Mamma´n til lillemor Skrevet 6. januar 2010 #1 Skrevet 6. januar 2010 Er det noe jeg gjør feil? Jeg synes tøybleiene lukter litt tiss, kan kjenne en svak lukt når de er nyvasket og mer da det kommer bare noen få dråper tiss i dem. Jeg vasker med neutral-vaskemiddel og for det meste på 60 grader, innimellom 90.
Trollemor75 Skrevet 6. januar 2010 #2 Skrevet 6. januar 2010 Har du en ekstra skyll? Jeg gjør som følge: Skyllesyklus først (kaldt) Vask, intensiv 60 grader, med forvask og ekstraskyll. Bruker bare 1/2 av mengden Neutral eller Blenda sensitiv (whatever er på tilbud) pulver i kammerne. En gang i mnd tilsetter jeg en skje med Bang (eller Vanish? den rosa boksen som er svanemerket) flekkfjerner i hovedkammeret. Jeg har veldig god luktesans, om det luktet noe etter det ville jeg merket det... Men etter tørking lukter det av og til "varm gummi" fra wet-bagen, det lukter heller ikke noe særlig godt med er forbigående. Om dine bleier er tette, kan de lukte urin, fikk jeg vite av noen på en butikk i utlandet. Vet ikke hva som skals gjøres, men andre bleieeksperter kan sikkert forklare hvordan man behandler tette bleier.
Mamma´n til lillemor Skrevet 6. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 6. januar 2010 Takk for tips. Skal bli flinkere til å sette på skylling. Jeg har ikke giddi fordi det ikke har blitt flekker på bleiene. Kanskje det er det som skal til. Men glemte å si at dette gjelder lommebleiene, ikke de formsydde. Så kanskje fordi det er tette, ja.
Desemberdrøm+Julaftengutten Skrevet 6. januar 2010 #4 Skrevet 6. januar 2010 Hvis bleiene lukter tiss kan det være tid for en stripping. Urin og såperester i bleiene kan gjøre at det lukter. Det kan de også hvis de har blitt tette av salver man har brukt(skal jo helst ikke bruke salve når man har tøybleie på. Stripping gjøres sådan: 1. Vask bleiene som vanlig, gjerne på kortprogram. 2. Vask dem igjen på 90 grader UTEN vaskemiddel og med forvask. Legg 1-2 ss natron i forvaskkammeret og 1-2 ss eddik i skyllemiddelkammeret. Jeg stripper bleiene ca hver 3. måned, noen gjør det oftere. Du kan også prøve å tilsette litt eddik i skyllemiddelkammeret når du vasker bleiene, det tar litt av lukta, og det lukter ikke eddik av bleiene Å tørke bleiene ute er også effektivt synes jeg. Litt vanskelig nå om om vinteren men... Ellers kan jeg anbefale å gå inn på tøybleier.no. Der får jeg selv svar på alt jeg lurer på om tøybleier
en liten en Skrevet 6. januar 2010 #5 Skrevet 6. januar 2010 jeg brukte litt eddik hvis jeg synes de luktet litt en sjelden gang.
Mamma´n til lillemor Skrevet 6. januar 2010 Forfatter #6 Skrevet 6. januar 2010 Takk for svar, dere. Jeg har ikke hørt om stripping før, men det kan godt gjøres nå, ja. Lillemor har brukt disse bleiene en stund no. Endelig kommer jeg også inn på tøybleier.no, så nå skal jeg lese til øyet blir stort og vått. Har hatt problemer pga ø i nettadressen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå