Gå til innhold

Bolig på 120 kvm, for lite til familie på 5?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gode planløsninger her heldigvis, endel bodplass .. vi er 4 nå, 2 voksne og 2 barn. Er uenige om det blir for lite på sikt hvis vi vil ha et barn til..

Fortsetter under...

Skrevet

Det vet vel dere bedre enn oss? Kommer litt an på antall soverom, men er det nok soverom, er det nok plass. Det er større familier som må klare seg på mindre plass.

Skrevet

Vi er fire på 55.går helt fint!det er jo ikke for evig.

Skrevet

Vi er snart 5 i familien og bor på 120kvm. Veldig praktisk planløsning hos oss, men på sikt ønsker jeg 4 soverom (har tre nå) og en ekstra loft/kjellerstue. Vi blir vel her i ca 4 år til, da kommer vi til å se oss om etter noe større.

Skrevet

Vi er så heldige at vi har 4 soverom i vår bolig, men mannen har tatt det minste soverommet i bruk som kontor og nekter å gi det fra seg så i praksis har vi bare 3.. han jobber endel hjemmefra så han trenger litt boltreplass, dessuten trenger han en plass som er "hans" til alle duppedittene og datagreiene sine samt litt privatliv:)

HI

Skrevet

Hei!

Hvis det er snakk om å kjøpe - ville jeg tenkt meg godt om...

Det lønner seg iallefall ikke å kun bo der i noen få år - da kostnader for kjøp & salg er MEGET høye!

Hvis dere skal kjøpe noe - kjøp langsiktig.

I mine ører høres dette lite ut for en familie på 5.

Vi har 180m2 og blir 4 til sommeren.

God planløsning har vi også.

Lykke til :=)

Annonse

Skrevet

Det er ikke snakk om å kjøpe, eier denne boligen allerede og er nå altså 4 i familien.. lurer rett og slett på om vi må kjøpe nytt etterhvert hvis vi skal ha et barn til eller om det vil gå? Men det ser vi jo etterhvert også da..

HI

Skrevet

Vi bor på 120 kvm. Alt på en flate. Har et barn og et på vei, og da er det fullt, fordi vi har kun 3 soverom og et bad, men ellers store, gode rom (stue, kjøkken, gang), hvor vi godt kunne hatt flere barn.

Når barna blir eldre, eller flere, skal vi ha et ekstra bad, flere soverom og en stue nr. to, så da blir det en ekstra etasje på huset, men med små barn fungerer dette veldig bra.

Har i tillegg garasje, og full kjeller med vaskerom, verksted, boder og lagring, det hjelper jo så det ikke blir så overfylt i rommene vi skal bo på. I tillegg til flere mål eiendom som gjør det lett å tilbringe mye tid utendørs.

Har dere mulighet til å bygge ut om det blir for liten plass på sikt? Har dere soverom nok? Resten handler jo mye om innstilling. Det er mulig å bo på mye mindre plass hvis man er innstilt på det:)

Skrevet

Jeg kunne ikke tenkt meg å bo så såpass liten plass med tre barn, men vi er alle forskjellige så dere klarer det kanskje helt fint?

Jeg setter veldig pris på å ha to stuer, kjempegreit når det er noen på besøk, eller f.eks mannen skal skravle i telefonen samtidig som jeg følger med på tv :)

Aner ikke hva vi skulle gjort uten kjellerstua, der er alle de store lekene til ungene, der har de besøk, der får de lov å leke, rote og herje nesten som de vil. Synes også det er greit at ungene har hvert sitt soverom å trekke seg tilbake til når de måtte trenge litt fred og ro.

Skjønner heller ikke hvordan folk klarer seg uten boder, skap og oppbevaringsplass til sesongtøy, ting som skal legges vekk før småsøsken arver osv.

Hva med når det kommer besøk, vi har familie som bor langt unna og overnatter. Utrolig praktisk med to doer når to barn må bæsje samtidig, det er av en eller annen grunn smittsomt å måtte på do.

Vi har valgt å bruke pengene våre på hus, men det er jo en prioritering. Kanskje utenlandsferier o.l er viktigere for dere enn plass i hverdagen? Vi er alle forskjellig, dere må nesten føle på hva som er viktig for dere.

Skrevet

Vi er 4 på 228 kvm, må være såpass synes nå jeg da!!

Skrevet

Har ikke mulighet til å bygge ut dessverre. Vi har 4 soverom, men mannen bruker det ene som kontor/arbeidsrom og er ganske avhengig av å ha sin egen boltreplass i huset.. så vi har 3 som brukes som soverom. Barna har hvert sitt nå.

HI

Skrevet

Det går helt fint nå når vi er 4, så jeg lurer på om en ekstra utgjør såå stor forskjell?

Vi har stue og kjøkken av grei størrelse, bad nede samt wc oppe (2 etasjer altså med toalett i begge), 4 soverom hvor 1 brukes som kontor, stor gang, flere boder som ikke er medregnet i husets areal, utebod osv..det er også nytt, ute har vi terasse og hage.

HI

Skrevet

Vi har både boder, skap og oppbevaringsplass :)

HI

Annonse

Skrevet

Høres ut som dere har det dere trenger da synes jeg.. Problemet kommer vel når ungene blir eldre og skal ha venner på besøk osv. Er kanskje ikke så kult å være 15 år og dele rom med søsken? Men det er jo langt frem i tid, kanskje mannen din kan flytte ut i boden i perioden hvor tenåringshormonene flyter som værst i huset ;)

Skrevet

Hehe, han får lage seg ungkarsreir i uteboden:)

Tenker også på hvordan det blir når barna blir større, går vel greit mens de er små.. det er så kjipt, for vi trivest kjempegodt her og det er akkurat passe stort for oss nå:/ Perfekt beliggenhet. Barna har hvert sitt rom og mannen har eget roterom og jeg får ha tv`n i fred:) hehe

Skulle egentlig bare ha 2 barn ser dere, men men...:)

HI

Skrevet

Det er som sagt dere som vet best om dere kan få det til å fungere med et barn ekstra. Men kanskje like viktig om det vil fungere når barna blir større. Det er veldig godt å ha en stue for de voksne og en for barna (eller en annen type oppholdsrom). Både i forhold til besøk og annet. Ekstra stue kan også brukes som gjesterom ved behov.

Kanskje dere kan sette mannens arbeidspult og elektroniske duppeditter i et hjørne på deres eget soverom, så har dere i hvert fall et rom til hvert barn, selv om dere ikke har så mye boltreplass til barna.

Skrevet

vi er to voksne og 4 barn på 90 m2... altså i blokkleilighet... syns det går greit... men på innedager blir det trangt....

men det meste man vil, får man til=)

Skrevet

Får tenke over det, blir det for trangt kan vi jo heller selge før barna blir for store.. selv om det er kjipt.

Det med å ha mannens kontorting på vårt soverom har jeg tenkt på, spørs vel om han er enig.. det er han som synes det blir for trangt med et barn til her.. er vel forsåvidt enig når jeg tenker lenger fremover.

Må vel bli ny bolig etterhvert hvis vi skal ha en baby til, men det går vel greit en stund å bo her..

HI

Skrevet

Vi bor i et nytt hus på 121 m2 inkludert to boder (1 inne og 1 ute). Oppe er kjøkken, stue og bod, nede er 3 soverom, 1 bad, 1 vaskerom, hall og vindfang. Vi har funnet ut at dette huset er perfekt for en familie på fire og blir vi flere så flytter vi til et større hus. Uansett vil vi nok flytte med tid og stunder da det er kjekt med ekstra stue og bad når barna blir større.

Samtidig så er det mange som vokser opp i rekkehusleiligheter i Oslo på rundt 100 m2 og de klarer seg jo helt fint:) Tror det kommer an på hva slags innstilling en har:)

Lykke til uansett hva dere bestemmer dere for:)

Skrevet

Kan dere ikke bare være litt kreativ i fht mannens boltreplass når barna blir større?? Dere har jo stor gang og boder?

Siden dere trives så godt :-)

IKEA ville sikkert trylla frem en super løsning i gangen.

Barna kan jo dele rom i noen år.

Miljøet har heller ikke godt av at alle familier skal varme opp, pusse opp, redesigne og ommøblere 250 m2 til stadighet!

Her er vi en liten og en stor på 50 m2, uten bil, synes faktisk det er litt tilfredsstillende at vi ikke etterlater oss et digert fotavtrykk miljømessig :-)

Skrevet

Kan dere ikke bare være litt kreativ i fht mannens boltreplass når barna blir større?? Dere har jo stor gang og boder?

Siden dere trives så godt :-)

IKEA ville sikkert trylla frem en super løsning i gangen.

Barna kan jo dele rom i noen år.

Miljøet har heller ikke godt av at alle familier skal varme opp, pusse opp, redesigne og ommøblere 250 m2 til stadighet!

Her er vi en liten og en stor på 50 m2, uten bil, synes faktisk det er litt tilfredsstillende at vi ikke etterlater oss et digert fotavtrykk miljømessig :-)

Skrevet

Uuups! Kom visst 2 ganger den!

Anonym 15.18

Skrevet

Vi bor på 116 kvm med to voksne og to barn. Vi må flytte snart, jeg synes det er for trangt allerede. Har ikke kjelleretasje, og det savner jeg veldig!!!

Skrevet

I grunnflate da eller ????

Her har vi bolig på 90 kvm og bor 6 stk, er hus med 2 etasjer. Ingen problemer her nei..

Skrevet

Vi bor på ca 200 m2 og er 5. Vi tyter snart ut av huset. holder på å bli smårare. Har en på 11 som har sine behov og masse venner med hjem så de trenger sitt område, bort fra småbarna og oss voksne også har vi bare 3 soverom. Trodde det skulle gå fint, at de minste skulle dele, men det blir bare tull og tøys og ingen søvn før kl 22 så det funker absolutt ikke. gangen tyter over av parkdresser, støvler og ullyøy. Uansett hvor mye vi rydder så er det alltid rotete. Vi ønsker et større hus med ett ekstra soverom, større gang, plass til større spisestue (har jo ikke plass til å ha besøk nesten). Har et tradisjonelt hus med 3 soverom oppe og bad og stue, kjøkken, gang og bad nede og kjellerstue og vaskerom i kjelleren. Vi har jo alle forskjellige krav til standard, plass, livskvalitet etc og har forskjellige økonomi, men jeg ville absolutt ikke anbefale dere 120 m2 på 5 stk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...