Mammaen til Isak Skrevet 6. januar 2010 #2 Skrevet 6. januar 2010 Hvordan den lages, som i hvordan lage paideg? Smør,mel,salt litt vann i foodpr,til smidig deig.Legges kaldt litt. Klemmes ut i forma, prikkes og forstekes i ti min. Eller bruk ferdig NÅ paideg fra tine, eller pose med maizenna paideig. Grønneske sammen med bakevarer i allefall hos kiwi. Fyll: Det du liker rett og slett.. Skinke,løk,hvitløk,brokkoli,bacon,biffstrimler,kylling marinert eller bare stekt med krydder, sopp,paprika,squash osv.. Egg,matfløte,muskatt,salt,pepper og revet ost med mye smak blandes og helles over fyllet i forma ) Stek og spis ) Hehe..
Gjest irismor Skrevet 6. januar 2010 #3 Skrevet 6. januar 2010 Kjøper paibunn på pose og blander med vann og trykker ut i en paiform. Fyll: Fres bacon (i terninger/biter), champignon, brokkolie og løk i stekepannen til løken blir blank. Eggestand: 4 egg 3 dl fløtemelk, salt og pepper. Vispes sammen. Legg godt modnet ost (vellagret norvegia eller lignende) på paibunnen. Legg så fyllet oppå, hell over eggestanden. Stek som det står på pakka med paibunnen.
*Rutletutt* Skrevet 7. januar 2010 #4 Skrevet 7. januar 2010 Det enkle er ofte det beste;-) her er min slager (som alle liker;-)). Bunn: 150g mykt smør smuldres sammen med 200g mel (enten hvetemel, fullkornshvetemel eller speltmel) og 2 ss vann. Smør en paiform og rist litt mel på denne før du trykker paideigen ut i formen. Pensle meg egg og prikk med en gaffel før du setter den midt i ovnen på 200 grader i ca 15 min. Fyll: 3-4 egg vispes sammen med 2 dl melk. Hakk opp en pk kokt skinke og bland i. Krydre med salt, pepper og gressløk (enten tørket eller frisk) og ha i ca 200g revet hvitost (litt en smakssak her hvor tykk du vil ha fyllet). Ha fyllet i den halvstekte paideigen og stek midt i ovnen på 200 grader i ca 45 min ( kommer litt an på ovn....den skal være gyllen og "stiv" i fyllet når den er ferdig). Serveres med en god salat. Faktisk veldig god kald også, og fin å fryse for å varme opp igjen. Veldig greit å lage paideigen ferdig og halvsteke denne og så hive den i frysen, så er det veldig kjapt og greit å bare vispe sammen fyllet og slenge den i ovnen:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå