ES76 Skrevet 7. januar 2010 #1 Skrevet 7. januar 2010 Noen som har samme erfaring? Er 33+5 og vært til veldig hyppige kontroller lenge og innlagt en mnd. pga. kort cervix. Nå har tvilling2 ikke vokst noe særlig på 2 uker, er bare 1300g. Tvilling1 er 1900g. De finner ikke noe galt med Mini annet enn at hun ikke har vokst særlig. Tror det vurderes forløsning snart om trenden fortsetter. Håper ikke hun er syk på noen måte. Legene synes det er rart, men ingen grunn til bekymring så lenge hun har trivselstegn og prøvene er fine. Hun har alltid vært mindre enn søsteren, forresten, men nå er forskjellen blitt større. Men blir selvfølgelig bekymret...:/
Siss*40 Skrevet 7. januar 2010 #2 Skrevet 7. januar 2010 Jeg går til kontroll en gang pr uke med mine, de er nå hhv 1,7 og 2,0 kg og er nå i uke 32. Tror de fokuserer mest på likevekt fostervann, gode blodstrømmer i hode, navlesnor, hjerte og mage framfor helt jevn vekst. Så hvis de sier du ikke skal bekymre deg, så ikke gjør det. Helt fra mine passerte 700 g har jeg fått beskjed om at "det ikke er noe problem om noe skulle oppstå - nå er de mer enn stor nok til å klare seg på utsiden,...." Om ingenting skjer spontant, vil de sette igang fødsel ved 36 fullgåtte uker har jeg fått beskjed om. Gleder og gruer.... Lykke til med dine!!
Mamma til Sofie + 2 i magen! Skrevet 7. januar 2010 #3 Skrevet 7. januar 2010 Skjønner godt at du blir bekymret for der jo alltid noe å gruble på. Men det høres jo ikke så dramatisk ut og siden de sier at alt ser bra ut ellers så høres jo det bra ut! Til Siss40 - hvor går du til ktr hen? Jeg er 32.uke nå, men ingen sier noe om fødsel el ks. Nå har vi startet på 2010 og jeg føler fødsel nærmer seg mer og har behov for å ha en plan. Men på Rikshospitalet sier de stort sett når jeg spør om det er lurt med ks el fødsel at "det kan du jo begynne å tenke på hva du vil" eller "det er opp til deg". Men det må jo være ting som veier for og imot fødsel eller ks? Hva er grunnen til at de vil starte fødsel i uke 36 med deg om det ikke skjer noe spontant før?? Spiller alder en rolle?
Alle gode ting er 3:) Skrevet 8. januar 2010 #4 Skrevet 8. januar 2010 Mine tvillinger var oxo små da de ble født med KS uke 34+1 for 1 år siden i dag. Jeg var innlagt i 2 uker først og ble kontrollert hver dag. De trodde grunnen til vekstavviket var morkakesvikt. Gutten min veide bare 1356 g og 38 cm og jenta mi var 44cm og 2087g. De er fortsatt litt små av vekst i forhold til andre på samme alder, men er friske og raske og utvikler seg normalt for hva alderen tilsier. Jeg fikk ihvertfall beskjed om at de lot babyene være i magen så lenge de hadde det bedre der enn på utsiden, og plutselig en dag fikk jeg beskjed om at nå er det på tide, i morra blir det KS. Litt skummelt, men legene er flinke i jobben sin og vet hva de gjør. Man er jo i de beste hender. Så lenge babyen viser tegn til trivsel så er det nok ikke noe å være redd for, og det er jo ganske vanlig at tvillinger er litt mindre enn de som er enlinger. Lykke til!
ES76 Skrevet 8. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 8. januar 2010 Tusen takk for svar:) Ja, jeg føler vi er i de beste hender - Riksen er jo eksperter på dette. Jeg tar en dag av gangen, kansje de små plutselig bestemmer seg for at inatt vil de ut av seg selv - håper nesten på det snart:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå