Carla78 Skrevet 6. januar 2010 #1 Skrevet 6. januar 2010 Bilen starter ikke og jeg er redd for at jeg må trille med mine to små på 1,5 og 2,5 år til barnehagen imorgen. Turen tar bare 10 minutter, men det er jo nedi 30 minus nå. Jeg skal pakke dem inn i mange lag med ull og ytterklær, og smøre med kuldekrem. Noen som kunne hatt betenkeligheter med å ta turen til barnehagen?
blomsterjenta Skrevet 6. januar 2010 #2 Skrevet 6. januar 2010 Nei, en så kort tur går sikkert fint;) Pakk dem inn og glem ikke å kle godt på deg selv også! fyttikatta så kaldt det er....
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #3 Skrevet 7. januar 2010 hadde ikke gjort det..."snørra" stivner jo med en gang, og bleiene... selv om de er innpakka godt med ditt og datt.. mi på 13 mnd er inne om dagen, her faller det under 30. (men jeg er jo heldig og får være hjemme selv da (perm)!)
lilletupp & spira Skrevet 7. januar 2010 #4 Skrevet 7. januar 2010 Dette står under "ut i kulda med baby" fra forsiden her Hold dem inne! Hudlege Ole Fyrand er ikke i tvil: - De skal ikke ut i det hele tatt når det er så kaldt som nå. Iskald luft i lungene kan være svært farlig for små barn, advarer den kjente legen. - Men hvor skal man trekke grensen? Når er det for kaldt? - Hvis du som mor eller far i det hele tatt er i tvil, skal barnet holdes inne, sier Fyrand som ikke vil sette faste temperaturgrenser. Hvis du absolutt må ut, for eksempel til barnehage, bruk bil og varm opp bilen før du tar ungen ut i den, anbefaler han. Ikke reis kollektivt! Ved Nydalen helsestasjon i Oslo har det i dag strømmet inn spørsmål om hvorvidt man kan ta de minste barna ut. Helsesøsters anbefaling er krystallklar: avlys trilleturen. - Så kaldt som det er nå, bør babyer absolutt holdes inne, sier Hilde Halkjelsvik. Også hun anbefaler varm bil hvis du har et absolutt nødvendig ærend. Å vente på buss eller t-bane bør man derimot unngå. - Hvis du er tvingende nødt til å dra et sted og ikke har bil, får du heller bestille en taxi. Minus 10 er grensen Helsestasjonens lege setter grensen for når de minste barna kan være ute ved 10 minusgrader. Det er på linje med anbefalingene fra helsesnett.no. I motsetning til Fyrand, mener helsesøster Halkjelsvik at en kort trilletur til barnehagen er helt i orden for en 2-åring. - De tåler å være litt ute å leke, men maks en halvtime, og aktiviteter som aking bør unngås. Kle dem godt med ull innerst, og bruk gjerne kuldekrem i ansiktet for å besytte mot frosten, anbefaler helsesøsteren.
barbalib har to fine gutter Skrevet 8. januar 2010 #5 Skrevet 8. januar 2010 Jeg blir skeptisk når noen anbefaler å ta taxi med små barn. Jeg har tilgode å høre om noen som har fått sikret ungen skikkelig. Og i følge en annen tråd her inne mener hudeksperter at man ikke skal bruke kuldekrem. Da stryker jeg ut to av rådene til denne helsesøsteren. Men det kan jo fortsatt være rett at man skal holde ungene inne. Jeg synes det er kjempevanskelig å vite! Skal jeg ta ut ferien min nå i januar? Må man, så må man vel.
Carla78 Skrevet 8. januar 2010 Forfatter #6 Skrevet 8. januar 2010 Enig i dette med sikring av barn i taxi, Jeg bor på et lite sted og får meg ikke til å tro at de har taxi med to barneseter. Må da kjøre to ganger da... jeg gikk med ungene. Gikk så fort jeg kunne og det tok ca 7 minutter. Ungene var kledd i 3 lag ull, fleece og utedress. og munnen var dekket til, pluss at jeg brukte kuldekrem da..... Gikk fint. Men det er klart at jeg gjorde kun fordi jeg ikke hadde noe valg. Velger selvfølgelig bilen hvis jeg kan det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå