Gå til innhold

Student og gravid, noen andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei! Jeg er ei jente som snart fyller 21 år. Er lærling i kontorfaget, i tillegg til at jeg tar allmenn påbygging som privatist hos NKI.

Jeg er 6+5uker på vei idag, og har midlertidig termin i slutten av august:)

Men dette betyr jo at jeg må ta permisjon midt i læretida mi, har akkurat begynt på mitt 2. år når barnet kommer.

Så jeg lurer på om det er noen som har vært i samme situasjon, eller er i den?

Hvordan tok sjefen din dette? Hva har jeg rett på som støtte?

Bor i lag med barnefaren, som er i 100% fast arbeid.

Håper noen kan hjelpe meg!:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ingenting å bekymre seg over, dette går kjempe bra!

Jeg er selv gravid student, på høyskolen og har satt meg godt inn i systemet før jeg ble gravid.

Dersom ditt studie ved NKI er støttet av lånekassen, noe jeg er ganske sikker på at det er så har du rett på fødselspenger fra lånekassen samt foreldrepenger. Du jobber jo også som lærling og det er jo også støttet av lånekassen så her er det definitivt penger å hente. Ettersom du jobber også så vil du jo få utbetalt permisjonspenger fra nav basert på hvor mye du har jobbet og hvor lang permisjon du tar(gradering). Det finnes også en engangsstøtte fra NAV (ca 35 000kr) som du kan ha rett på dersom far tjener under en viss sum(som er oppgitt på nettsidene deres).Når det gjelder far som er i fast arbeid, så har jeg lest at han kun får pappapermisjon med foreldrepenger kun dersom mor har arbeidet 50% eller mer. Men her er jeg usikker. Uansett så jobber han jo fullt så det vil ikke være noe problem antar jeg :)

Permisjon i lærlingstiden vil jo bare utsette lærlingstiden tilsvarende. Du fortsetter når du er klar for det, og kan likefullt fullføre. Arbeidsgiver har ikke rett til å sparke deg eller ta fra deg lærlingstid pga graviditet.

Lykke til!

Spør gjerne om det var uklart.

Skrevet