Gå til innhold

Flere som har tatt glukosebelastning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk beskjed på sykehuset at dette var anbefalt på alle overvektige gravide, så i dag var jeg hos legen for å få tatt en slik test.

Før sukkervanninntak var prøven 4,4.

Etter 30 min 7,1.

Etter 60 min 6,2.

Etter 90 min 5,7.

Og siden den var blitt normal igjen etter 90 min, så slapp jeg å sitte den siste halvtimen.

TP

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg fikk beskjed på legesenteret og av jordmor at alle skal ta den glukosebelastningen, ikke bare overvektige.. jeg skal ta den i uke 25 el 26.. er i uke 19 nå..

Skrevet

Jeg har fått beskjed om å ta den i uke 28 jeg.

Er nå i uke 17.

Trodde det var de med for høy BMI som måtte ta denne jeg.

Skrevet

Jordmor sendte meg til sykehuset i uke 28 for å ta testen, som viste seg å være helt normal. Legen min spurte meg på neste kontroll hvorfor i alle dager hun hadde sendt meg dit. Både han og jordmor er jo klar over at jeg er overvektig, men legen mente man måtte se lengre enn kun på BMI. Dette med bakgrunn i at alle urinprøvene mine hadde vært fine, og at det ikke hadde vært noen antydning til sukker i urinen.

Som jeg sa til legen min; jeg er førstegangsgravid, og gjør det jeg får beskjed om. Hvis de sier hopp, så hopper jeg :o)

Men greit å ha tatt den, tenker nå jeg. Så er den eventuelle bekymringen ute av verden.

Og for dere som eventuelt gruer dere til å ta den; det er ikke noe "skummelt" i det hele tatt. Og sikkert en smart ting, siden det nå en gang er babyen som er i fokus under graviditeten.

Skrevet

Bare en lite kommentar til det legen din sa...

Jeg hadde ingen utlag på urinen i det hele tatt, men ønsker selv å ta den pga dia 2 i familien samt at jeg hadde en BMI på 34.

Jeg fikk påvist svangerskapsdiabetes til tross for fine urinprøver hele veien. SÅ man kan ha utmerket urinprøver, men sv.dia alikavell!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...