Gå til innhold

Bør kanskje ta en tur til doktoren?

Anbefalte innlegg

Skriver på dette forumet fordi dere er vel eksperter på emnet. Tør ikke gå til legen fordi jeg er redd de skal tro jeg er hypokonder, slik har jeg alltid vært. ( er ikke hypokonder og har ikke vært til legen på nesten 2 år, og da hadde jeg virkelig behov for en tur til doktoren).

Jeg er blitt ganske tykk, og tror ikke at det finnes noen vidunderkur på det området, skal nå på kurs med flere andre gjennom treningssenteret mitt i håp om å få bukt med det problemet.

Saken er den at jeg kanskje tror jeg har PCOS, og at det kan være en medvirkende årsak til min vektoppgang.

Da jeg begynte på p-piller som 19 åring tok jeg av vel 10 kg ganske kjapt. Sluttet på p-piller noen år senere, og har siden jeg sluttet gått opp ca 25kg på 4-5 år. I tillegg har jeg bikinilinjen fra hel***** et godt stykke ut på lårene, veiviser m.m. Leggene må jeg barbere hver dag om de skal se bra ut. Men det verste er mine 5-6 stive skjegg hår på haken som jeg nipper til stadighet. Blir gal.. pinlig når typen tar meg i ansiktet (har en liten bart også, som min herlige søster selvfølgelig kommenterer på ved hver anledning....)

I tillegg har jeg relativt lang syklus, det siste halvanne året har den vært mellom 36 og 47 dager.

Men hvorfor skal jeg gå til legen? Finnes det hjelp for mine problemer? Hva hvis det ikke er pcos? Noe annet det kan være, eller er det bare meg som er et freak show?

Vil gjerne ha barn, ble gravid for 2 år siden, men har ingen barn i dag. (ting går ikke alltid som man ønsker i livet). Men gravid blir jeg heller ikke, selvom jeg ikke har brukt prevansjon på 5 år.

Håper noen vise damer vil gi meg noen gode råd!

Fortsetter under...

det kan jo høre ut som pcos det. du burde spørre legen din om han kan sende deg videre til gynokolog for å ta innvendig UL og blodprøver. Viser det seg at det er pcos, så finnes det kurer og medisiner for å kunne stabilisere syndromet. feks, provera får å få igang regelmessig mens+ pergotime for å få satt igang EL og lav-karbo diett for å miste littt vekt;) Så det er bedre å ta en sjekk - slik at man kan gjøre noe med problemet ! lykke til :)

Dersom du har et ønske om å bli gravid burde du komme deg til legen med det samme. Den lange syklusen betyr trolig at du ikke har eggløsning av deg selv. Kroppen trenger derfor kanskje litt hjelp med å slippe løs egget.

Legen tar blodprøver av deg, og du får trolig en henvisning til en gynekolog.

Ja, eg burde absolutt ta en tur til legen. Men jeg tør virkelig ikke. Vil veldig gjerne ha barn jeg, og etterhvert som årene går, innser jeg at det kanskje ikke blir så enkelt. Men min samboer er ikke villig til å "prøve", så da er det ikke nødvendig med kurer i forhold til eggløsning. Eller er det det?

Vekten er nå mitt største problem, fordi det begynner å hemme meg sosialt. er ikke gigantisk, men begynner å bli stor. Og det føles ikke bra, er selvfølgelig også andre grunner til at jeg legger på meg. Legger ikke skylden helt på evt. ubalanse, men det er så drastisk at det ikke skyldes kun kosthold og trening.

Får kvinne meg opp og bestille den timen hos legen jeg. HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...