekonto, så går det ganske kort tid til dere har klart å spare littegrann og så er det bare å fortsette. Alle monner drar.

Lykke til!

Prøv dere på å bruke så lite penger som overhodet mulig f.eks de neste 2mnd. Jeg har klart å få ned matutgiftene våre (2voksne og 2barn) til 2500kr i de mnd jeg har jobbet hardt for det, normalt bruker vi ca 6000kr i mnd. Kjør bil bare når dere må. Ikke bruk penger på sånt som dere ikke må ha, og når jeg sier må ha så mener jeg virkelig må ha.

Er utrolig hvor mye man klarer å skrape sammen om man bare er hard for en periode. Har dere f.eks ca samme matutgiftene som oss i mnd og du halverer de i 2mnd så har du 6000kr å bruke på belønningen som er sofaen. Klarer du det enda litt lenger så blir det mere å bruke på sofaen!

Her skal vi ha sparemånde i februar. Handle inn å planlegge middagene til detalj og ikke kjøpe noen ting annet enn det vi absolutt må ha. Kjekk måte å spare masse penger i en smell har jeg funnet ut! I tillegg til den vanlige utgiftskrympingen så skal sambo bort på bygging å derfor tjener han mye mere, samtidig som vare drivstoffutgifter går ned i tillegg til alt det andre.

Annonse

Vi kjøper ikke noe på avbetaling. Min mann gjorde dette da han kjøpte seg huset her, og det har vi brukt litt tid på å få betalt ned. Den nedbetalingen gikk utover endel annet i heimen, men nå er det sånn at jeg ikke liker avbetaling så jeg ville bli kvitt dette fortest mulig også.

I ett vanlig hjem kommer det uforutsette utgifter av og til, og han man ikke penger til en sofa så mener jeg at man bør vente til man har de pengene. Om bilen plutselig streiker og trenger en reprasjjon som koster endel tusen hva gjør man da?

Vær heller fornuftig å spar så mye du kan slik at du kanskje får kjøpt sofaen tidligere enn du trodde. slik sett blir det billigere, og det kan bli veldig mye billigere om du får uforutsette utgifter om du har kjøpt sofaen på avbetaling, for da må du muligens skaffe penger til det også, lån eller forbrukslån..... da kan det bli vanskelig å komme seg ovenpå igjen.

Jeg synes egentlig at det er ok å kjøpe med utsettelse hvis man vet at det blir kun 1800 kr ekstra. Og hvis dere vet at dere innfrir snart, feks med feriepenger eller skattepenger.

Men å kjøpe på avbetaling over feks 3 eller 5 år, det blir fort veldig dyrt, da blir produktet som regel dobbelt så dyrt.

Så jeg er ikke imot det hvis man er klar over kostnadene og er villig til å ta dem. Det som er ille er når folk ikke aner hva det koster til slutt.

Har studert litt på annonsen om betalingsutsettelse en gang til, og ser nå at jeg faktisk ikke burde kalle det AVBETALING i det hele tatt, det dreier seg om betalingsutsettelse! Sofaene som er aktuelle koster henholdsvis 8000, eller 13000. Med 9 måneders utsettelse vil det bare koste ca 400 i etableringsgebyr! Jeg tenker altså at jeg kan legge til side ca tusen kr hver måned, og så betale hele beløpet da. Blir det ikke litt annerledes da?

Hei!

Vi kjøpte sofa på avbetaling selv i oktober, men det var fordi vi visste at det ikke ville ta oss lang tid å betale den ned. Vi kunne jo ha spart et par mnd også, men da hadde jeg altså "mistet" denne sofaen, siden de hadde bare en igjen.

Både jeg og mannen hadde runddager før jul, og vi visste vi fikk penger av foreldrene våre. Så sofaen vår er heldigvis utbetalt nå :-) Vi hadde sånn 4 mnd betalingsutsettelse, en genial løsning hvis man vet at man får penger innen den tid. Etableringsgebyret var på 300 og noe, så det ble ikke så mye ekstra.

Om du VET at du får betalt den fort (og her er det viktig å faktisk gjennomføre det å ;-) så synes jeg det er helt greit med avbetaling.

Gjest Sauen har julekuler på

Vi bruker ikke avbetaling ihvertfall.

Eller, vi har tatt opp forbrukslån en gang, når mannen hadde en tannlegeregning på over 100 000. Vi klarte 80 000 av dem selv, men måtte låne resten. Men da visste vi at vi hadde muligheten til å betale resten ned ganske kjapt, og vi tok det i banken.

Kjenner folk som fremdeles betaler for ting de kastet for lenge siden, og det er kjipt. Og summen på regningen er ofte bare renter også, så lånet minsker liksom ikke...

Jeg er generelt imot at vi handler på avbetaling. Men vi gjorde det for noen år siden da vi kjøpte Tempur-madrasser. Mannen min er revmatisk og vi måtte gjøre en sånn investering, og når det kom et tilbud så slo vi til. Vi var flittige og betalte ned beløpet vi skyldte så raskt vi kunne, så da ble det ikke så mye dyrere med avbetalingen.

Jeg tenker at så lenge du er villig til å betale de 1800 kr ekstra, at du synes sofaen er verdt det, så er det for så vidt greit. Problemet tror jeg ofte oppstår når man lar seg "lure" av at det f.eks. kun blir 300 kr i mnd, og tenker at det har man råd til. Jeg synes snaue 2000 mer for en sofa er ganske mye penger, så jeg ville nok ha spart litt før jeg kjøpte.

Det blir selvsagt litt annerledes, men det er tilbake til det at dere MÅ betale den angitte prisen, og hvis dere ikke har råd nå, hvordan kan dere være helt sikre på at dere klarer 1000 i måneden?

Og sofa til 13000 hvis man har dårlig råd vil jeg klassifisere som galskap uansett betalingsmåte.

Spørs hva, vi kjøper aldri noe som feks pc, møbler osv på kredittkort, sparer heller penger til vi får råd. Vi kan bruker mastercard kun for å betale med der og da hvis feks bankortet ikke funker, eller hvis det er gunstig på annen måte, betaler alltid i god tid før det renter seg.

Men vi har huslån, billån, lån på gravemaskin.

Vi gjør helst mest mulig med huset uten å låne, men vi skal låne på huset for å bli ferdige, nytt kjøkken osv, men da blir det på huslånet og ikke på kreditt.

Jeg er litt enig med mannen din. Spar heller samme summen som dere ville brukt hver mnd på å betale ned ny sofa, så kjøper dere heller en kontant den dagen dere har spart nok, og har da spart disse pengene. For skjer uforutsette ting som gjør at man IKKE får betalt denne kreditten i tide så blir det fort mye mer enn 1800kr ekstra å betale...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...