Annci<3 Skrevet 6. januar 2010 #1 Skrevet 6. januar 2010 Noen som har brukt en av disse? Er i uke 31 nå og tenkte jeg skulle begynne smøringa, hvem vet, kanskje det hjelper
Annci<3 Skrevet 6. januar 2010 Forfatter #2 Skrevet 6. januar 2010 Skal man forresten smøre både inni skjeden og rundt? Hvor lenge skal man holde på?
b77h Skrevet 6. januar 2010 #3 Skrevet 6. januar 2010 jeg bruker weleda sin olje, som er spesielt sammensatt for dette. står at man skal starte fra uke 34, men jeg kom ikke i gang før uke 36... lurer også på om det bare er utenpå? har så langt bare gjort det...
Gjest Skrevet 6. januar 2010 #4 Skrevet 6. januar 2010 Om du spør jordmødre vil de aller fleste fortelle at det ikke hjelper noe særlig. På samme måten som det ikke hjelper å smøre magen mot strekkmerker. Noen får dem , andre ikke, men koselig er det jo. Man får jo ikke mer elastisk hud om du så ligger i olje i 14 dager....
Annci<3 Skrevet 6. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 6. januar 2010 http://www.barnimagen.com/barnimagen_site/innhold/kjerringraad/revning_under_foedselen Noen mener og tror det funker, andre ikke. For å si det slik, det skader ikke hvertfall! Det er jordmødre som har tøyet den fødende under fødsel, så å tøye, smøre og masere hjemme selv noen måneder før fødsel virker ikke ulogisk akkurat.. Men om det funker eller ikke var vel igrunnen ikke det jeg lurte på.
Tantrum Skrevet 7. januar 2010 #6 Skrevet 7. januar 2010 Uansett hva du tror funker eller ikke, INGENTING skal inn i skjeden. Du ødelegger bakteriefloraen din. Itillegg er vel de oljene neppe sterile, og da kan du like gjerne helle kald brunsaus ell olivenolje inn i deg selv: det er ikke å foretrekke eller anbefale pga bakterier ol.... I den grad badevann ( i offentlige bassenger ol.) kommer inn i skjeden; dette anbefales heller ikke for gravide pga bakteriene.
Lille meg -<3 Skrevet 7. januar 2010 #7 Skrevet 7. januar 2010 Hei... Jeg er 4 gangs fødende og har brukt jordnøttolje både på mage og i underlivet. Helt fra 3 mnd... Med så gode resultater at når jeg fødte sa jordmor at dette" m å smøre nedentil m jordnøttolje må du fortelle alle venninnene dine." Hun brukte det også til å tøye åpningen, det gikk så bra at jeg fikk ingen rifter eller måtte klippes. Kun ett lite skrubb sår som hun kalte det. Lykke til
MissMe*med*lillegutt Skrevet 7. januar 2010 #8 Skrevet 7. januar 2010 Jeg smører meg med jordnøttolje 2x om dagen.. Den skal ikke smøres inni skjeden, men i området mellom skjeden og anus.. Masser oljen godt i området 5min pr. gang, så skal det visst ha god effekt ifølge mange
b77h Skrevet 7. januar 2010 #9 Skrevet 7. januar 2010 Jeg tror helt klart det har noe for seg! og da jeg var på svangerskapskurs m to jordmødre anbefalte de også å smøre på forhånd som forebyggende. Og det at krem mot strekkmerker ikke funker kan du jo ikke påstå! Jeg har smurt med strekkmerke-olje hver kveld og strekkmerke-krem hver morgen siden 3-4 mnd. Var helt sikker på jeg skulle få masse strekkmerker, fordi jeg vet jeg er disponert og har dårlig hud; fikk strekkmerker i tenårene da jeg vokste på lår og pupper + for noen år siden da jeg gikk opp en buksestørrelse pga trøstespising. Og nå i uke 37 skal jeg love for at magen min har økt mer enn en buksestørrelse!!!! har virkelig stor og kulerund mage som buler masse ut. Men (bank i bordet); ikke et strekkmerke på magen! Vet godt at de fortsatt kan komme, men jeg tror helt sikkert at oljen og kremen har hjulpet.
Annci<3 Skrevet 8. januar 2010 Forfatter #10 Skrevet 8. januar 2010 Ok, ikke inn i skjeden, da vet jeg det. Skal kjøpe meg en av disse oljene imorgen Har de begge typene på apotek?
NostraStoria Skrevet 8. januar 2010 #11 Skrevet 8. januar 2010 Hmmm..har ikke fått noe beskjed fra jordmor om å smøre meg med olje - har smørt meg med shea butter på magen i ny og ne, og har ikke ett strekkmerke. Det tviler jeg på at har med kremen å gjøre i mitt tilfelle, men kanskje det kan hjelpe for noen? Er det nå forseint å smøre seg nedentil? Er i uke 40 btw.
Pippi74 Skrevet 8. januar 2010 #12 Skrevet 8. januar 2010 Weleda sin olje kjøpte jeg på helsekost. Den heter Weleda fødselsforberdende olje.
ayaah Skrevet 8. januar 2010 #13 Skrevet 8. januar 2010 Jeg er 4.gangsfødende, og det har aldri ramlet meg inn å smøre meg nedentil. Har fått barn som er bittelitt over snittet og fikk bare en ørliten utvendig rift første gangen. Andre gangen kom jenta tilogmed ut med ene armen ved siden av hodet, uten at det gjorde meg noe. Om det hjelper å smøre eller ei er fryktelig vanskelig å si, da må det en STOR undersøkelse til. Når det gjelder strekkmerker har jeg ikke sett snurten av det, har bare brukt vanlig body lotion noen dager uavhengig av om jeg har vært gravid eller ikke. Om spesialkremer virker? Der kunne man kanskje eksperimentere med å konsekvent smøre ene siden av magen og sammenligne etter fødselen, men hvem gidder vel det??? :-) Lykke til i alle fall!
Kabari med nr 1 på tur =) Skrevet 8. januar 2010 #14 Skrevet 8. januar 2010 du kan bruke vanlig babyolje oxo..
CottenCandy♥Butterscotch Skrevet 8. januar 2010 #15 Skrevet 8. januar 2010 Det virker sikkert på noen Smurte meg sist gang med jordnøttolje og mandelolje, og har tenkt å gjøre det denne gangen også.
Annci<3 Skrevet 8. januar 2010 Forfatter #16 Skrevet 8. januar 2010 Hvetekimolje eller jordnøttolje skal være mye bedre enn alt annet:)
Annci<3 Skrevet 8. januar 2010 Forfatter #17 Skrevet 8. januar 2010 http://www.babyverden.no/Sporsmal-Svar/Jordmor-Monica/Fodsel/A-revneklippes/
Albert Skrevet 8. januar 2010 #18 Skrevet 8. januar 2010 Jeg har også lest at noen blir anbefalt kobberkrem til å smøre underlivet.. Noen som har hørt noe om det? Spurte på helsekosten og apoteket i går, men de hadde ikke hørt noe om det..
*dum&deiLig*™ Skrevet 8. januar 2010 #19 Skrevet 8. januar 2010 Du bør ikke smøre, fordi man kan få sopp av det. Å føde med soppinfeksjon er ikke bra. Det er ikke meningen at det skal være olje i underlivet. Til deg som var overbevist om at smøringen gjorde at du ikke fikk strekkmerker på magen fordi du fikk det når du vokste i tenårene, kan jeg fortelle deg at jeg har strekkmerker på rumpe og lår fra tenårene, men ikke et eneste ett på magen etter svangerskap. Og jeg har ikke smurt med noe som helst. Så det beviser ikke at det funker slik du mener.
b77h Skrevet 8. januar 2010 #20 Skrevet 8. januar 2010 nei, kanskje vi har en helt annen type hud på magen - ikke vet jeg. Vet bare at jeg er "disponert" for det, og nesten hadde tatt det som en selvfølge at jeg ville få mye strekkmerker nå. Og vil heller vite at jeg har gjort det jeg kunne for å unngå det. En annen ting er at det føles behagelig å smøre huden når den strekker seg så mye og klør litt. vel, jeg har ingen fasittsvar - følger bare "magefølelsen" ;-)
*dum&deiLig*™ Skrevet 8. januar 2010 #21 Skrevet 8. januar 2010 Stekkmerker oppstår når underhuden sprekker opp. Hvordan klarer du å smøre underhuden? Det hjelper ikke å smøre overhuden, siden det ikke er der strekkmerkene oppstår. Følg magefølelsen din, det har helt sikkert ikke skadet å smøre magen uansett, men hjulpet har det ikke;o)
Tabitha Skrevet 8. januar 2010 #22 Skrevet 8. januar 2010 Har sett på en dokumentar at tenåringer ofte får voldsomme strekkmerker etter graviditet. På dokumentaren var det ei lubben jente som ville ta fettsuging, ei jente med små bryster som ville ha silikon i dem, og ei som hadde blitt mor som tenåring. All den overflødige huden hun hadde på magen og hvordan den så ut... Det var slik at hun "måtte" ha plastisk operasjon for å fortsette sitt sosiale liv, enda jenta var kjempeslank med søtt ansikt. Så akkurat når det gjelder strekkmerker er det nok ikke så lurt å føde i tenårene. Hvorvidt man skal bruke jordnøttolje er jeg sterkt i tvil. Frykter at det er dumt å ikke bruke, samtidig som det kan være noe i det.
Lolita<3prins&prinsesse Skrevet 8. januar 2010 #23 Skrevet 8. januar 2010 Du er ikke mer disponert for å få sopp om du smører med olje. Olje er bare bra for miljøet nedentil. Jeg er generelt plaget med mye og sterk sopp nedentil, og har fått beskjed fra to gynekologer samt JM om å bare skylle med vann nedentil og så vaske og smøre med olje for å prøve å holde soppen i sjakk. Ville ikke smørt inni skjeden da, kanskje akkurat i åpningen og bak mot rompa.
*dum&deiLig*™ Skrevet 9. januar 2010 #24 Skrevet 9. januar 2010 Merkelig, jeg har fått beskjed om det motsatte av fagfolk. Man skal ikke tilføre noe der nede som ikke hører til der naturlig. Det er nok annerledes for deg hvis du har problemer med sopp i utgangspunktet en for de som ikke har det.
Annci<3 Skrevet 9. januar 2010 Forfatter #25 Skrevet 9. januar 2010 Til {¹†º†½†°†ª†} Hmm.. tviler virkelig på at ungdom er mer disponible for strekkmerker, og spesielt overflødig hud, enn hva eldre kvinner er. Det er vel når du er tjueåra at huden begynner å miste elastiteten, så at huden skal gå mindre tilbake til sin "før form" hos unge enn hos eldre virker totalt bakvendt. Men STREKKMERKEDEBATTEN kan tas enn annen plass, her var det smøring nedentil og ikke smøring av magen som skulle bli diskutert
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå