☆☆Himmel full av stjerner☆☆ Skrevet 5. januar 2010 #1 Skrevet 5. januar 2010 Daglig legger noen av dere ut linker til blogger eller andre ting dere finner på nettet angående enkeltpersoner som skal henges, mobbes, denges og spottes. Gjerne sparkes mens de ligger nede. Helst velger dere ut de aller svakeste iblant oss. Dette gjelder syke mennesker i forskjellig grad, unge mødre som strever og som ikke trenger denne ekstra byrden det er å lese om seg selv her inne, eller noe så trivielt som Dr Nylander som kjemper for amming. (Her vil jeg sitere Gro Nylander som i et intervju med Helsenytt sa følgende: ”Noen føler seg stemplet som litt mindreverdige mødre når de tar frem flasken i stedet for brystet. Det er utrolig sårt. På TV2 ble jeg spurt om problemet med ammepress. Jeg benyttet anledningen til å si, rett inn i kamera: "Kjære dere som ser en mor gi flaske til et lite spedbarn. Regn med at hun har en svært god grunn til ikke å amme barnet sitt. Ikke gjør det vanskelig for henne med kommentarer eller blikk. Hun er en like god mor som alle andre". Hun sier også ”Aldri før har det vært laget så god, kunstig spedbarnsernæring som moderne". Hun er faktisk et godt menneske. Det er bare noen som er så overfølsomme at de må kritisere og lage kvalme av alt) Norge er et veldig lite land. Tenker du over at du sårer noen når du legger ut en ny tråd om et enkelt menneske du føler du må slenge dritt om? Hvordan ville du følt å lese en hel tråd som bare handlet om DEG og din familie? Med fullt navn og det hele... Nettet har blitt nåtidens gapestokk!
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #2 Skrevet 5. januar 2010 Fint innlegg, og helt sant. Folk må lære å bry seg litt mindre om hva alle andre gjør.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #3 Skrevet 5. januar 2010 Vi diskuterer privat personer med hjemmel i grunnlovens § 100, bedre kjent som ytringsfriheten. Utover det er jeg enig i at man burde beherske seg, og unngå usaklige ytringer som kun er ment å såre.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #4 Skrevet 5. januar 2010 Skal man diskutere/ytre seg om navngitte personer så dette gjøres under eget, og fullt, navn.
☆☆Himmel full av stjerner☆☆ Skrevet 5. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 5. januar 2010 Ytringsfriheten forteller deg at du skal henge ut privatpersoner, 20:29? Det er det jeg snakker om. Ikke generell prat om hvem som vant femmila eller hvorfor statsministerens kone hadde valgt en kjole som kanskje lignet et lappeteppe til fredsprismiddagen (selv om det jo kanskje sårer henne, så jeg ville vel ikke laget en tråd om det!) Her var det snakk om ondskapsfullhet. Ren og skjær onskapsfulle tanker lagt ut på nett om navngitte mennesker som du kjenner som bor i nabolaget ditt, eller som du har funnet en blogg om på nettet, og som du føler et enormt behov for å henge ut her inne. Det er dette jeg mener er galt.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #6 Skrevet 5. januar 2010 Jeg tror vi trenger en pause herifra hvis vi føler vi bruker dette nettstedet kun til å være stygg mot andre mennesker. Dette smitter på barna våre etterhvert. Vil vi ha barn som mobber andre barn?
Dronningen! Skrevet 5. januar 2010 #7 Skrevet 5. januar 2010 Nå er vel de fleste som legger ut linker og snakker nedsettende om andre Anonyme (ja vi er alle anonyme her inne men de fleste skriver MED nick og er gjenkjennelige.) og da er det lett å slenge litt med leppa... Baksnakking i dagliglivet er onskapsfullt men netthets går forbi det.... Man har ikke kontakt med personen bak hetsen og klarer ikke å forsvare seg, skremmende.... Det føres kampanjer mot netthets blandt ungdom.... kanskje det bør komme en for voksne også?
