Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ser ikke at de guttenavna du ramser opp her er "alt mulig rart", kjenner/ vet om noen som heter samtlige av de navna der, synes ikke de er så rare..? Aune, Semund og Jørund er vel ikke så uvanlige heller...?

Jentenavnene er vel derimot noe mer spesielle ja...

Kan jo legge til Ølla og Goro.

Synes også det er merkelig å kalle datteren sin for navn som "Snø" og "Lykke" (vet det er mange som synes disse navnene er nydelige...)

Av guttenavn er "Loke" og "Max" navn jeg aldri har forstått meg på...

Godt smaken er forskjellig! :)

Aune og Iverine liker eg faktisk veldig godt! Engeline er vel heller ikkje så rart sett at Engel er eit nokså vanleg gutenamn, uavhengig av kor lite det vert brukt i dag :) Ari er og fint, men det blir for Ari Behn, noko som gir dårleg smak i munnen...

Det er mange rare namn rundt om, ja, men det finnes ein del fine, gamle som folk berre har gløymd! Sjølv samlar eg på sjeldne namn, så eg har ein del sære på list mi:

Abelone

Cora

Elevine*

Fryd

Honoria

Imelda

Ive

Lova*

Madel*

Marvel/Marwell

Svava

Vivil*

Yrsa

Ambros

Anker

Anmar

Bjørne*

Bork

Broder

Eimund

Evar'

Folke

Frende*

Frimann**

Gardar

Johs*

Kent

Leik*

Reynir

Sofus*

Timoteus

Wilmer

Yme/Ymer/Ymir

(* ved dei eg likar best)

Jeg får ikke sove, så da kan jeg likegodt stå opp og leke litt med navn. Det pleier å hjelpe å tenke på noe annet...

Jeg var kanskje ikke helt heldig med overskrifta, for jeg syns ikke de navna jeg nevner er spesielt rare, det er bare ikke så mange som heter det for tiden.

Nå får vi snart vite hvilke navn som er mest brukt i 2009, og jeg tror ikke noen av dem jeg nevner i hovedinnlegget topper listen.

Nå har jo dere kommet med mange fine og spennende forslag. Kanskje folk blir inspirert til å velge utenom listene.

De jeg nevnte, har jeg enten hørt om, lest om, eller kjenner via noen.

Leste nettopp Herbjørg Wassmos bok:" Hundre år " Det er derfra jeg har Iverine. Hun skriver om sin familie gjennom hundre år. Det rare er at jo eldre navnene er, jo mer likner de dem vi bruker i dag.

Andre navn fra den boka er:

Sara Susanna

Anne Sophie

Maren Maria

Disse levde for hundre år siden, men kunne like gjerne vært småjenter i dag.

Senere kommer det navn som vi ikke bruker så ofte nå:

Peroline

Regine

Erda

Elida

Sara Susanne er mor til Elida

Elida er mor til Hjørdis

Hjørdis er mor til Herbjørg

Av mannsnavn som ikke topper listene i dag, kan jeg nevne:

Arnoldus

Eilert

Hilmar

Ragnar

Håper noe av dette var til inspirasjon :-) God natt!

Elida har eg alltid likt veldig godt!!

Eilert er og fint, men eg kjenner ein veldig rar Eilert som og er faren til ein eg var småforelska i men som det ikkje blei noke med, så eg trur ærlig talt ikkje eg kunne brukt det...

Erda er og fint på sin eigen måte, men eg liker alt for mange namn som begynner på E og har 4 bokstavar! Edel, Eira, Elen, Elfi, Erla osv...

Kjenner ei Regine og, men synes Regina er ekstremt mykje finare!!

Susanna er og veldig veldig fint, men alle dei andre namna har eg ikkje så mykje til overs for er eg redd.... Arnoldus og Peroline synes eg blir å prøva for hardt å vera spesiell, ville foretrukke Pernille og Arnold som er sjeldne nok i seg sjølv!

Hjalmar og Ragnar føles harry, og kombinasjonen -jø- i namn styrer eg konsekvent unna!! (Hjørdis og Herbjørg)

Annonse

Folk heter kanskje mye rart, men må si jeg er mer tilhenger av dette enn det å lese for 1392482 gang tråder her inne der folk vil ha meninger om;

Elias

Noah

Jacob

William

Olai

Oline

Frida

Sophia(e)/Sofia(e)

Johanna(e)

Amelia

Osv....

Har sikkert lest lignende tråder en halv million ganger og syns det er facinerende at folk fremdeles spør om meninger på disse, og ikke minst at folk svarer på dem! Svarte selv i begynnelse men nå for det være nok.

Jeg syns derfor det er bedre med rare, orginale navn (innen for visse grenser) enn at folk hele tiden skal ha meninger om akkurat de samme navnene. Spesielle navn er mer hensiktsmessig å få meninger på enn om man syns Elias eller Noah er finest. Ingen blir spesielt overrasket uansett hvilket av de to man velger....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...