Gå til innhold

når bestille første kontroll???

Anbefalte innlegg

Skrevet

dette er mitt 3.barn, men jeg husker jammen ikke når en pleier gå til lege første gang. er det nødvendig å gå før 12. uke når jeg aldri har hatt noen problemer med MA/SA/blødninger før og alt egentlig går greit??er 7-8 nå sånn ca.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er rundt uke 9/10 kanskje...?

Mener jeg var 1.gang litt før, men da fikk jeg ikke noe helsekort eller noe sånt. Fikk det gangen etter. Var vel for å kunne få meg inn i systemet eller noe sånt...hva vet jeg..? :)

Ring å hør!! :)

Skrevet

Går nok helt fint å vente til uke 12. Er vel veldig opp til den gravide hvor mye oppfølging man selv føler for.

Jeg var innom legen i dag for å få meg en nr1kontroll. Hadde igrun ikke regnet med å få før tidligst uke 12 siden jeg var litt sent ute. Er i dag 6+5.

Dama i skranken hadde ledig neste fredag. Da vil jeg være 7+6, så da ble det slik :)

Greit å få på plass papirene og tatt de obl prøvene. Blir brått litt mer gravid da ;)

Skrevet

Det skader vel ikke å bestille i gotiden :)

Sendte timebestilling først i dag jeg :P Er 10+1 nå, og bestilte time om 14 dager (12+0 akkurat).

Skrevet

Fikk første kontroll hos helsesøster i uke 15/16, hun påsto at det ikke er vanlig nå før i uke 24...! Men legekontroller er vel noe annet? Vet ikke, det var så annerledes sist gang for meg...

Skrevet

husker det jo som litt kos også da med disse kontrollene, ikke bare mas og noe jeg må få gjort :) bestiller om et par uker, så får jeg vel kontroll når jeg er rundt 12 uker .

Skrevet

Uke 15/16, Så seint?? Ikke hørt noe om at det er normalt iallefall...

er det ikke i de tider det er UL da? Eller er det senere?

Legekontroll er vel ikke noe spesielt. Men man tar somregel GU, blodprøver, urinprøver, fyllerut gravidpapirene og slikt.

Forrige svangerskap så gikk jeg ca annenhvergang til lege og jordmor. Mest til jm på slutten. De gjorde igrun det samme men følte jm hadde mer kontroll på babyen på slutten ;)

Skrevet

Men vanlig nå med første kontroll i uke 24... kan jeg aldri forstå.. når skal legen liskom finne ut at du er gravid og bestille ul for deg da?

Tror nok helsesøsteren må ha missforstått noe... Kanskje er det denne jordmoren (om det var det du skulle til) som ikke tok imot før normalt uke 24? og man skulle gå til legen først? eller... synst det hørtes litt rart ut...hmmm

Skrevet

Ja, hun mente at jeg skulle ha kontroll hos legen først, men at jeg ikke trengte komme til henne før i uke 24. Men hun likte egentlig å ha første kontrollen selv i uke 16, derfor fikk jeg da.

Hadde sånn annenhver gang sist gang også, da var jeg til kontroll hver måned, på slutten bare til jordmor...

Skrevet

bestille 1 svangerskapskontroll hos lege uke 8-10 står det i GRAVID bladene mine. :)

Skrevet

er helt ny her, fikk positiv test igår :D testet med en CB ukesindikator test som sa 2-3 uker, men jeg lurer på om man må innom legen og ta test der også for å bekrefte det?

Er ikke så fan av fastlegen min, og har tenkt tidligere at hvis jeg ble gravid så skulle jeg finne en annen å gå til for kontrollene og sånn..

Og så hvordan funker det når man skriver hvor langt man er på vei? ser dere har skrevet sånn type 5+7 eller 4+6 o.l. Takk på forhånd :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...