Gjest Skrevet 5. januar 2010 #8 Skrevet 5. januar 2010 20:29, du slenger ut en paragraf og vet tydeligvis ikke hva den betyr. Ytringsfriheten gir IKKE adgang til å henge ut privatpersoner, du viser tydelig at dette har du ikke greie på. Det er skammelig å slenge dritt om folk og deretter påstå at ytringsfriheten gir deg rett til dette. TULL. Ytringsfriheten skal fremme demokratiet og individets rettigheter. Det gjelder ideer, saker, virkelige og viktige ting. Straffelovens § 390, personopplysningsloven + talløse forskrifter er kanskje ikke så viktig i din verden?? Eller klarer du deg med den ene paragrafen, du kanskje?
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #9 Skrevet 5. januar 2010 Det var vel en som følte seg truffet, og følte ytringsfriheten passet å vifte med. Det kalles ikke ytringsfrihet. Det kalles ondskapsfull sladder, anonym 20:29. Det er to helt forskjellige ting.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #10 Skrevet 5. januar 2010 En del av ansvaret for dette må også legges på disse "svakeste av oss" som ikke vet sitt eget beste, men oppretter blogger der de i all offentlighet legger fram sittt eget bedrøvelige liv. Noen må snart barmhjertige seg over disse, ofte unge jentene, som tydeligvis ikke aner rekkevidden av sin egen stupiditet. Hva kan man forvente? Er personlig så lei av å treffe på disse bloggene, uansett hva jeg googler og er på jakt etter. Skulle ønske jeg slapp å få innsyn i alt dette.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #11 Skrevet 5. januar 2010 Jeg er for så vidt enig i det HI skriver, nemlig det at man skal ta hensyn å unngå og legge ut ting som åpenbart sårer andre. Når det kommer til ytringsfrighet så praktiserer vi i Norge noe som kalles lex superior og det innebærer at grunnloven er hevet over straffeloven der det er motstrid. Det er derfor svært få vinner frem ved injuriesøksmål.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #12 Skrevet 5. januar 2010 Men anonym 21:06, du er ikke forpliktet til å bringe disse "svakestes informasjon" videre, vet du! Dette forventer jeg faktisk av voksne mennesker.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #13 Skrevet 5. januar 2010 Hva får deg til å tro at jeg gjør det? Jeg interesserer meg heller ikke for den type innlegg her som trekker fram ulike blogger. Jeg er bare tvilsom til om man kan forlange at denne typer blogger skal respekteres. Tror de burde få de negative tilbakemeldingene de fortjener for å oppfatte at de må beskytte seg, disse stakkars menneskene.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #14 Skrevet 5. januar 2010 Innlegget ditt og det du skrev fikk meg til å tro det.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #15 Skrevet 5. januar 2010 Når det gjelder Gro Nylander så har jeg vært på et foredrag med henne og opplevde henne som kunnskapsrik og omtenksom. Tidligere var jo forskningen entydig på at mm var best, selv om det nå kan diskuteres (jamfør ny forskning). Har aldri hatt det inntrykket at G.N. driver noen form for hets mot mme når amming er prøvd. Synes hun får veldig mye pepper og blir tatt til inntekt for meninger hun ikke har gitt uttrykk for. Sånn sett kan folk tenke seg om før de henger ut personer i media og på nettet for øvrig.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #16 Skrevet 6. januar 2010 Dib har hele tiden vært en gapestopp. Heksejakten tar aldri slutt her.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #17 Skrevet 6. januar 2010 Vet du, når disse bloggerne legger ut opplysninger om seg selv som hele verden kan lese, da må de også tåle å få motsvar og hets. Såvidt meg bekjent, kan man ha passord på bloggene sine, man kan stenge ute ukjente, vips, problemet løst. Men jeg er enig i at vi godt kan la være å hetse, det er strengt tatt unødvendig.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #18 Skrevet 6. januar 2010 Med bakgrunn i Vær Varsom-plakaten (som da bim/dib/bam publiserer ut ifra) så har man RETT til å diskutere personer som f.eks Gro Nylander her inne. Har man først gått til media og uttrykket seg om en sak (som hun har gjort), så har offentligheten rett til å diskutere og publisere så mye de vil. Om noe av det blir usaklig og teit får man heller tåle, i ytringsfrihetens navn. Det er altså ytringsfriheten som skal beskyttes, ikke de eventuelle "sårede følelsene" til de involverte. Men så dukker det altså opp nye medier i form av f.eks blogger, og hva gjør man da? Hvilke regler skal disse ligge under? Jeg tror at per idag må man ta ansvar for det man skriver/publiserer på nettet selv og at disse bloggene også skal dekkes av vær varsom-plakaten. F.eks kan VG fritt sitere det som ligger på hvilken som helst blogg. Det er såkalt offentlig informasjon så lenge du ikke har begrenset adgangen. Men for all del, interessant diskusjon!
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #19 Skrevet 6. januar 2010 Greit at man har rett til å diskutere Dr. Nylander, men da skal den diskusjonen jammen være like saklig som hun er! Her inne har hun blitt kalt ting jeg ikke ville drømt om å kalle dama som eksen var utro mot meg med engang. Og jeg synes ikke vi skal tåle som du så fint kaller det, usakligheter og hetsing av navngitte kjente mennesker heller, Tror du ikke disse menneskene også har følelser, og kan finne uttalelsene om seg selv om de googler navnet sitt? Ville du likt å bli kalt vulgære ting? Eller at utseende ditt ble beskrevet her inne på en veldig lite flatterende måte, bare fordi noen var uenig i en avisartikkel om deg? Det er lov å tenke selv. Det er lov å bry seg.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #20 Skrevet 6. januar 2010 Ja, da kutter vi ut hetsingen, 09:30. Du er jo egentlig enig her.
☆☆Himmel full av stjerner☆☆ Skrevet 6. januar 2010 Forfatter #21 Skrevet 6. januar 2010 Hver eneste dag skjer det samme her inne. Hvorfor gjør dere dette? Nå ser jeg at noen måtte henge ut en av brukerne her. Hva gir det deg egentlig?
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #22 Skrevet 7. januar 2010 "ØVELSER I HJEMLIG DISKRIMINERING" JÆVLA KONTORISTER, frimerkeslikkere, silkefine lanker, feite jobber, gjør ingenting, går på restaurant, spiser røkelaks med eggerøre og ryper i saus, tyller i seg rødvin og whisky, forbannade Oslo-sniker, pyser, bader hver dag, finprater med jentene, lurer i dem portvin, trikser med dem, setter unger på dem, stikker av, fy faen, kutt hue av dem, sleng dem i søppelsjakta, hele bunten! JÆVLA KOMMUNEARBEIDERE, latsekker, må stø seg til spa´en og spettet for å greie å holde seg oppreist, gjør ingenting, drekker øl og himkok, speller kort og tipper i arbeidstida, men egen bil og eget hus har´em, det kan du skrive opp, selv om de fikk atombomba i hue ville de ikke rikke på seg, ikke lee på øyelokka engang, fy faen, de er ikke verdt et tupp i ræva engang, kutt hue av dem, sleng dem i søppelsjakta, hele bunten! JÆVLA DROSJESJÅFØRER, snørrhovne drittsekker, fins ikke høflighet i dem, svarer frekt, soper inn penger, lurer stakkars fylliker, tar dobbelt pris hvis det passer´em, og det passer sikkert, sitter på ræva som feite konger, gidder så vidt snu seg for å ta imot betalinga. Jævla kelnere, skrider om kring som dronningen av Saba med nesa i været, er aldri tilstede når du trenger´em, smører et par-tre ekstra pjoltere på regninga som ser ut som en utedass for at du ikke skal skjønne en dritt, fy faen, gjør ingenting, kutt hue av dem, sleng dem i søppelsjakta, hele bunten! JÆVLA NORDLENDINGER, inn i helvetes snyltere, gjør ingenting, krever alt mulig, plaga oss under krigen, kom sørover som en bande tatere med klesbylter og et haugetall unger, bråkte og lo og var sure og prata skit, gi´rem en spa´e og og et greip i handa og la dem få prøve seg, sett dem i arbeidsleir, da kan du skrive opp at det ville bli sabotasje, kan´ke jobbe noen av dem, fy faen for et folkeferd, den midnattssola kan du få billig av meg, dyng hele rasket ned med tørrfæsk og kleppfæsk, sprett dem opp i buken, kutt hue av dem, sleng dem i søppelsjakta, hele bunten! JÆVLA NATTURIDDIOTER, dyrebeskyttelseskaniner, mosegrodde turistnisser, friluftskaniner, blomster-oler