Gå til innhold

Kosthold og svangerskap.. Livredd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heii! =)

Er det noen her som har en plan over hvordan dere skal spise gjennom svangerskapet? Mosjonere?

Jeg var på kontroll for andre gang hos legen min i går, og har gått opp 3 kilo.. Holdt på å falle av stolen! :-( Det har jo vært jul i tillegg da, men er ikke god nok unnskyldning syns jeg! Er visst normalt å ligge på seg 1-2 kilo de første 3 månedene.. Så jeg må jo begynne å være litt forsiktig..

Jeg er ute å går hver dag, og det får bli med det.. + Fjellturer innimellom da! Så den er jo grei..

Så kommer kostholdet.. Uff.. Der sliter jeg ass! Men det har jeg vel alltid gjort.. Jeg er sikkert en av de mest usunne som eksisterer! Jeg er ikke overvektig, utrolig nok, og har aldri vært.. Har heller ingen plager mht det usunne kostholdet mitt.. Har aldri hatt problemer med vektøkning heller, men nå ligger det seg visst! Og jeg er LIVREDD for å ese ut som en luftballong!

Andre som har slike tanker? Lyst å dele planer? :-P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det er så ille med 3 kilo? men hvor langt er du på vei? Jula har jo med å legge seg rundt livet..;P

Jeg passer på å spise gode proteiner til hvert måltid, det metter mer og holder blodsukkeret stabilt. Dvs: Hvis du spiser brød, tynne skiver med mye pålegg: majones og kjøttpålegg, kaviar og egg, makrell i tomat med mayo, leverpostei med bacon. ol. ikke syltetøy og slike sukkerbomber.

Middagene: lite ris/pasta/potet, mye kjøtt, mye grønnsaker. :)

Satser på at deet skal holde, så sant jeg ikke får disse forferdelige picalystene og eteorgier.. he he...

Har trent 1 gang i uka før og det skal jeg fortsette med, det er ikke for hardt. Men har planer om å sette i gang trening for korsrygg, det tror jeg jeg bør ha. er ikke så sterk der nemlig.

Hmmm..skulle ønske man slapp å gå på vekta..;P

Skrevet

Mange gode forslag og tips her. Men en ting som folk burde huske på er å få i seg karbohydrater også, ikke i form av sukker, men ikke kutt ut ris/poteter og pasta. Fosteret trenger den næringen for å kunne vokse.

Skrevet

Daglig mosjon er bra!

Også bør du kanskje ta kosttilskudd om du er usikker på om du får i deg det du og den lille trenger.

Jeg tar Lifeline gravid, fås kjøpt på apoteket. Den inneholder folat, omega3 og det en trenger:)

Skrevet

Jeg er 12+0 i dag.. Har vært gravid, sluttet å røyke og vært jul, mens jeg har lagt på meg de 3 kiloene.. Så er vel ikke så hakkande gale egentlig! Men kan ikke fortsette sånn da!

Jeg liker ingenting av det første personen ramset opp av pålegg.. Jeg er forferdelig kresen.. Og min bror kaller meg en vegetarianer i fornektelse! :-P

Er ikke hoppende begeistret for egg, melk, kjøtt, kjøttpålegg, majones, leverpostei, kaviar, fisk, fiskepålegg.. Æsj! Kan kaste opp av mindre.. Begynner jeg å brekke meg, så må jeg bare slutte å spise, ellers kaster jeg opp! Er ikke pga svangerskapet, har alltid vært sånn! :-( Så jeg spiser kun for å mette magen, ikke fordi jeg liker det, og nyter sjeldent et måltid! :-(

Jeg spiser aldri bare salat heller, det syns jeg er helt forferdelig å sitte å knaske på..

Av grønnsaker liker jeg gulerøtter, erter og mais..

Av frukt kan jeg spise daglig appelsiner, druer og bananer..

Uff.. Luksus problem! :-(

Den "gravid" har jeg spist på siden jeg ble det.. Og har tenkt å fortsette med det ut svangerskapet! :-)

Skrevet

JA! må IKKE kutte de ut. :)

Skrevet

Så problemet blir altså at jeg spiser det jeg har lyst på akkurat der og da, hvis ikke så er det jo fare for at jeg blir dårlig.. Og "der og da" mat, er ofte usunt som fy! Kan godt spise en halv pose chips til middag hvis jeg har en dårlig mat-dag..

Jeg er ikke noe særlig på snop.. Men chips kan jeg spise til hvert måltid.. Som et måltid.. For jeg blir jo ikke kvalm av det!! :-)

Vann drikker jeg ca 4-5 ganger i året.. For jeg får en sult følelse av vann, og jeg og mat går jo ikke akkurat hånd-i-hånd, som dere ser.. Hehe..

Jeg er grådig glad i poteter og sauser (uten kraft i vel og merke! :-P )..

Makaroni og spaghetti.. Og ris..

Er dessverre ikke alltid så mettende med kun ris og saus feks.. Og da kommer chips posen feks, inn i bildet etter en halv time eller noe!

Help me! *Hehe*

Skrevet

Kjære Knøtte 85 - du skal ikke bry deg om vektøkningen din nå i svangerskapet. Kroppen forandrer seg, noen ganger er det ekstra vann i kroppen og så videre.

Forsøk å snakke med jordmor om dietten din - du må spise nok til at du og babyen har det bra!

Det er flott at du er i aktivitet - det er langt viktigere enn vekta nå. Kroppen din trenger styrke og fødsel skal vissnok være enklere, om du er i god form.

Den vekta du legger på deg nå, trenger ikke å forbli der etter fødselen. Svært mange raser ned i vekt mens de ammer, og dersom du fortsetter å være aktiv, vil du etterhvert få kroppen "din" tilbake.

Jeg synes faktisk det er litt skummelt at du synes at tre kilo på 12 uker (inkludert jul) er et problem!

Skrevet

Jeg har gått opp 3 kilo fra første legekontroll til andre kontroll..

Dvs fra 27 November til 5 Januar..

Og jeg sluttet å røyke 27 November, etter jeg gikk ut fra legekontoret..

Skrevet

Så lenge man er litt mer bevisst på hva man putter i seg, så bør man ikke være så opphengt i vekta.

Jeg har ikke veid meg ennå og kommer nok ikke til å gjøre det utenom legekontrollene. Om jeg er en av de som legger på meg 20 kilo, gjør det ingenting så lenge jeg vet at det er graviditeten og ikke fordi jeg har stappet i meg masse dritt i 9 mnd...

Jeg tror det er lett å bruke det som en unnskyldning til å unne seg litt ekstra, for man "vil jo få mage og bli stor uansett", men det handler jo egentlig bare om selvdisiplin og sunn fornuft!

Oppblåst og vann i kroppen vil man få uansett, så spis når du er sulten, men tenk over hva;)

Skrevet

Ikke tenk på det en gang. Er 12 uker til fredag, og har lagt på meg 2.5 kg. Sluttet også å røyke, må spise ofte pga kvalme, glad i både snop og frukt. 3 kg er faktisk helt vanlig å gå opp de første 3 mnd, og tenk på at forbrenninga går ned med minst 10% ved røykeslutt, så synes vi er flinke jeg.

Skrevet

Jeg har gjennom mine 3 tidligere svangerskap alltid gått opp 23 kg.

Med nr 1 ble 12 kg igjen på kroppen, men med nr 2 og 3 forsvant alle kiloene og mere til i ettertid.

Siste svangerskapet mitt i 2008 levde jeg nesten utelukkende på isbiter og sjokomelk og gikk likevel opp 23 kg.

Enkelte legger mye på seg, andre lite. Har vel litt å si hva man spiser, hvor mye en beveger seg samt hvor mye vann en får i kroppen.

Skrevet

Så bra å høre at det er andre som meg!! Hehe.. Men jeg begynner å føle meg ganske tjukk.. Har veldig oppblåst mage også, så det er nok med på å gjøre at jeg føler meg begynnende tykk..:-P

Med min datter gikk jeg opp 21 kilo.. Men følte meg ikke i nærheten så tjukk som jeg gjør, allerede nå.. Med henne gikk jeg opp 9 kilo med vann den siste uken da.. Og hun ble født 4 uker for tidlig.. Så gikk opp 12 kilo på 7 måneder og 3 uker.. Så kom de siste 9 kiloene med vann den siste uken da..

Jeg må nok rett og slett bare være streng med meg selv ja.. Sitte mål som feks å drikke et glass melk HVER dag, spise minst to frukter hver dag, tre skiver til frokost, tre skiver til lunsj.. Etc..

Får prøve! :-)

Skrevet

Har ingen plan utenom å spise det jeg vil når jeg vil ha det :-)

Vekttanker kan vente til etterpå, en graviditet skal nytes, og det beste en kan gjøre for kroppen er å gi den det den vil ha :-)

3 kg er ingenting, det er mye osm ksjer i kroppen, bl.a. blodøkning.

Det er selvfølgelig bare bra å bevege seg litt, men "slanketrening" bør man ikke gjøre under graviditeten. Lytt på kroppen, og ta det som kommer etterpå, det er mitt beste råd.

Ikke vær forsiktig ihvertfall :-)

Skrevet

til småeinsteins:

TAKK! Godt å høre at det ikke bare er meg som syns man ikke skal tenke så mye på vekta. Jeg har gått opp 10kg allerede, er i uke 26. Men til mitt forsvar, jeg slutta å røyke da jeg testa positivt:) og man legger fort på seg da:) gikk opp de fleste kiloene da jeg slutta å røyke, altså tidlig i svangerskapet, og har stått rimelig stille siden da og til nå. Har fått en del vann i beina, noe som også veier en del .Kommer vel noen kilo til før jeg kan ønske lille bølla i magen velkommen:)

men tar det ikke så tungt. Får komme meg på harddiett etter april:)

lykke til alle sammen:) pust og ikke tenk så veldig mye på vekta!

Skrevet

Gikk opp 30kg pluss (sluttet å veie meg siste 10 dagene og det kom en del vann etter dette).

Kommer definitiv til å være mer forsiktig denne gangen. Passer på kostholdet og unngå å "spise for to" ;) Styre unda for mye tomme kalorier og "junk" mat.

Spise variert og ellers normal kost.

Ellers kommer jeg til å trene så lenge det lar seg gjøre. Trener spinning og jogging så lenge det går. 2-3 ganger i uka.

Har bestemt meg at dette svangerskapet skal bli litt "sunnere" enn med nr 1. Iallefall i den utstrekning det lar seg gjøre da (man vet jo aldri hva fremtiden kan bringe)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...