Gå til innhold

vist man ikke får opparbeidet seg rett til permisjons penger?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Får man ikke permisjonspenger får man bare engangsstønaden på ca 35 000 kr. Disse skal dekke innkjøpt til babyen og mors livsopphold fra 3 uker før fødsel til 6 uker etter fødsel. Kriteriet for at far skal få fedrekvoten er at mor har opparbeidet rett til foreldrepenger og har jobbet i minst 50% stilling. Pappaen har med andre ord ikke krav på fedrekvote i deres tilfelle... Mor vil ikke få noe mer penger annet enn 970 kr i barnetrygd etter fødsel...

oki.. men hva om jeg ikke får jobb før 10 uker etter fødsel da? jeg prøver jo å få jobb nå også for å få opparbeidet meg permisjons penger, men det er ikke lett.. er ung og har ikke allverdens med arbeidserfaring så er vel ikke den mest attraktive på arbeidsmarkede..

Om du ikke har opptjent rett til foreldrepenger så får du engangsstønaden.. Om pappaen skal overta permisjonen MÅ du ut i minst 75% jobb eller 100% studier - dette er et ufravikelig krav.. Finner du ikke jobb i den stillingsprosenten eller kommer ikke inn på studier må dere klare dere på din manns inntekt pluss evt sosialstønad.... Det aller aller beste for dere er jo at du får deg jobb NÅ for å få opparbeidet rett til foreldrepenger.. Har du sjekket sykehjem/hjemmesykepleie i nærheten? Der er det alltid behov for folk og du kan få masse jobb bare du er villig til å stå på litt.... lykke til!!

Annonse

jeg jobber som vikar i barnehage så litt får jeg jo jobbe, men søker på så å si alt som kommer ut å håper at det snart dukker opp noe til meg.. men som min samboer sier er det nok mange som ser at jeg fikk barn tidlig og tenker tanken om at jeg kansje snart skal bli gravid igjen og derfor ikke ansetter meg, hvertfall der det er mannlige sjefer...

takk..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...