Gå til innhold

Når begynne å gi de skalk/kavring/knekkebrød til å gnage på??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Akkurat dette har jeg lurt på også. Holder på å introdusere grøt med gluten nå, og når det er gjort gjør det vel ikke noe å gi de en liten brødskalk vel?

ja, dette lurer jeg også veldig på! min spiser grøt og middagsmat og fruktmos og alt går ned på høykant! han klarer nok ikke å spise noe brød ennå, men når er det man egentlig begynner med det?

Jeg husker fra forrige gang at ei venninne som hadde ei jente som var like gammal som min gutt spiste skalk ganske tidlig, men da jeg prøvde dette så holdt han på å kveles to ganger til min store fortvilelse. jeg venta litt til da. Men nøyaktig hvor gammal han var det kan jeg ikke huske, men tipper 1-1,5 år?

Jeg spurte på helsestasjonen i dag. Og de sa at jeg kunne begynne å gi han små brødbiter ved 7-9 mnd alderen. Brødet kunne gjerne være litt tørt (ligge ute på benken litt først), for det ferske brødet er mykt og deigete og lettere å sette i halsen.

Hmm jeg har alltid hørt at man kan gi brød fra ca 6 mnd. Også andre som har fått høre det fra HS. Synes de HS sier så mye forskjellig fra sted til sted jeg.

Skalk og kavring har jeg hørt at man kan begynne med allerede rundt 4-5 mnd. Spesielt kjekt hvis de holder på å få tenner. Knerten her fikk litt skalk og kavring fra rundt 5 mnd. Skalken interesserte han ikke, men kavringen var kjekk. Får jo ikke bitt av noe, bare gnager og sutter og det som da kommer av har blitt mykt.

Annonse

HS hos oss også nevnte skive fra 7 mnd...

Det er veldig varierende hva en blir fortalt, men tenker most mat forløpig er greit her. Gjør det dere tror er riktig for deres barn, de er så ulike ;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...