Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #1 Skrevet 6. januar 2010 Har ei nydelig jente på 14 mnd. Hun viser mange tegn til å følge en helt normal utvikling, men når det gjelder kommunikasjon er jeg litt usikker. Hun reagerer på navnet sitt, men det er i grunnen det hele. Har ingen ord, bare babling. Sier mama og papa, men helt vilkårlig og til alt og alle. Det er ikke betegnelse på meg og samboer, har jeg inntrykk av. Vi har lest mye bøker med henne, pekebøker og enkle bøker, hun har selv vist stor interesse for dette, smiler, babler og peker på dyr og traktorer o.l, men kjenner ikke igjen ordene. Hvis jeg spør henne hvor katten er, som hun har sett en million ganger - så ser hun spørrende på meg :-) Det samme hvis jeg f.eks spør om hun kan gå til pappa. Hun stopper opp og går i en helt annen retning. Hun er hos dagmamma som har 3 andre barn hos seg omtrent på samme alder. Har inntrykk av at alle de er mer kommunikative, har enkelte ord og forstår ting som blir sagt. Er ikke bekymra, egentlig, vi kommuniserer jo på andre måter, med smil, latter og hun er ellers "våken og tilstede", om dere skjønner. men lurer på når dette med språket kan komme? Vi er en verbal familie og har snakket til henne mye hele tiden. Kan jo nevne at hun er ganske tidlig ute motorisk, krabbet ved 6 mnd og gikk stødig ved 10 mnd. Har hun maxa ut energien på dette, kanskje ? :-) Hvordan ligger deres småtroll an i språkutviklingen?
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #2 Skrevet 6. januar 2010 Hm... Sønnen min har igjenkjent enkelte ord fra i hvert fall fra fem mnd alder, og en god del ord fra rundt åtte mnd. "Hvor er koppen din?", og så henter han koppen (og sier "de®" fra ca elleve mnd) osv. Datteren din høres ellers veldig normal ut - og hun har jo vært veldig tidlig ute motorisk. Kan hende hun bare er litt sen med språket fordi hun har "prioritert" det motoriske. Men jeg tenker på hørselen, jeg. Har hun fått den testa i det siste? Har dere inntrykk av at hun hører godt? Hvis hørselen hennes er svekket vil det bli vanskeligere å gjenkjenne ord, og skille ulike ord fra hverandre. Kanskje lurt å få tatt en ekstra hørselstest på henne?
blomsterjenta Skrevet 6. januar 2010 #3 Skrevet 6. januar 2010 HI her;) takk for svar. Det er jo sant, har faktisk tenkt på det med hørsel tidligere, kanskje vi skulle få sjekka den. På helsestasjonen her har HS alltid bare spurt om vi har inntrykk av at hun hører, og vi har jo hatt det, så det har aldri blitt målt. På sykehuset hun ble født hadde de ikke fått måleapparat enda den gang. Hun reagerer på lyder og snur seg hvis noe smeller, eller hun hører andre høye lyder, men den kan jo være noe nedsatt. Skal høre med helsestasjonen.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 6. januar 2010 #4 Skrevet 6. januar 2010 Jenta mi blir 15 mnd om en uke og har et veldig stort passivt ordforråd, og det har hun hatt ganske lenge nå egentlig, ihvertfall siden i sommer en gang. Dvs at hun kan peke på en hel masse forskjellige ting, både inne og ute, f,eks hvis jeg spør "hvor er mikroen, hvor er kjøleskapet", så peker hun dit og sier der. Det aktive ordforrådet er derimot ikke så fryktelig stort enda, men hun har da ihvertfall en del ord som hun sier selv også, som gakk-gakk, ake, bæ, ball, bade osv osv. Hun forstår også mye av det som blir sagt til henne, har jeg inntrykk av ihvertfall. Men dette er nok veldig individuelt, og sikkert mye som er innenfor normalen her, men synes uansett at det hørtes ut som en god ide å få sjekket hørsel, sånn for sikkerhetsskyld=)
lille sprelle Skrevet 7. januar 2010 #5 Skrevet 7. januar 2010 På hs på 15 mnd kontrollen fikk vi beskjed om at det var sjelden at barn var tidlig ute både motorisk og språklig. Fortsett å snakke med henne på en ordentlig måte også kommer det plutselig (sønnen til en venninne av meg kalte alle damer for mamma lenge (2,5 år)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå