Gå til innhold

var på ctg å ul i dag å barnet hadde utvidet nyrebekken? noen som har erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har slitt i over 2 uker nå med kraftige kynnere å ikke sovet noe særlig den siste tiden så fastlegen ville at vi skulle ta en ctg og ul for å sjekke at alt sto bra til.

"kynnerne" jeg har er vist svake rier å jeg hadde 2cm åpning :D er nå iallefall en begynnelse. jm tok å tøya litt for å se om dt kunne få litt fart på sakene. blir spennende å se!

På ul fant legen et utvidet nyrebekken på den lille.

Noen her som har erfaringer med det? fikk beskjed at det ikke var noe å gå å gruble på for det forsvant på flesteparten rett etter fødsel. (lettere sagt enn gjort)Dette må ha oppstått de siste 4 ukene for jeg var på vekst estimering da for 4 uker siden. å da var d ingenting unormalt på ul.

vekten var i dag 3500g er 37+6.

Fortsetter under...

Skrevet

Hei

jeg fikk beskjed om dette på ord. ul - at det kun var utvidet nyrebekken og ikke noe å bekymre seg for for det mest sannsynlig gikk over av seg selv.

men når jeg kom til en spesialist i fosterdiagnostikk var det ikke dette - men en ødelagt nyre full av cyster - så sønnen min har bare en frisk nyre- noe han kan leve helt fint med :o) men mulig han må fjerne den andre nyren!

var det lege eller jordmor som kikket på deg?

du er jo snart til termin så regner med de ville sett om det var noe annet enn utvidet nyrebekken! :o)

men etter hva jeg forstod så var utvidet nyrebekken vanlig tidlig i svangerskapet og forsvant mot slutten? men mulig de ikke så dette på ord. ul + den du hadde sist og at det har vært slik hele tiden?

jeg ville kanskje forhørt meg når han er født - om babyen trenger oppfølging/kontroll - for å sjekke at det normaliserer seg :o)

lykke til med fødselen :o)

Skrevet

var en fødselslege som fant dette på ul i dag. var ikke mye forstørret og likt på begge sider. 1,9mm forstørret om jeg fikk med meg riktig.

fikk beskjed om at barnet skulle undersøkes nøye etter fødsel av barnelege. jeg har hatt 6 ultralyder til nå så syns det er merkelig om det ikke skulle ha vært merket før?

Skrevet

Jeg har litt erfaring med dette. Jeg har satt meg ganske mye inn i dette, og det føles langt tryggere å være informert og forberedt.

Utvidet nyrebekken kalles hydronefrose, og går som du sier ofte over av seg selv. Hos oss ble det oppdaget da vi var på UL i uke 32 for å sjekke morkakeplassering. I og med at du har kommet så langt, så tar de seg nok tid til at du kan føde naturlig, så lenge det ikke er snakk om full bilateral obstruksjon (fortetning på begge sider). Det er dessuten positivt i seg selv at dette har oppstått så sent i svangerskapet, fordi da har det etter all sannsynlighet ikke gått utover utviklingen av nyrene, og det er større sjanse for at det går over av seg selv. :)

Min gutt hadde temmelig høye mål da vi var på UL i uke 34, 10 mm på den ene siden, som regnes for å være i grenseland, og 24 mm på den andre siden, noe som er veldig utvidet. Det vanlige på denne tiden er å ha nyrebekken på i alle fall under 7 mm. Heldigvis hadde det stagnert (ingen endring) til UL i uke 36, men vi skal på ny UL igjen på mandag, så får vi se.

Hydronefrose kan skyldes flere ting, og de vanligste årsakene varierer etter hvilket kjønn barnet er. Hos gutter (som jeg har) er det overgangsstenose, dvs at det er en fortetning mellom nyrebekkenet (der urinen dannes) og urinlederen, slik at urinen ikke kommer seg ned til blæren, eller at bare noe urin kommer seg ned. Dette er en diagnose som ofte går over av seg selv. Men barnet ditt blir uansett fulgt opp etter fødsel med UL og andre undersøkelser, slik at de kan finne ut hva som er årsaken til hydronefrosen.

Nyrene til barnet brukes jo ikke før etter fødsel, og så lenge du har normal mengde fostervann er det ikke sannsnynlig at barnet tar noen skade av dette, med mindre hevelsen er så ekstremt stor at den legger trykk på vevet rundt, men da hadde i så fall legene reagert.

Legene vil vurdere videre utredning etc ut fra hvor godt nyrene fungerer totalt etter fødsel, men du vil nok bli fulgt opp med kontroller fremover (typisk ved 6 uker, 3 mnd, 6 mnd og etter 2 år hvid alt går greit). Det kan hende at de vil sette barnet på antibiotisk profylakse (dvs gi antibiotika forebyggende), fordi barna våre er ekstra utsatte for infeksjoner med denne diagnosen, og det vil vi jo IKKE ha.

De gode nyhetene er at dette ofte går over av seg selv, og at de fleste årsakene til hydronefrose kan fjernes / utbedres ved hjelp av kirurgi, og det er veldig gode prognoser for at barnet blir friskt og ikke kommer til å merke noe til dette senere. :)

Jeg fant en god del nytting info på nett, bl. a. dette fra Universitetssykehuset i Nord-Norge fra 2009:

http://www.ub.uit.no/munin/bitstream/10037/2230/2/thesis.pdf

Håper dette skal gå bra for oss begge!! :)

Skrevet

Lillebie: det er visstnok temmelig vanlig at hydronefrose oppstår SENT i svangerskapet, og at det går over av seg selv. Jo tidligere det oppstår, jo større er sjansen for at det kan ødelegge nyrevev etc., og jo større utvidelse (dilatasjon), jo større er sjansen for at det ikke går over av seg selv, og at årsaken gjør at barnet må opereres, og uansett i alle fall følges nøye opp.

Skrevet

Tusen takk for info! jeg skal ta å lese litt mer om dette, sette meg litt inn i hva det egentlig er. skal på vanlig kontroll til legen i mårra og tenkte å spørre han ut litt. jeg fikk beskjed om at jeg hadde rikelig med fostervann så da er jo det bra :) skal på ny ul i neste uke å kommer da til å ta det opp igjen med legen da skal overlegen på ta ul å vi skal vurdere igangsetting om ikke jeg har født før det.

Annonse

Skrevet

Januarbaby: det er vanlig å måle nyrebekken (samt hjerte og hjernevev) ved alle UL, selv om den gjelder noe annet, så hvis det ikke har vært oppdaget før er det et kjempegodt tegn!

Og hvis det ikke var mer enn 2 mm forstørrelse tror jeg trygt du kan ta det helt med ro! :) Min sønn hadde som sagt 20 mm forstørrelse på den ene siden, og fordi det har stabilisert seg anser de det som en større risiko å sette i gang fødsel enn å la ham ligge i magen noen uker til.

Vi vet at det blir medisinering, kateter og undersøkelser på vår lille sønn fordi nyrebekkenet er så stort, men jeg tror nok at du vil slippe unna med at barnet får en enkel UL 4 - 7 dager etter fødsel. Lykke til i alle fall. :)

Skrevet

vet du om dette er vanligere hos gutter enn jenter?

Skrevet

Det visstnok mye vanligere hos gutter, og vanligst på venstre side.

Skrevet

ok, vi vet ikke kjønn enda, så det blir spennende å se hva som skjuler seg inne i magen:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...