CMH Skrevet 5. januar 2010 #1 Skrevet 5. januar 2010 Er det noen flere her småtasser født i Januar? Snart hører vi jo ikke til her lengre, på dette forumet - Hva kan barnet på snart ett år? - Lengde/vekt? - Hva spiser h*n? - Og hvor mye sover h*n? Min er født 23 Januar! Hun kan; - Vinke litt på kommando - Vise hvor stor hun er - Herme etter oss og lage masse rare lyder - Lage "smellkyss" lyder - Trekke opp spillebamsen selv - Reise seg - Gå litt med bordkanten.. - Står med støtte - Går litt med støtte - Kjøre på gåbilen i plast - Krabber i full fart - Gjøre masse rampestreker ( Rive ut fra bokhylla, kurvene i gangen osv. Når jeg sier " Duu, hva gjør du"? Med et litt strengt blikk, så får hun det rampete utrykket og krabber i full fart fra meg. Hun har og i det siste fått teken på å åpne kjøleskapsdøra og døra til matsøpla! - Hun kan si "Mamma", "Se" og "Der" ganske tydelig ( men vet om dette er ordentlige ord, eller bare lyder) Hun er ei stor jente som nå veier over 10,5 kilo tror jeg( Det veide hun sist jeg hadde henne på vekta her hjemme) Aner ikke lengde. Hun spiser mye og variert. Grøt, brødskiver, biola, youghurt, frukt, og noe av den samme middagen vi spiser. Men har funnet ut at hun ikke liker mat slik som fiskegrateng eller kjøttkaker, ennsålenge. Kanskje like greit siden det inneholder litt salt. Hun får litt NAN 3, men har ikke starta med kumelk enda. Hun sover ca to lurer på dagen. 2*60 minutter ca, +/-. Sover natta igjennom uten mat, men våkner ofte dessverre! En sjelden gang innimellom sover hun hele natten igjennom.
Nå da? Skrevet 5. januar 2010 #2 Skrevet 5. januar 2010 Jeg har en luring her som blir ett år den 13 januar. Han er 9130gr (var på ett--års kontroll i dag) og 74cm. Han går snart selv nå, glemmer seg og slipper taket i bordkanten. Er en tornado i stua, og det er ingenting som får sto i fred. Veldig utadvendt og sosial, har begynt på barnehagen og trives godt der. Klapper, roper mamma og pappa, klapper, viser hvor stor han er osv. Spiser mye og alt har får tilbudt. Sover èn dupp på dagen, gjerne 2,5 timer men finner ikke helt oppskrifta for å sove hele natta igjennom. Blir noen runder med litt vann og kos. Han er, som legen sa i dag, en perfekt gutt!!
Babyønske �� Skrevet 6. januar 2010 #3 Skrevet 6. januar 2010 Her har vi ettårsdag til helgen. Det siste året har gått så vanvittig fort. Kan nesten ikke huske at jeg har hatt liten baby. Den "lille" gutten min kan nå: - Krabbe over alt - Klatre overalt han kommer opp. - Gå langs alle steder han får støtte. - Gå med gåvogn - Klatre i trapper - Stå på gulvet uten støtte noen sekunder. - Så smått å vinke, klappe gjør han ikke enda, vi trener iherdig men han vil liksom ikke. .Vise hvor stor han er . Smatte og sier nam nam til noe som er godt, enten det står på bordet foran han eller han ser det i en bok eller andre steder. - Si mamma og pappa(men ikke alltid like bevisst). - Sier dyrelyder som mjau, bæ, hestelyd, mø. - Forsøker seg på å si pus, og Mummi(Mummitrollet er populært for tiden) - Hermer etter og sier nei når vi sier nei. - Liker godt å lage bråk, denger ting både i gulvet og på bordet. - Roter noe voldsomt, alle leker skal utover gulvet, de kastes veggimellom av og til :-). Ligger det noe på et bord(papirer, blad, bøker) er han veldig snar å kaste det utover. Liker ikke å sove, det har lenge vært et styr, og ser ikke ut som det blir noen bedring med det første. Er nok fortsatt et stykke unna å sove hele natten Er veldig aktiv, og har vel ikke tid til å sove tror jeg, skal ha med seg alt som skjer. Er ikke spesielt glad i mat, kresen og småspist. Måltider blir gjerne et styr. Har hatt problemer med klumper og forskjellige konsistenser, men dette har gått bedre i det siste. Men matlysten er det fortsatt så som så med. Vekt og lengde er normal til tross for lite matinntak, i overkant av 10 kilo, og 77-78 cm lang tenker jeg Har vilje og temperament så det holder. Vi har noen kamper gjennom en dag. Er veldig sosial og selskapssyk. Hater å være alene sammen med meg. Jeg får ikke gjort noe i huset, da blir han hysterisk. Så jeg sitter på gulvet med han store deler av dagen. Veldig kjedelig, huset flyter, og jeg verker etter å rydde og vaske, men kan bare glemme det så lenge han er våken. Har kjøpt meg sjal som jeg putter han i slik at jeg får laget middag om ikke annet, men det er tungt å bære han og gjøre husarbeid samtidig syns jeg. Håper det snart bedrer seg, for syns det er litt uuholdelig i lengden
Gjest Skrevet 6. januar 2010 #4 Skrevet 6. januar 2010 Har ei tulle som blir 1 år helt i slutten av januar. Vekt og lengde er jeg ikke helt sikker på, men sist vi var på kontroll på HS (november) var hun 70cm og veide 8,6kg. Ganske liten for alderen:) Hun kan: Vinke Klappe kake Si mamma Si pappa Si hei Si 'de (hade) Si ys (pys og lys, hehe) Krype overalt Reise seg opp overalt Bevege seg fra sofa til sofabord (går ikke rundt møbler enda.. og kan heller ikke gå med støtte) Vise hvor stor hun er Gi ting til oss som vi sier hun ikke skal ta i munnen Nynne (hun synger til alt av musikk;) Spise selv (brødskiver og fruktbiter) Det er vel det jeg kom på nå i farta. Helt sykt at hun snart er ett år. Føles bare som det var igår atjeg fikk henne på brystet for første gang... Snart på tide med en ny baby?`hehe..
Gjest Skrevet 6. januar 2010 #5 Skrevet 6. januar 2010 Hun lager også kysselyder og hermer etter oss på det aller meste:) Utrolig gøy hvor mye som skjer nå for tiden!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå