Gå til innhold

Hvor ble det av min sovende baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen sett henne? :P

Tidligere, altså i over 2 mnd, har jenta mi sovet godt om natten. Og da mener jeg sovet sammenhengende i mellom 9-12 timer, for et kvarters ammemåltid, for så å sovet ett par tre timer til, hvor vi stod opp kl 10-11. Luksus, jeg vet! Ufattelig deilig. Men nå har ting begynt å snu. Vi får lagt henne til noe samme tid som tidligere, mellom kl 2130-2230, men nå sover hun ikke godt. Hun Våkner med jevne mellomrom fram til ca kl 2330, og må rugges i søvn i vogna igjen. Å bare sette i smokken hjelper ikke lenger. Så sover hun, om jeg er heldig, til ca kl 0400 for mat, og så må jeg rugge henne i søvn igjen. Dette har aldri før vært behov for på natten, da var det bare å legge henne i sengen igjen, så sov hun. Og så våkner hun etter 1-2 timer igjen, hvor jeg er oppe å setter i smokken (om den er ute), for så å måtte rugge henne i søvn igjen.

Det å våkne annenhevr time er for mange normalt, og i seg selv ikke noe stort problem. Men jeg selv bruker så forferdelig lang tid på å sovne! Det sies at når man ammer så frigjøres et hormon som virker søvndyssende. Dette har jeg IKKE sett noe av! Bruker gjerne 1-2 timer på å sovne etter hver oppvåkning, og da er det ikke lenge til lillemor våkner igjen. Jeg kjenner dette begynner å tære på kroppen, og jeg er litt redd for å sove for mye på dagtid også, da jeg i hvertfall kan få problemer med å sovne til natten igjen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

... hun er foresten 3,5 mnd.

Skrevet

Har skjønt at dette er veldig vanlig for den alderen. Mange som begynner å slite med søvn pluss/minus 4mnd alder. Tror det er flere grunner. Det ene er at babyene får større matbehov i denne alderen og det de ikke spiser på dagen tar de igjen på natta. De blir også mer våkne og får med seg mer av verden og det blir flere inntrykk å fordøye. Det er også en del som begynner med tenner allerede i denne alderen. Vi slet i 3 uker med masse våkning, før han rett før han var 5 mnd fikk sin første tann.

Ikke så mange tips desverre, bare mulige forklaringer. Eneste jeg kan tipse om er å sørge for at hun får i seg nok mat på dagtid. Kanskje til og med gi en liten flaske på kvelden.

Jeg og er sånn som bruker lang tid på å sovne og akkurat i det jeg sovnet våknet selvfølgelig han, så ble noen slitsome dager etterhvert.

Dersom du har mulighet så kan kanskje du ligge på et annet rom i helgene og far ta seg av han da, sånn at du får tatt igjen litt søvn? Det gjorde vi her.

Skrevet

Mente hun selvfølgelig. Hehe, skriver visst fast han siden jeg har gutt selv.

Skrevet

Tusen takk for mulige forklaringer ;)

Synes hun spiser ofte på dagtid, annenhver time som oftest, og gjerne hver time på kveldstid. Flaske tar hun ikke, selv om hun gjorde det når hun var mindre, og å mate med kopp gikk ikke særlig bra da hun spyttet det ut igjen.

Det er sikkert bare en fase, men når man lever midt oppe i det virker det som det varer for evig :P!

Skrevet

Gutten min er straks 3,5 mnd, og de siste par ukene har han vært håpløs om natten. Sover bra frem til første pupp kl 24-03, og etter det er han urolig og må bysses flere ganger i søvn. Må av og til sitte oppetter veggen og holde og bysse ham for å få ro...ååå så slitsomt. Aner ikke hvorfor det har blitt sånn, håper det snart blir bedre...klem

Skrevet

jenta mi er strax 4,5mnd å har ikke hadd noe problemer med nattesøvn, kan sitte opp til sent på natt etter hun har sovnet å selv sove til10-11 før vi står opp.. da med et puppemåltid mellom5-8:)

men hun kan ha sine kvelder da hun er umulig å få legge.. hun bare griner eller ligger å babbler å hyler.. ikke så greit da.. men det ordner seg vel.:)

Skrevet

Disse små. Ikke enkelt å bli klok på dem til tider :)

Vi var hos kiropraktor med henne i går, pga av hun har vært litt stiv i nakken og bekkenet tidligere. Hun sov sammenhengende i natt fra kl 22.30-10.00 faktisk!! Sååå deilig :) Håper disse urolige nettene kom av at hun var litt stiv, og at dette nå ikke var et engangstilfelle. Men uansett, så fikk hun en god natt søvn, og jeg føler meg uthvilt igjen. Det ordner seg alltid, det vet jeg. Men når det står på så kan man bli temmelig oppgitt, og da er det godt å vite flere er i samme situasjon!

Skrevet

må nok bare forbrede deg på at det kan bli slik en stund, og kansje værre... jenta vår på 8 mnd har kun sovet noen få hele netter siden hun ble født. som regel er det sutring og skriking, og opp mange ganger om natta.. nå er det ikke noe som roer henne, for hun syntes det er morgen ofte fra 03-04 tiden.. og da hyler hun til kl 06, da det ikke er mat å få før det... (prøvd å flytte måltidet, men da våknet hun bare enda tidligere.. )

håper din baby sover bedre igjen snart.

her har jeg bare innsett at sove får jeg gjøre siden, for det er ikke lett med baby i huset. og av diversse grunner er det jeg som er oppe med henne vær natt, også helgene, og om morgenene.

ja dumt det ofte er så vanskelig å få sove, ligger også ofte våken å venter på at hun skal begynne å skrike igjen.

ønsker deg lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...