Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Barnets far er for tiden arbeidsledig, og vil ikke gå rett på permisjonstida si. Han er jo hjemmeværende likevel, og får masse tid sammenmed tulla. Men hvordan gjøres dette? Fikk litt forvirrende svar fra NAV. Skal fylle ut noe skjemagreier, men fikk ikke ordentlig svar på om han skulle fylle ut skjema for arbeidstaker eller selvstendig, hu var veldig uklar. Noen som vet noe om denne prossessen?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141225047-arbeidsledig-far-og-fedrekvote/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi står oppi det samme nå, vi får en gutt i beg av april, jeg jobber redusert og studerer, men jobber nok til at far har rett på fedrekvoten. Det ironiske er at far MÅ ta fedrekvoten, men har ikke rett på foreldrepenger basert på dagpengene (noe mor i utg pkt har). Det betyr at når far skal ta sine obligatoriske 10 uker, så må han ta dem UTEN lønn... Dette er beskjeden vi har fått fra vårt nav-kontor, og nå håper jeg du har fått en annen beskjed. Far her har vært uten arbeid så lenge nå at han ikke har rett på foreldrepenger basert på sin gamle lønn. Han mistet jobben samme mnd som vi ble gravide :-S Og jeg får ikke økt min stilling slik at jeg kan tjene nok til å forsørge både mann og 4 barn.

Dette er en situasjon som de færreste havner i, ettersom det som regel er omvendt. Og da får mor hele permisjon og rett på foreldrepenger basert på dagpengene. Men far har ikke rett på dette, selv om han MÅ ta permisjon.

Bu har nå søkt, og fått avslag, på å utsette foreldrekvoten. Det står i Folketrygdloven § 14-11 "§ Utsettelse av uttak av foreldrepenger

Uttak av foreldrepenger kan utsettes

a) når den som mottar foreldrepenger har lovbestemt ferie,

B) når den som mottar foreldrepenger er i inntektsgivende arbeid på heltid,

c) dersom stønadsmottakeren på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet eller er innlagt i helseinstitusjon,

d) dersom barnet er innlagt i helseinstitusjon.

Ved forhold som nevnt i bokstav b, må det foreligge skriftlig avtale med arbeidsgiver. For selvstendig næringsdrivende og frilansere må det foreligge skriftlig avtale med Arbeids- og velferdsetaten. Stønadsperioden må tas ut sammenhengende i minst 30 stønadsdager (6 uker) før uttak kan utsettes."

Så det er desverre ikke mulig å få fedrekvota utsatt, men jeg har fått inntrykk av at han vil få dagpengegrunnlaget utbetalt de seks ukene. Så hvis han ikke får jeg en jobb superfort, er det nok det vi ender opp med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...