med rabarbra-bla´er i knapphølet, kvidrende luksusluddere med pipp-pip- er på handa, zoologiske tørrpinner som passer til å stø opp potteplanter med, hele røklet babler om å verne, snart får vi en lov som forbyr oss å slå ihjæl spyfluer og klegg, ingen av dem har tatt i en spa´e engang og en sikring tør de ikke å komme nær engang, det kan du banne på, følger ikke med tida, ta lyset fra dem som skjønner de nok at vi trenger fossekraft, det bobler hysterisk i huet på dem, en eneste graut av kvikksølv, DDT og biocider, men kom ikke og si at de ikke eter seg stappmette på jordbær, finpoteter og hvetekake, hæ! snakke om å frede rovfugl og rovdyr og hele faenskapet, de kan ikke være riktig navla, tenk om en eneste av dissa nattur- tomsingene hadde eid ei eneste høne, da kunne du banne på at pipa ville fått en annen låt, nei det er vi som trenger å bli freda mot disse tusseladdene, send dem til Svalbard, kjøl dem ned, dypfrys dem, la dem få dyrebeskytte hverandre deroppe, sett dem ut til isbjørnfor, gi dem en polarnatt i hue så de får tenkt seg om, nei frede, fred skal bli, kutt hue av dem, sleng dem i søppelsjakta, hele bunten! JÆVLA HIPPIETYPER, kan faen ikke se forskjell på gutt og jente lenger, må lette på skjorteflaka for å se om det henger noe på dem eller ikke, kler seg glorete som niggere, ser ut som de har hue inni e høysåte, prater som en djukboks, frekke som bare faen, røyker hasj og prater bare dritt om foreldre, polti, skole og samfunn, jaggu sa jeg revvolusjon, gi dem en på blanke revvolusjonen, det er det eneste som nytter, slå inn tanngarden på dem, kutt av dem dingsen så får de det som de vil ha det, fy faen og sånt skal være ungdom, kan´ke bli mannfolk av sånt noe, og jentene, vil jeg ikke snakke om, tyggegummiluddere, bakseteklinere, vrikkesklier, send dem til Afrika, de gjør jo ikke annet enn å jogge og trimme seg til hvit slavehandel allikavæl, kutt hue av dem, sleng dem i søppelsjakta, hele bunten! Harald Sverdrup Første gang jeg har postet bannskap..men pyttsann. Det passet her! ;o)) De fleste skjønner ironien.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #23 Skrevet 7. januar 2010 Jepp, er veldig enig at man ikke trenger å hetse, det har jeg selv heller aldri gjort! Men når bloggere legger ut opplysninger helt på egenhånd, som for andre virker helt blåst, vel da kan jeg skjønne at det blir diskutert. Bloggerne vil jo at andre skal lese det de skriver, de vil ha oppmerksomhet og bli sett. Da må de også tåle å bli diskutert.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #25 Skrevet 7. januar 2010 Ser poenget ditt til en viss grad. Men det er også et valg å gjøre livet sitt offentlig. Jeg har ikke blogg, twitter, hjemmesider, faktisk ikke facebook engang, men det er jo for all del greit, om man er litt selektive med hvem som har tilgang til informasjonen der. Her er nicket mitt uten profil, så uansett om jeg er anonym eller ikke kan det nok ikke kobles til meg... På den måten vet jeg at jeg aldri blir samtaleemne på et nettforum, eller andre steder i internett-verden... For all del, vi kan godt være høflige og behandle både kjente og ukjente med respekt. Men offentliggjør du livet ditt så ikke bli overrasket over at folk prater om det....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå