Gå til innhold

Hjertelyd på første kontroll?

vbu

Anbefalte innlegg

Fikk glad nyheter i dag! Har et lite baby i magen med hjerte som slår. Er ca 8 uker på vei. Ny rekord! Siden jeg har hatt fire tidlige aborter før så ble jeg lovet oppfølging. Fikk UL i uke 6 og nå i uke 8. Men i dag sa legen at jeg ikke får noe mer oppfølging før uka 18. Ble litt overrasket over det siden siste gang sa de at jeg skulle bli fulgt opp. Den forrige legen var en god del hyggeligere en den jeg hadde i dag.

Synes det er fryktelig lenge å vente til uke 18 for å vite igjen om alt er ok igjen. Har slitt med nerver de siste ukene og tror ikke det blir noe særlig bedre fremover. Hvordan er det med legekontrollen i uke 12. Sjekker de hjertelyd? Vurderer å bestille privat UL men ikke helt sikker når jeg skal ta den. Om jeg burde tvinge meg å vente til uke 12 eller ta den litt tidligere og stole på slående hjerte på legesjekk. Noe som vet?

Fortsetter under...

Så fantastisk bra! Gratulerer :-) Jeg krysser armer og bein for at den sitter hele veien denne gangen!

Jeg syns det hørtes rart ut at du nå skal vente til uke 18 men neste UL. Hadde regnet med en i uke 10 og uke 12, og så uke 18. Det er det jeg har blitt forespeilet når jeg har fått info om oppfølging ved en evt graviditet.

Jeg har tatt UL i uke 12 med begge mine svangerskap som har fått så langt. Dette for å sjekket at alt ser OK ut - bla pga min alder (36 nå).

Lykke til med alt – og hold oss oppdaterte!

Klem

Det er utrolig deilig å få positiv tilbakemelding på UL når man har opplevd mye rart tidligere - gratulerer! :)

Jeg synes at du skal stå på kravene og be om ny ultralyd hvis du føler deg usikker før kontrollen i uke 12. Jeg tror de hører hjertelyd i uke 12, legen min gjorde i alle fall det med meg. Men det er jo en hel måned til den kontrollen din... Jeg var, som deg, helt nervevrak de første tre månedene av dette svangerskapet, og var på UL-kontroll hver eneste uke fra uke 6 til 12.

Den norske legeforeningen anbefaler leger til pasienter med habituell abort om å være liberal med ultralydunderøkelse til abortfaren er over. Print gjerne ut følgende side og bank i bordet på legekontoret om de ikke gjør som du vil:

http://www.legeforeningen.no/id/106386.0

Takk begge to :) Det var utrolig deilig å se det lille hjertet banke. Hadde egentlig gitt opp tanken at det noensinde kom til å skje. Får håpe den fortsette å slå.

Jeg får kanskje kreve ultralyd hvis legen ikke hører (eller vil prøve å høre) hjertelyd. Fastlegen min er egentlig ubrukelig men han har begynt å høre på meg etter at jeg har mange ganger pekt på hva var feil med meg på andre områder så han kunne teste de riktige tingene. Google er en del smartere en ham :) . Jeg kan i hvert fall håpe. Og så får jeg se om jeg klarer å vente til uke 12 uten å bli helt gærn i hodet. Får kanskje ta en privat UL i mellomtida hvis de fire ukene blir altfor lange.

Og tusen takk for lenk! Den er nyttig å ha.

Et tips hvis du skal ta privat UL, det går an at fastlegen din henviser deg til privat ultralyd, i tilfelle han ikke vil henvise deg til et offentlig sykehus. Jeg gikk til privat gynekolog og fikk gjennomført ultralyd mange ganger i første trimester. Fordelen med at legen henviser deg er at du slipper å betale noe...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...