Gå til innhold

Mat og døgnrytme, 7 måneder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette har sikkert vært oppe utallige ganger tidligere, men legger ut ett til :o)

Lilletassen på 7 måneder er litt vanskelig både når det gjelder mat og søvn for tiden, føler jeg. Han har hatt en økende apetitt de siste ukene, men jeg føler at han ikke får i seg nok fast føde, så han blir fort sulten, morsmelka metter ikke så mye lenger ser det ut til.

Han spiser litt brød til formiddagsmat, og litt grøt på morgenen og kvelden. Jeg prøver å øke på porsjonene, han er langt fra full porsjon ennå, men han vil ikke ha... Middag har jeg prøvd å gi han i flere uker, har variert både i smak og konsistens, men han bare spytter den ut. Dette har ført til at han får morsmelk til alle måltidene (unntatt brødmåltidet) og at det kun går 2-3 timer mellom hvert måltid. Han vil også ha mat 1-3 ganger per natt. Dagsovingen er også litt pes, fordi han våkner hvert 20. minutt og må trilles i søvn igjen.

Hvordan er døgnrytmen til deres babyer? Og hvor mange dupper sover de i løpet av dagen?

Lilletass sin dag ser sånn ut:

6-7 morsmelk

9 morsmelk og grøt

11 brød og vann

14 morsmelk (og middagsforsøk)

17 morsmelk

19 grøt og morsmelk

(samt morsmelk på natta)

Føler jeg må endre på noe for å få bedre flyt over dag og natt, men vet ikke helt hva.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ei på snart 7 mnd, som er skikkelig matvrak, så her går alt ned på høykant! Hun vil gjerne smake på vår mat også, og det er ikke like lett når man spiser kake eller drikker kaffe... Blir skikkelig sint hvis hun ikke får smake.

7-8 morsmelk

8-9 grøt

11-12 frukt e-l- på glass

15-16 - middagsglass

17-18 morsmelk eller grøt

19 natta

21 morsmelk

23 morsmelk

+ et par ganger til i løpet av natta

Tror egentlig vi har ganske lik rytme med HI

Skrevet

Vesla sover for øvrig to ganger om dagen. En gang ved 11-tiden, og en gang rundt 15-tiden. Til sammen 2-3 timer hvis vi er heldige...

Skrevet

Ja, det ser ut som rytmen er forholdsvis lik, særlig når det gjelder antall måltider og amming. Synes bare at jeg ammer mye og har et lite ønske om å trappe ned litt, men dette med fast føde tar tid. Var sånn med førstemann også.

Når det gjelder soving, prøver jeg å trappe ned fra 3 til 2 dupper, men det kommer litt an på hvordan natta har gått og hvor tidlig han våkner på morgenen. Våkner han før 7, er han som regel stuptrøtt kl 9 igjen. Da blir det fort 3 halvkorte dupper løpet av en dag (med masse trillings).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...