Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #1 Skrevet 5. januar 2010 Hvorfor tror du noen utvikler dette? Kan det ha med traumer i oppveksten å gjøre?
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #2 Skrevet 5. januar 2010 Jeg tror det har med onde krefter å gjøre, siden stemmene som snakker til de psykotiske uten unntak er onde. Det er liksom ingen snille og dullete stemmer.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #3 Skrevet 5. januar 2010 Jeg jobber med noen,men kan ikke påberope meg og ha alt for mye peiling om dette,siden jeg ikke har ansvaret for noen av de. Men schizofreni kan komme av hvordan man har hatt det i barndommen. Ofte sammensatt av flere faktorer,at man er litt utenfor,vært litt kasteball i systemene osv.
Gjest Skrevet 5. januar 2010 #4 Skrevet 5. januar 2010 Jeg kjenner ei som har hatt en psykose, men som fungerer godt nå. Virker som hun har det veldig bra:) Føler meg ikke kompetent til å komme med noen årsaker her, men denne damen kommer fra et veldig krigsherja sted og traumene kan ha noe med det å gjøre..uten at hun har diskurert detaljene med meg..
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #5 Skrevet 5. januar 2010 Hva vet du om hvilke stemmer det er? *pang*
Gjest Skrevet 5. januar 2010 #6 Skrevet 5. januar 2010 Man mener vel at hos noen ligger dette latent, og at traumer kan være utløsende for slike lidelser. Men også at slike lidelser kan komme uten noen utløsende faktor.
Gjest Skrevet 5. januar 2010 #7 Skrevet 5. januar 2010 Schizofreni har jo en arvelighet i allefall, så ikke nødvendigvis. Det er ikke "opplest og vedtatt" hvorfor, men siden det er en kronisk sykdom og ikke noe man blir frisk av, så vil jeg svare nei, men det kan fremprovseres av traumer og andre hendelser. (min teori, ikke fakta eller forskning) Psykoser har også en arvelighet og det er ikke kjent hvorfor man får en psykose, men her vil jeg også si at traumer helt klart kan være en trigger men at man ikke får det "uten videre" uansett. Og traumene i begge tilfeller trenger slett ikke ligge i barndom og oppvekst, de kan like gjerne komme i voksen alder (schizofreni debuterer oftest mellom 15 og 30 år feks), og den største andelen psykoser i Norge i dag er rusutløste.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #8 Skrevet 5. januar 2010 Jeg kjenner etter måten mange schizofrene, og det finnes også mye materiale å lese. Et eksempel er anorektikere som nektes å spise, og hører noen som sier: "Du skal dø". Det er ikke uten grunn at mange schizofrene begår selvmord, siden stemmene etter hvert krever dette av dem. Enkelte dreper også andre siden stemmene deres krever det.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #9 Skrevet 5. januar 2010 http://www.psykiskhelse.no/index.asp?id=27615 http://www.mentalhelse.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=9602
Gjest Tale30 Skrevet 5. januar 2010 #10 Skrevet 5. januar 2010 Min veninne har en lidelse som gjør at hun har mer eller mindre psykose hele tiden. Noen ganger hører hun lite stemmer, andre ganger tar det helt over. Hos henne skyldes det dopbruk i en periode hvor hun endret personlighet veldig mye for å passe inn i en ny gruppe mennesker. Dette er helt tragisk, og hun vil sannsynligvis ikke bli frisk. De sier at slike psykoser er antatt å kunne kureres, men dersom noen har hatt psykose utover 6 år er sjansene svært små.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #11 Skrevet 5. januar 2010 schizofreni er arvelig... psykoser er gjerne arv og miljø
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #12 Skrevet 5. januar 2010 Selv ikke vitenskapsfolk er enige om dette... Derfor startes det med jevne mellomrom forskningsprosjekter for å klarlegge årsakene til schizofreni. Forøvrig er denne diagnosen så stigmatiserende at det foreslås å bytte den ut med en annen definisjon.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #13 Skrevet 5. januar 2010 Schizofreni er ikke utlukkende arvelig, men arv øker sjansen for å få det. 1% dersom en besteforelder har det 10% dersom 1 av foreldrene har det og sinnsyke 40% dersom begge foreldrene har det. Men likevel ser man at feks eneggede tvillinger ikke nødvendigvis får det begge to (40-60% dersom enegget tvilling har det) Dermed har man konkludert med at arv alene ikke er årsaken til schizofreni... Psykoser har noenlunde like tall, men siden dette ikke er kronisk og aller oftest rusutløst så mener de at arveligheten spiller en marginalt mindre rolle her.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #14 Skrevet 5. januar 2010 De jeg kjenner som har denne diagnosen, de har tullet med stoff som unge.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #15 Skrevet 5. januar 2010 En i familiene er schizofrene. Vet at hun hadde en vanskelige barnedom men om det er grunne kan jo ikke jeg si( Hun er ikke den eneste av barna i familien som har slitt psykisk)
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #16 Skrevet 5. januar 2010 Faren min hadde det.Han har flere ganger angrepet mamma,meg og søsknene mine med kniv og øks.Han var ond rett og slett.Tenkte bare på seg selv og ingen andre.Moren min har aldri gått fra han,selv om hun og barna fikk juling hele tiden.Nå har jeg veldig lite kontakt med han.Tror han aldri angret på det han gjorde mot oss.Vi sliter psykisk fortsatt:((
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #17 Skrevet 5. januar 2010 Jeg kjenner ikke henne, men ei venninne av min beste venninne er schizofren. Hun har snakket en del om henne, så jeg vet en del om hva som skjedde. Hun har vel slitt med angst i mange år (noe som vel er arvelig, mora hennes har også det), men det er ikke før for et par år siden at alt plutselig raknet... Da var det vel mange ting som gikk galt på en gang. (sparket fra jobben, og et par andre ting). Hun er forlovet, og har vært sammen med forloveden i mange år, og det er nok kjempefælt for han. Foreldrene hennes har vel sagt til forloveden at han bør gå videre med livet sitt. Han bor i England, men har både lært seg norsk, og de hadde planer om å gifte seg og at han skulle flytte hit til Norge før hun ble syk. Hun er innlagt, og klarer seg ikke selv nå. Hun ser fantasifigurer, og da en av gangene venninna mi var og besøkte henne, ble hun rasende på venninna mi pga hun satt og gynget med foten, pga hun mente hun da sparket fantasimannen hennes som satt ved siden av venninna mi. Jeg syns det er så merkelig at noen kan bare forandre seg slik så plutselig. De har også prøvd ulike medikamenter på henne, uten at de har virket noe, så hun kommer nok dessverre til å alltid forbli slik :-( Skikkelig trist!
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #18 Skrevet 5. januar 2010 Jeg jobber med dette som miljøterapeut på psykiatrisk sykehus. Schizofreni KAN ramme de som er disponert for å bli psykisk syke dersom de opplever noe som utløser dette (kan være mye, bla. seksuelle overgrep, div. traumer, mobbing, omsorgssvikt). Man er disponert for psykisk sykdom i større eller mindre grad på samme måte som man er disponert for å bli fks. overvektig, få hjerteproblemer, leddgikt osv. Mange gode nettsider og bøker om dette. Kan anbefale Arnhild Lauvengs "I morgen var jeg alltid en løve".
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #19 Skrevet 5. januar 2010 Jeg tror det er kjemisk. Noen er født med feil kjemi i hjernen, andre forkludrer det med rusmidler. Kjenner både rusfrie og rusmisbrukere som har slitt med slike diagnoser som du beskriver. Hittil har tre tatt livet sitt, og alle de andre har prøvd.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #20 Skrevet 5. januar 2010 For det første så kan du ikke VÆRE schizofren. Men du kan HA schizofreni. Min bror har hatt det i 10 år, fra han var 15år. Han var en helt vanlig gutt før han plutselig ble paranoid. Så utviklet det seg gradvis. Han mumlet, var veldig redd, snakket utydelig, ble fjern til tider. Vi har ikke hatt noen vond barndom men meget trygt og stabilt. Men to onkler har og shizofreni. Min bror hører mange stemmer. De fleste gjør han utrygg og redd. Han trenger bekreftelse hele tiden på at alt skal gå bra. Det skumle er at en er helt frisk til mann plutselig utvikler sykdommen, i hans tilfelle. Og det er ett helvete å leve med. Vi to andre barna har mistet foreldrene våre helt. En slik grusom sykdom berøver deg for mye. De er helt i sin egen verden der han er fokuset. Og det har ført til at de overhodet ikke klarer å glede seg over oss og sine barnebarn. Når de er med oss, er de alikevel ikke til stede. Veldig vondt!
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #21 Skrevet 6. januar 2010 ALLE lidelser skyldes BÅDE arv og miljø. Men, ikke i like stor grad for å si det slik. ALLE kan også utvikle psykoser, men man har ulike sårbarhet. Mens èn kanskje tåler å kjempe i krig, tåler en annen kanskje ikke mer enn å føle seg ensom.. Graden av sårbarhet når det gjelder schizofreni og psykoser er i stor grad arvelig, så hvorvidt en person får en eller flere schizofren/psykotisk episode skyldes alltid både arvelig sårbarhet og miljømessige faktorer, kall det gjerne traumer... Håper dere forstod noe av dette -)))
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #22 Skrevet 6. januar 2010 Jeg har hatt en psykotisk episode. Flere i min familie har en sårbarhet for angst og depresjoner, og lengre ut i familien forekommer det ett individ som har vært innlagt med schizofreni. Arvbarheten _kan_ dermed spille inn. Jeg har også vokst opp med en alkoholisert far og en overbeskyttende mor. På mange måter var jeg skjermet, men likevel så midt i skuddlinjen i forhold til problemene til min far - psykologisk og sosialt sett.. hvis dere forstår... Jeg forstod tegn uten at jeg fikk hjelp til å sette ord på hva som skjedde. Etter å ha gått i terapi forstår jeg nå at dette var blant grunner til at jeg gradvis ble mer og mer paranoid. Jeg trodde til slutt at alt forekom i hemmelige koder og at kodene menneskene imellom gjaldt meg på en måte. Jeg var så vant til som liten å ikke forstå, men samtidig forstå.. vite og føle at det alltid lå noe bak.. Når jeg samtidig utviklet svært negativt selvbilde, trodde jeg kodene og de hemmelige beskjedene folk imellom gjaldt negative ting om meg som person. Blant annet trodde jeg ganske sikkert at jeg var mentalt tilbakestående, og at bra karakterer, vanlige venner m.m. skyldtes nettopp slike koder. F.eks kunne det tenkes at jeg i personnummeret mitt bar med meg beskjed om at jeg var tilbakestående, og at lærere, venner, og samfunnet for øvrig forholdt seg til dette på bestemte måter... F.eks tenkte jeg at samfunnet hadde noen uskrevne regler eller noen normer om å ikke la de tilbakestående i samfunnet forstå at de nettopp var tilbakestående... og at de dermed måtte skjule for dem (meg)..
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #23 Skrevet 6. januar 2010 Til deg som sa at sjansen for å få schizofreni når besteforeldre har det er 1%. Dette stemmer, men er samtidig den samme prosentandelen i befolkningen som får det uansett- nettopp 1% på verdensbasis! Risikoen for å få det om foreldre har det er ca 13%, og sykdommen antas å ha høy førstegenerasjonsarvelighet. Bevisst selvmord er ikke vanlig UNDER en psykose, men ETTERPÅ når psykosen går over og pasienten blir deprimert av sine tidligere handlinger og rotet i livet nå. Man merker godt at en person er på vei inn i en psykose utfra snikende sympotomer, da psykose ikke opptrer brått hos schizofrenipasienter, men kommer gradvis.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #24 Skrevet 6. januar 2010 Min bror har diagnose schizofren og har psykoser, MEN han er narkoman. Jeg tror følgende er årsak til at han har fått disse problemene: Arvelig belastet fordi vår morfar var psykisk syk, men uten diagnose. Han tok LSD for en del år tilbake, LSD er et utrolig farlig stoff, og det var etter dette at utviklingen gikk voldsomt nedover med han psykisk. Tøff barndom Amfetamin og dermed mangel på søvn som jo heller ikke er bra for psyken. Jeg tror at narkotikaen har utløst scizofrenien fordi han var arvelig belastet for det. Og jeg tror LSD har mye av skylden Jeg har nok samme arvelige belastningen selv, men har ikke tatt noe som har trigget det hos meg. Tør jeg påstå selv da hehe Vi har jo samme barndommen, jeg ble seksuelt misbrukt, men vet ikke om han ble det....uansett en tøff barndom hvor han i tillegg havnet i feil miljø ganske tidlig.
når 1+1 blir 3+en pus Skrevet 6. januar 2010 #25 Skrevet 6. januar 2010 jeg er udefrinsiert schizofren. har hatt diagnosen i 6 år. schizofreni kan komme av mye men blir som regel missforstått med dissosiativ lidelse
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå