Suprise! Skrevet 6. januar 2010 #1 Skrevet 6. januar 2010 Er det et tungt studium? Hvor lenge er man på skolen hver dag? Er det mye lekser å gjøre hjemme? Hm...lurer på om dette lar seg gjøre med 3 små barn
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 6. januar 2010 #2 Skrevet 6. januar 2010 de sosionomene jeg kjenner leser som om det er en vanlig jobb. altså 8-16 vær dag. du greier det nok flott skal du se jeg går velferdsfag og det ligner en del. og jeg syns det er mye, men ikke mer en en vanlig jobb tror jeg.
Suprise! Skrevet 6. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 6. januar 2010 Ok,det burde man jo klare Er det mye praksis ,hjemme oppg jobbing tro?
pifi med tre nurk Skrevet 6. januar 2010 #4 Skrevet 6. januar 2010 Jeg er utdannet sosionom, men det begynner å bli noen år siden jeg var ferdig..i 2005... kan godt hende det har skjedd noen endringer i studiehverdagen siden da.. Min følelse av dette var at studiet kunne være tungt i den forstan at de som var mest engasjerte og flinke gjerne jobbet ekstra mye med fagene og derfor også fikk gode karakterer.... men det var også de som ikke jobbet så mye som klarte seg gjennom studiet, men hvordan karakterene var til slutt det vet jeg ikke.. selv var jeg veldig engasjert i noen fag og mindre engasjert i andre...og endte opp med et greit snitt... Det var en del hjemmeoppgaver i de fleste fag, fordelt utover semestrene, men det var ikke de største oppgavene, det krever at man lese en del på egenhånd, og det er jo en bacheloroppgave siste halår som krever en del. Men ikke mer enn i andre studier så vidt jeg vet. For øvrig så er det spennende med sosionomutdannelsen og jeg har ikke angret på mitt valg! Lykke til!!
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 6. januar 2010 #5 Skrevet 6. januar 2010 ja, det er nok en del. tror høyskolen i oslo har 3 praksiser for sosionomene. vi har 3 arbeidskrav, 2 skoleeksamner og 1 hjemmesksamen i vår. og i høst hadde vi 1 arbeidskrav, 1 hjemmeeksamen og 3 skoleeksamner. og forelesning ca 4 dager i uken på 3 timer. hvilken skole skal du gå på i tilfellet?
Suprise! Skrevet 7. januar 2010 Forfatter #6 Skrevet 7. januar 2010 Tusen takk for svar dere! Blir isåfall Lillehammer på meg Hva jobber du innen da pifi-lillegull ? Virker veldig spennende er jo så mye man kan jobbe innen! Hva tjener egentlig en sosionom?...bare for å ha spurt etter det og ;p Jobber man mye i grupper ,eller kan man stortsett jobbe for seg selv? Når på dagen pleier det å være undervisning?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 7. januar 2010 #7 Skrevet 7. januar 2010 ut i fra årets timeliste for førsteårstudenter i sosialt arbeid på høgskolen på lillehammer ser det ut til at dere stort sett begyner 9.15 nesten vær dag og i gjennomsnitt har undervisning 3-4 ganger i uken. men at dere ofte har lange dager. helt til 15. og det er jo mye undervisning. ut i fra fagene deres så vil jeg tror det er en del gruppe. det tror jeg det ofte er på slike utdannigner som våres, fordi vi tross alt skal lære om mennesker og da trenger vi ofte mennesker for å få det til. og i tillegg så er det viktig å kunne samarbeide
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 7. januar 2010 #8 Skrevet 7. januar 2010 sånn angående lønn så er det nok veldig varierende. men jeg ville nok satset på en startlønn på ca 320 000 + om du ønsker å jobbe i nav ihvertfall. tar du en av miljøteraputstillingene så virker det ut som de ofte har langt dårligere lønn. - men dette er ting jeg tar ut i fra at jeg har lest alt for mange stillingsanongser for sosionomer og da stort sett for oslo og akershus. har en bekjent som er sosionom og jobber i nav. hun har jobbet i 4 år å tjenter 430 000 i året. men hun har opplæringsansvar og fordypet seg i klagesaker.
elskerlivet Skrevet 7. januar 2010 #9 Skrevet 7. januar 2010 Jeg var ferdig i 2004, fikk lillegull i april første året og startet på igjen i august når han bare var 5 mnd. Skole stort sett 4 ganger pr, uke men ofte bare 2-3 timer forelesning, mye selvstudium, og veeeeeldig lite av forelesningene var obligatoriske, vi hadde vel 2 gruppearb.krav og 1 eget pr.semester ca, og en kort og en lang praksis, men der får du praksis så nært hjem som mulig om du har barn, jeg følte jeg hadde mye mere "fri" mens jeg studerte enn nå i jobb, lillegull var hos dagmamma de timene jeg var på skolen, og av og til mens vi jobbet med grp.oppggaver, men ble stort sett max 15 t uka han var der, så for alle som syns han var for liten til å være hos dagmamma så har jeg ikke dårlig samvittighet for det.. hadde jeg tatt et friår da og måttte begynt på igjen med nytt kull og greier senere hadde jeg nok fortsatt vært ufaglært.. Idag jobber jeg med oppfølging av ungdom 16-24 som har falt ut av vgs, ikke begynt, mista jobb etcetc, her er myyye å jobbe med, rus, vold, psykiatri, barnevern, adhd, økonomi, gjeld.. Jobber med å prøve å føre ungdommen til en meningsfylt hverdag, helst til ordinær jobb, og mange har en lang vei dit...desverre. Synd jobber er utrooooolig givende og spennende!!!
elskerlivet Skrevet 7. januar 2010 #10 Skrevet 7. januar 2010 SynS jobben er utrolig givende og spennende skulle det selvsagt være..
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 7. januar 2010 #11 Skrevet 7. januar 2010 det hørtes veldig givende ut hvordan greide du studiet med så lite barnepass? *imponert*
MiniMe&Dr.Evil Skrevet 7. januar 2010 #12 Skrevet 7. januar 2010 Hei! Jeg går 2. året på sosionom på Lillehammer. Jeg vil først starte med å si at det er en veldig fin skole med god stemning og lett å komme i kontakt og få hjelp av lærerne. Litt om praksis: 1.året har man 6 ukers praksis. Når du har barn går det som regel veldig greit å få denne tilrettelagt slik at det passer med henting i barnehagen og sånn. 2. året er det 17 uker praksis, der 15 uker er praksis på en arbeidsplass og de andre to ukene er før- og etterpraksis. Denne praksisen er de også veldig flinke til å orde slik at det passer med barn. Jeg skal faktisk begynne i praksis på mandag og gleder meg til dette. Jeg er en veldig skippertakperson, og har derfor ikke lest så veldig mye. Det jeg derimot har gjort er å være på omtrent alle forelesningene og jeg føler jeg har fått mye "gratis" av dette. 1. året er det en del gruppeoppgaver, disse er på ca 4-5 sider men dere er fra 3-6 personer på gruppa, så disse oppgavene gikk hvertfall veldig greit for vår del. På 1. året er det en mappeinnlevering med noen av oppgavene som dere har skrevet gjennom året, der i blandt en praksisoppgave som også er på ca 4-5 sider, som leveres inn til eksamen. Dere får en midlertidig karakter på denne og går så til muntlig eksamen for å forsvare mappa di og får så en samlet eksamenskarakter på hele 1. året. 2. året er det tre skriftlige arbeidskrav på noen sider som er enten bestått eller ikke bestått. Disse må bestås for å få rett til å gå opp til eksamen det første semesteret. Det var ingen i år som ikke fikk gå opp til eksamen. Eksamen første semester er en skriftlig 6 timers eksamen. Andre semester på 2. året består som sagt av en praksisperiode på 17 uker. I denne perioden skriver man igjen en praksisoppgave på litt flere sider enn den på 1.året. Vi har fått oppgaveteksten til denne og den var veldig lik den på første året så jeg tror den vil bli lett og skrive. Etter praksisen skal man ha et muntlig fremlegg som er obligatorisk. Får man bestått på praksisoppgaven og fremlegget har man rett til å gå opp til eksamen. Dette er en muntlig eksamen. Man kan forresten ha max 10 dager fravær i praksisperioden. Har man mer enn dette blir det ikke godkjent. Praksisen for begge årene er 4 dager i uken. På 3.året er jeg ikke 100% sikker på hvordan det er da jeg ikke har satt meg helt inn i det enda. Men det er nok en 6 timers skriftlig eksamen i første semesteret. Skriving av bachelor oppgave som erpå rundt 20 sider også en påfølgende muntlig eksamen. Ingen praksis i løpet av det 3. året. Eller så er det som regel skole 4 dager i uka, og det er hovedsakelig bare 3 timers undervisning per dag. Det er noen obligatoriske dager per skoleår. I år var det kun 6 dager obligatoriske dager, og i fjor husker jeg ikke, men det var ikke mange. Jeg synes det er et veldig overkommelig og ikke minst spennende studie som jeg absolutt ikke angrer på at jeg begynte på. Kan anbefales på det sterkeste.Og selv om jeg ikke har lest mye hverken i fjor eller i år fikk jeg gode karakterer på begge eksamene så langt. Dette ble veldig langt, men jeg håper du fikk litt merinnsikt i hvordan det er på Lillehammer :-)
MiniMe&Dr.Evil Skrevet 7. januar 2010 #13 Skrevet 7. januar 2010 Noen har som skrev at det så ut som lange dager, helt til 15. Dette er fordi man er delt opp i flere storgrupper og forelesningene blir spredt utover dagen. Som sagt: stort sett bare tre timer forelesning per dag
lille sprelle Skrevet 7. januar 2010 #14 Skrevet 7. januar 2010 Det er mange år siden og jeg gikk ikke sosionomstudiet, men studerte sammen med dem på en mindre høyskole. Det var de som oppholdt seg aller minst på skolen og aldri var å se på lesesalen..... Tar man studiene som en jobb vil jeg tro at det ikke skulle være noe problem. Det gjelder de fleste studier (lever i barnehagen kl.8 - jobb med skolen til kl 15-16 hver dag) Bruk dagene til å studere (og gjør det gjerne på skolen) og ikke til alle andre ting, så går det nok som en lek! arbeidsplassene er ofte NAV, rusomsorg, ev enkelte på sykehus og rehabiliteringsinstitusjoner. Det er også mulig å få andre jobber innen off. forvaltning. lykke til!
Vilja<3 Skrevet 7. januar 2010 #15 Skrevet 7. januar 2010 Jeeg studerer 2.året på sosionom på høyskolen i Volda. Det som er litt dumt der er at all undervisning er obligatorisk og det er stressende med syke barn etc. Kan ha 20 % fravær, jeg har hatt mer noen ganger og må da skrive en ekstra oppgave, arbeidskrav. Vi har undervisning mandag til torsdag, så og si alle dager fra 9-15 ( med en times pause). Har to barn selv og det går fint, men i eksamensperiodene er det ganske krevende og da tar mannen seg av det meste hjemme:) Utenom eksamen har vi en del oppgaver, både individuelle og gruppeoppgaver. Veldig spennende studie, jeg stortrives. Lykke til:)
Vilja<3 Skrevet 7. januar 2010 #16 Skrevet 7. januar 2010 Og for å si det sann, jeg er en kvinne med sansen for skippertak hehe. Nå før jul hadde jeg ikke åpnet en bok på hele semesteret før uken før eksamen, men da var det hjemmeeksamen og det gikk helt fint. Når det er skoleeksamen begynner jeg lesingen et par mnd før, leser lite etterhvert for da prioriterer jeg heller ungene.
elskerlivet Skrevet 7. januar 2010 #17 Skrevet 7. januar 2010 følte det gikk veeldig greit altså, man blir fryktelig strukturert når man må. Passe på å lese hver gang han sov, også var jeg med i gode kollokviegrupper, vi delte på hva vi skulle lese og lagde småkort hvor vi skrev ned det vikigste, og delte dette, kjempebra!! Jeg hadde ikke noe familie (og er ingen barnefar i bildet...) så måtte bare være strukturert, også fikk jeg meg en trillepike på 16 som tok han litt innimellom, men følte det gikk veldig greit altså, jeg er overhodet ikke noe mønsterskole-elev, gikk ikke ut vgs med bare 6`ere liksom , heller 3 og 4.. så tror nok sosionomstudiet er noe de fleste klarer, de som strøk på mitt kull var de som var ute å fylla og feste HELE TIDA.. Ang. lønn startet jeg på 316.000 i 2007 og har nå 354.000, de fleste nye hos oss nå starter på 340-350.000
Suprise! Skrevet 8. januar 2010 Forfatter #18 Skrevet 8. januar 2010 MiniMe&Dr.Evil - tusen takk for utfyllende svar om hvordan det er på den skolen jeg evt kommer til å søke på! Takk til dere andre og! Veldig kjekk lesing. Ser ikke ut til at det er håpløst med 3 små unger. Iforhold til bhg osv får jo 35 min ca å kjøre hver vei også. Har veldig lyst til dette! Har 4 fag og en eksamen jeg må ha for å få studiekompetanse først. (Jeg gikk "yrkesveien") Men det må da la seg gjøre! Er det dyre bøker man må kjøpe til studiet?
MiniMe&Dr.Evil Skrevet 8. januar 2010 #19 Skrevet 8. januar 2010 Bøkene er som på alle andre studier tenker jeg. Ligger vel på rundt 7000kr hvert år hvis man kjøper alle. Men det er utrolig mange som har latt være å kjøpe flere av bøkene og klart seg fint. Det er også flere av bøkene som det bare er et kapittel eller to i, og da kan man like godt låne de på biblioteket
Suprise! Skrevet 8. januar 2010 Forfatter #20 Skrevet 8. januar 2010 Tusen takk for all informasjon damer!!!
elskerlivet Skrevet 8. januar 2010 #21 Skrevet 8. januar 2010 kjøp brukt fra fjorårselever, og som det blir sagt, kan låne om det er lite stoff i.. også har du jo krav på stipend og evt. lån fra lånekassa..
pifi med tre nurk Skrevet 8. januar 2010 #22 Skrevet 8. januar 2010 jeg tjener 367 000 nå..synes lønnen er helt grei og jobben stort sett givende og spennende...så klart er det dager som er stressende og man blir sliten, men det er det vel i alle yrker... tror du kommer til å trives med studiet og mulighetene etterpå... det eneste som kanskje kan være negativit er at jeg nettopp leste en artikkel om at sosionomer har litt vanselig for å få jobb om dagen...
Suprise! Skrevet 8. januar 2010 Forfatter #23 Skrevet 8. januar 2010 Vanskelig å få jobber ja,men det er jo så mye å jobbe innen Uansett er jeg ikke ferdig utdannet for om evt 4-5 år Takker for svar! Nyttig lesing:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå