Babyønske44pp Skrevet 8. januar 2010 #1 Skrevet 8. januar 2010 SÅÅ da ser jeg jo ikke det som en løsning.................................trist meen sant.....
Frk Marge Skrevet 8. januar 2010 #2 Skrevet 8. januar 2010 lurer også på om vi vil ha råd til det om det kommer så langt.... innen jeg er ferdig med studier er jeg 39 år og over den magiske aldersgrensen hvor mye må man regne med å bruke på en slik behandling? man får 3 forsøk, sant? er vel ikke det letteste å låne penger til heller... trøsteklem til deg da... håper det ordner seg
Skaubinna Skrevet 8. januar 2010 #3 Skrevet 8. januar 2010 Men det går jo an å begynne å spare og legge opp penger? Det offentlige er jo langt billigere enn det private også. Mener det er 3 forsøk man får - men man betaler selv for medisiner man må ta underveis. Og det er ikke billig. Man kan søke og refusjon på en del av beløpet tror jeg. Så begynn og spar - er ønsket sterkt nok får man det til , gjør man ikke? :-)
Maddemor-1 gutt+1 jente:) Skrevet 8. januar 2010 #4 Skrevet 8. januar 2010 Mulig jeg er på tynn is her, men mener at egenandelen for 3 forsøk er ca 18000,- kr. 3 forsøk vil si 3 ganger egguttak. er man heldig får man ut mange egg og har derfor mange innsett-muligheter på 1 forsøk. Anbefaler dere å sjekke litt mer på assistert befruktning-forumet. Der er det mange som har peiling:)
☆Meg og lille snuppis+knerten☆ Skrevet 8. januar 2010 #5 Skrevet 8. januar 2010 Henger meg på det maddemor sier - mener også at egenandelen ligger på rundt 15-18.000,- kr for 3 forsøk i det offentlige. Privat koster det enda mer - rundt 20-40.000,- kr avhengig av hvilke private aktører på markedet, Volvat, Aleris eller Frøyaklinikken. Ofte kommer da medikamenter i tillegg - dette er også ganske dyrt, men som maddemor sier sjekk ut assistert befruktning forumet, der har de mer peiling. Klem fra en som nærmer seg 2-års prøving på barn nr 2... og håper på ett lite mirakel i løpet av 2010
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 8. januar 2010 #6 Skrevet 8. januar 2010 Jeg brukte i underkant av 10 000 på medisinertil første ivf. Det du kan gjøre er å gå gjennom aih forsøk først.Det er et veldig greit forsøk med lite medisiner.Lurer på om det var snakk om rundt 1000kr. Også kostet vel selve forsøket 1500,men det er jo ikke mye penger. Du får 3 ferske forsøk per barn. Dersom du er heldig å få egg på frys kommer disse som bonusforsøk og regnes ikke med. Som de sier over her er den en øvre grense på 15-18 000 per barn. Frøkna vår er verd hver krone,så er ikke noe å stusse på.Men få en ordentlig utredning først. :-)
Gjest Skrevet 8. januar 2010 #7 Skrevet 8. januar 2010 - Det er 15.000 for tre forsøk. Dette gjelder medisinene. - Reise får en dekket, opphold inntil en viss grense (hos oss dekket det nesten hele hotelloppholdet). Det dekkes kun en overnatting for far. - Det koster i tillegg 1.500 for hver behandling som en må betale til sykehuset etter innsetting. - Husk på at en må legge ut for medisinene selv, så en må regne med å måtte legge ut ca 20.000,- for dem før en får alt over 15.000,- refundert. Slik sett blir det det første forsøket som er dyrest, og de to etter får en refundert alt av medisiner for.
Eurecaღmed spireღ Skrevet 8. januar 2010 #8 Skrevet 8. januar 2010 Vil bare legge til at om man går privat (ser at en her var over den magiske grensen) får man de samme rettigheter på å refundere medisiner, dvs det som kommer på over 15000. Selv har jeg brukt ca 15000 i medisiner på mitt 1 forsøk. Pr forsøk betaler man ca 20000-25000, eller en pakke på 3 forsøk som innebærer at siste forsøk blir gratis om man trenger det. Det går jo an å spare litt og låne litt, legge av alle bursdagspenger osv, bruke litt mindre penger på mat og kutte ned der en kan, og til sammen blir det gjerne en betydelig sum i mnd allikevel. Kanskje en får igjen penger på skatten, eller kan ligge til side noen feriepenger. Dette er bare tips, vi bruker selv privat, har egentlig ikke penger til det, men det offetlige systemet er tregt og det tar lang tid her som vi bor.
Eurecaღmed spireღ Skrevet 8. januar 2010 #9 Skrevet 8. januar 2010 Til frøken Marge: Prosessen må ha kommet igang før den magiske grensen. Om du er over grensen før du får behandling har jeg hørt ikke spiller en rolle. Ser du skriver at du studerer og at du vil være over grensen når du er ferdig. Du kan starte prosessen nå, det er jo kø, og utredning tar også tid. Bare et tips.
heldigesnart4barnsmamma Skrevet 8. januar 2010 #10 Skrevet 8. januar 2010 Huff, det var skikkelig trist....penger er ikke alt, men er jammen nøklen til mye.... enten vi vil eller ikke! Håååååper dere finner en eller annen løsning, selv om alt ser svart ut for øyeblikket... Mange klemmer!
tregosten Skrevet 8. januar 2010 #11 Skrevet 8. januar 2010 Huff ja, kjenner til problemet! :-/ Vi hadde egentlig ikke råd. I det hele tatt! Men vi gjorde det likevel, så regninger og alt annet låg på vent.. Og rett etter mistet mannen jobben. Det var skikkelig tungt økonomisk, men vi klarte det på et vis. Ble veldig fantasifull når det gjalt å lage mat f.eks.. Lærte å trylle frem gode retter av et så og si tomt kjøleskap. Europris og kiwi er helt fantastisk.. Bygde oss sakte, men sikkert opp igjen. Vi tenkte at så lenge vi ikke dør av det, så er det ikke farlig. Funket for oss da. :-) Håper det ordner seg for dere også på et vis! Lykke til! :-)
fjollefrua Skrevet 8. januar 2010 #12 Skrevet 8. januar 2010 Har ikke noe erfaring med AIH eller IVF selv, men har ett vennepar som har vært gjennom det. Hun var student og de levde på en inntekt. På en eller annen måte får man det til uansett, og man får som oftest både støtte og hjelp fra venner og familien hvis man trenger det. Har dere spurt om et privat lån kanskje? Det å få ett barn, kan ihvertfall ikke jeg sette en prislapp på. jeg hadde betalt hva som helst for å få en til av det nydeligste som ligger på gulvet å leker akkurat nå... Verdt hver krone uten tvil. Nå håper jeg selvfrølgelig at vi klarer det på naturligvis en gang til, og slipper det stresset det er å gå igjennom utredning og forsøk. Men all ære til dere som har vært igjennom utredning og forsøk og fått det til.
Frk Marge Skrevet 8. januar 2010 #13 Skrevet 8. januar 2010 Aureca: ja jeg vet jeg må ha startet utredning før... men jeg må også enten ha vært samboer i minst 2 år eller være gift... offisiellt har vi bodd sammen i 7 mnd og han vil ikke gifte seg (han vurderer det OM vi får barn :S). vi har hatt et langdistanse fohold en god stund pga mine barn, men har hele tiden vært klare på at vi skulle flytte sammen, derfor begynnte vi prøvingen før vi faktisk delte adresse i august blir jeg 37 år, da har vi bodd sammen i litt over et år, så når jeg er 38 vil vi kunne søke om bistand til kunstig befruktning da...
Gjest Skrevet 8. januar 2010 #14 Skrevet 8. januar 2010 Frk. Marge: Det med samboerskapet er de ikke nøye på, vi hadde heller ikke bodd sammen i to år før vi startet. Vi ble aldri spurt engang.
Frk Marge Skrevet 8. januar 2010 #15 Skrevet 8. januar 2010 håper du har rett i det da har bare lest meg opp på Haukeland sine sider jeg da... men er de 15000,- for 3 forsøk? eller er det per forsøk? og er det alt man har av utgifter? har liksom ikke noe å ta av for å få igjen senere heller vi da.. ikke nå i allefall
Gjest Skrevet 8. januar 2010 #16 Skrevet 8. januar 2010 De 15.000 dekker tre forsøk. Ta f.eks at en får fem egg befruktet på første forsøk. Da kan en få ett egg innsatt og så blir de fire andre fryst. Hvis forsøket blir negativt har en de fryste eggene som en "bonus", de hører til første forsøket. Så ett forsøk består av medisinsk behandling (en blir stimulert med hormoner slik at en utvikler flere egg enn ved en vanlig EL, samtidig som en tar en annen medisin som hindrer din egen kropp i å produsere hormoner), uttak av egg og innsetting av befruktet egg (to dager etter uttak). Vi fikk kun ett egg befruktet, men det holdt for oss Det varierer mye fra kvinne til kvinne hvor mye medisiner en trenger og medisinen er veldig dyr. Jeg kan tenke meg at gjennomsnittet for medisinen for ett forsøk ligger på ca 25.000 kr. Dette må en legge ut for, så får man det refundert det en betaler over 15.000 etter at forsøket er gjort. På andre forsøket ville en da alle rede være over grensen på 15.000, så da vil en få refundert alt en betaler av medisiner. Utenom de 15.000 kommer de 1.500 som betales pr. forsøk (ikke frys, tror jeg). Dette er egenandelen som sykehuset har på behandlingen og kommer derfor utenom. Det kommer som en regning i posten ca to uker etter forsøket er gjennomgått. Reisen får en dekket helt, da er det som oftes nav som bestiller flybilett til paret. Vi kjørte bli, så da fikk vi det dekket etter egne satser. Overnatting tror jeg at en får dekket ca 650 kr natten (er ikke helt sikker på dette). Mannen får kun en overnatting, fordi han teknisk sett kun trenger å være der en dag når han skal levere svømmerne. (Men selvfølgelig trenger paret å være sammen, spesielt under det første forsøket, nav har kanskje glemt at de har med mennesker å gjøre?). Så det ble en del kostnad for overnatting i tillegg. Kan være at jeg har skrevet noe uklart her, bare å spøerre mer eller gå inn på "assistert befruktning", der er det mange flinke damer som har god peiling. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå