Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt mye husmas på meg kanskje....

Men jeg er så usikker på hva vi skal gjøre. Nå lurer jeg litt på å kjøpe et lite hus og bygge på det. Men så er det prisen da. Jeg aner ikke hvor mye jeg får for pengene.

Kan dere ikke si litt om hvor mye dere ha bygget på og hva det kostet?

Fint om dere sier noe om evt. våtrom..

Er arkitekten dyr?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette lurer jeg på og,så jeg hjelper deg med å dytte den opp jeg................

Skrevet

Klart arkitekt koster nok sitt, men hvorfor ikke få den evn snekkeren som skal gjøre jobben til å tegne det for deg? De gjør jo sånt og tipper det er rimeligere timesbetaling hos dem enn hos en arkitekt :)

Det er jo helt umulig nesten å si noe om hva ting vil koste for dere, så lenge dere ikke veit noe om hvor stort feks, dere vil bygge på.

Hva tilbygget skal inneholde?

Det å bygge på en del med soverom og stue blir det jo en helt annen pris på enn og bygge på en del det skal være feks bad og vaskerom i :)

Hvor dere bor avgjør også litt prisen, og hvilket frima dere velger.

Det beste er nok å kontakte et firma også få de til å komme noen forslag til dere etter deres ønsker...

:)

Lykke til i allefall :o)

Skrevet

Jeg er jo klar over at prisen avhenger av hva man skal bygge.

Jeg bare tenkte at om noen kunne si at de har bygget på så og så mye og betalte så og så mye så kunne det være en pekepinn.

Vi har ikke engang kjøpt huset enda - jeg bare prøver å bestemme meg for hva vi har råd til. Det er jo kjipt å kjøpe et forlite hus og så har man ikke råd til å få det slik man vil :-)

Skrevet

Noen har fortalt meg at man kan regne sånn grovt på 10.000 kr m2, men jeg vet ikke om det stemmer..... Er bare sånn jeg har hørt.

Skrevet

Snekkern min sier at det er vanskelig gi deg en pekepinn, ingen av påbyggene han har gjort har kostet likt.. :o)

For og ta et eks: 15kvm, gang og bad..alt grunnarb + all jobb utenom el og rør kom på 150.000. Men igjen her avhenger det jo av valg av matrialer, hva som må gjøres, rives, bygges opp osv..

Ja skjønner poenget ditt, prøvde bare gi deg et svar!

Men vi har ikke bygget på noe selv, vi bare restaurerer vi :)

Men som sagt har han bygget en del påbygg da, så hvis du lurer på noe får du spørre :)

Gjest irismor
Skrevet

Vi bygde på hytta og betalte ca 100 000.- for 24 kvadratmeter.

Så det hele kommer an på hvor stort, hvor mye dere skal gjøre selv osv.....

Skrevet

Vi har kjøpt et lite eldre hus som vi skal bygge på, kostnadene kommer an på hva som eventuelt må gjøres med huset i tillegg til påbygg, og størrelse på påbygget, samt egne evner og kontakter man måtte ha selvsagt. Uansett så koster det fort noen hundre tusen, det vil det gjøre for oss, enda vi har verktøy, utstyr, tilgang til endel tjenester, rabatter utover hva folk flest har tilgang på etc.

Våtrom må dere renge med et sted mellom 50-100 000 for hvis dere må leie inn fagfolk til å gjøre alt, alt etter størrelse og standard selvsagt. Da inkl innredning hvis man har nøkterne krav og ikke skal ha løveføtter og kraner i gull etc.. ;-)

Skrevet

Kan legge til at vi gjør selv regne med at det vil koste oss 400 000kr, men da har vi store rabatter, trenger kun leie inn elektriker, resten gjør vi selv, har snekker i familien som skal hjelpe oss. Svigerfar driver byggvareforretning..vi har alt verktøy, kompressorer , gravemaskin osv fra før, dette har kosta oss 2-3 hundretusen fra før, skulle vi leid inn folk og ikke hadde rabattene så hadde det faktisk trolig kommet på over en mill alt i alt tror vi, inkl hagestua vel og merke da, men den var kjapp og enkel jobb. Da skal vi bygge på: ny entre, med kjølebod og klesbod i hver ende, samt et påbygg på lengden over 2 etasjer som skal inneholde 2 soverom med hemser, samt bad og nytt kjøkken nede, så det inkl. de to mest kostbare romma i et hus.

Skrevet

Vi tegnet selv utkast til utbygging. Vi fikk anbud fra ulike byggefirma. I anbudet inngikk en vurdering av tegningene våre, om det faktisk var byggeteknisk mulig å bygge slik vi hadde tenkt:)

Firmaet vi endte opp med å bruke endret litt på tegningene, men stort sett ble det slik vi hadde tegnet.

Selve utbygget vårt med 80 kvadrat fordelt på 2 etasjer, med graving, ny grunnmur, råbygg, vinduer, dører, nye innerdører på opprinnelig bygg, nytt tak på hele huset (grunnflate på ca 140kvm), isolasjon, innerkledning, ytterkledning, varmekabler på bad, gulv på bad, våtromskledning osv kom på ca 600 000.

Skrevet

Dette inkluderte også opplegg av alt av rørsystem og elektrisk anlegg i hele huset. Alt ble skiftet ut når vi først holdt på. La skjultanlegg i hele huset.

Skrevet

En arkitekt koster ca 5000kr, med da får man masse igjen for pengene.

For de fleste arkitekter deler gjerne erfaringer, tips og råd med folka, noe som gjør at man kan spare inn der det trengst, å koste på der det trengst:)

Skrevet

En arkitetkt er svindyr, men du får en del for pengene. Du bestemmer litt selv hvor mye penger du vil bruke på han/henne også, arkitekten vi brukte ville bruke en hel arbeidsdag på skisse, så et par dager på fintegning osv og det ble ikke aktuelt. Du kan begrense de litt ;)

Han vi brukte var kjempeflink, kom med forslag vi ikke hadde tenkt på selv osv. Han sendte også inn alt av søknader til kommunen, laget nabovarsel og sånne administrative ting som må være i orden for å få byggetillatelse.

Vi bygget på stue og to soverrom på et tilbygg som allerede var der. Dvs at tilbygget hadde en etasje, vi rev taket og bygget på en etasje til. Tror kostnaden ble ca 400.000,- men da gjorde vi en del selv også.

Skrevet

vi holder på å bygerpå 30kvm(1soverom,toalett,vaskerom og gang) har ikke peiling på prisen enda jeg da, siden vi betaler alt til slutt.. da kjøper vi alt på en butikk! men rørlegger va dyrt da 30 000,- å vi er enda ikke helt færdig, å vi fikk 50% rabatt pga kjentskap. vi har ikke arkitekt vi da, men svigerfar er snekker så han jør all jobben, å samboer hjelper til!

Skrevet

Dette lurer også jeg på, dytter...

Skrevet

Vi skal bygge garasje og bygge denne fast i huset. Da blir det garasje med loft, og det loftet vi allerede har blir koblet sammen med loftet på garasjen.

Tegningen kostet 14 000. Alt for dyrt spør du meg.

Prisen på materialet til dette kom på over 1 mill, og da er ikke snekkerarbeid inkludert.

Skrevet

Vi skal bygge på ekstra med 10 kvm soverom. Taket eksisterer og vi bygger ut via veranda. Dvs vi skal ha ett ekstra rom og bygger dette ut via verandaen. Noen som har ide om hva kostnaden blir her?

Taket eksisterer. Verandagulvet må bli ett fullverdig gulv. 3 yttervegger må bygges, isoleres og kles. Ett vindu må settes inn. I den fjerde veggen som eksisterer i dag, skal vi fjerne vinduet og sette inn soveromsdør inn til huset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...