Gå til innhold

Student og gravid, noen andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei! Jeg er ei jente som snart fyller 21 år. Er lærling i kontorfaget, i tillegg til at jeg tar allmenn påbygging som privatist hos NKI.

Jeg er 6+5uker på vei idag, og har midlertidig termin i slutten av august:)

Men dette betyr jo at jeg må ta permisjon midt i læretida mi, har akkurat begynt på mitt 2. år når barnet kommer.

Så jeg lurer på om det er noen som har vært i samme situasjon, eller er i den?

Hvordan tok sjefen din dette? Hva har jeg rett på som støtte?

Bor i lag med barnefaren, som er i 100% fast arbeid.

Håper noen kan hjelpe meg!:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ingenting å bekymre seg over, dette går kjempe bra!

Jeg er selv gravid student, på høyskolen og har satt meg godt inn i systemet før jeg ble gravid.

Dersom ditt studie ved NKI er støttet av lånekassen, noe jeg er ganske sikker på at det er så har du rett på fødselspenger fra lånekassen samt foreldrepenger. Du jobber jo også som lærling og det er jo også støttet av lånekassen så her er det definitivt penger å hente. Ettersom du jobber også så vil du jo få utbetalt permisjonspenger fra nav basert på hvor mye du har jobbet og hvor lang permisjon du tar(gradering). Det finnes også en engangsstøtte fra NAV (ca 35 000kr) som du kan ha rett på dersom far tjener under en viss sum(som er oppgitt på nettsidene deres).Når det gjelder far som er i fast arbeid, så har jeg lest at han kun får pappapermisjon med foreldrepenger kun dersom mor har arbeidet 50% eller mer. Men her er jeg usikker. Uansett så jobber han jo fullt så det vil ikke være noe problem antar jeg :)

Permisjon i lærlingstiden vil jo bare utsette lærlingstiden tilsvarende. Du fortsetter når du er klar for det, og kan likefullt fullføre. Arbeidsgiver har ikke rett til å sparke deg eller ta fra deg lærlingstid pga graviditet.

Lykke til!

Spør gjerne om det var uklart.

Skrevet

ps. Gå inn på gravid og student forumet og les om smutthullet for gravide studenter. Masse info der!

Skrevet

Heisann!

Jeg er også student: går introduksjonsstudiet i psykologi her i Trondheim. Blir da 22 år til sommeren.

Har termin helt i begynnelsen av september, og det er i grunn ganske bra timing med tanke på at permisjonen da begynner i løpet av sommerferien og jeg da mest trolig vil klare å gjennomføre eksamenene til våren.

Pluss at jeg da vil starte det nye "skoleåret" med den lille - og da heller begynne på`n igjen med studier til neste høst. Så syntes dette ble ganske god planleggng:b hehe.

Å det beste er at nå får jeg enda et år på meg til å bestemme meg for hva jeg vil bli, siden jeg enda ikke har peiling... kjekke greier! : )

Men tenker å skaffe meg jobb så raskt som mulig da, for er kjekt med litt ekstra inntekt før den lille kommer=)

Ellers lurer jeg i grunn litt på det samme som deg, så kan nok desverre ikke komme med noen glupe råd =p

Skrevet

Hei.

Jeg er deltids student på BI,eller det siste halvåret har jeg egentlig vært fulltidsstudent, men jeg går på skole på kveldene samt samlinger.( er vel det de kaller "voksen student" )

jeg jobber 100% på dagtid samt at jeg går vakter og øvelser i tillegg.

Jeg kommer også til å studere i permisjonen men da går jeg ned på fag og tar kun 1 fag i halvåret. 3 timer i uken på kveldstid:)

Som noen over her sier så vil jeg ikke tro at det er noe problem for deg å utsette lærlingtiden din med 1 år. Samt at du har krav på endel ting når det kommer til penger. Var jeg deg ville jeg ha satt meg godt inn i kravene, for det er endel å hente når en er student. For meg er det ikke noe å hente siden jeg jobber 100% på dag og tjener for mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...