Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #1 Skrevet 5. januar 2010 Sikkert mage som akker seg nå men jeg er så usikker på hvordan jeg skal gjøre det med vasking av kluter man har brukt til å f.eks støvtørke eller vaske gulvet med. Jeg vil gjerne vaske det alene i maskinen, men da får jeg jo ikke en halv maskin en gang hvis jeg venter til alle klutene er brukt opp? Også syns jeg det er litt ekkelt å vaske de med håndklær o.l. Jaja, hvordan gjør nå dere dette da? Vasker dere alt sammen?
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #2 Skrevet 5. januar 2010 Jeg vasker det sammen med håndklærne, ja. Vasker dem naturligvis på 60 eller 90 grader, så alle bakterier dør.
Annci<3 Skrevet 5. januar 2010 #3 Skrevet 5. januar 2010 Ikke noe teit spørsmål, jeg har fundert på det samme selv.. Etter at jeg flyttet hjemmefra oppdaga jeg at det var myyye jeg ikke kunne som jeg aldri har tenkt over før Jeg har ikke kommet så langt at jeg har vaska noen kluter enda, annet enn kjøkkenkluten som går sammen med hånklær. Men kluter som jeg bruker til å vaske f.eks. badet med tror jeg at jeg vil vaske for hånd i varmt vann med klor. Samme med svamp som er brukt på badet.. først skylle så oppi bøtta med klor. Høres bra ut i mitt hodet hvertfall
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #4 Skrevet 5. januar 2010 Ja det høres bra ut Annci! Skal jeg også gjøre hehe... Takk for tips! Syns det er skikkelig ekkelt å ha de i vaskemaskinen med håndklær og sånn jeg :S
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #5 Skrevet 5. januar 2010 Jeg ville vasket de i maskin på 60 eller 90 grader (helst 90). Ingen problem å vaske sammen med håndklær når det er kokevask. Å skylle klutene i bøtte og deretter klor gir ingen garanti for rene kluter. Da må de i så fall ligge i klor i riktig blanding en stund, dette krever også bare hvite kluter, da klor er blekende. Lykke til:)
It's all about me Skrevet 5. januar 2010 #6 Skrevet 5. januar 2010 Vasker de enten sammen med håndkler på kokvask eller alene. Har så mange kluter at hvis jeg samler opp blir det nesten en maskin.
Annci<3 Skrevet 5. januar 2010 #7 Skrevet 5. januar 2010 Hvorfor gir ikke vasking av klutene i klorvann noe garanti for rene kluter, anonym 18:14? Klor er bakteridrepende, da blir det jo rent. At det bleker gjør jo heller ingenting, hvem plager det at kluten er/blir hvit? Jeg hadde hvertfall ikke vasket sammen med håndklær, uansett hvor mange grader det vaskes på. Mmm.. dette håndkleet har vært i vask sammen med kluten jeg bruker å vaske dassen med. Herlich!
Ranveig R Skrevet 5. januar 2010 #8 Skrevet 5. januar 2010 Vaskar støvklutar og bæsjklutar og handdukar saman på 60 grader. Skyller sjølvsagt av dei to første før eg kastar dei i maskina. Klutar brukt til å vaske do er for øvrig dei "eklaste" for min del, brukar då gjerne filler (oppklipte, gamle handdukar, laken, sokkar, osv) som eg kastar etterpå.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #9 Skrevet 5. januar 2010 Jeg vasker kluter sammen med håndklær og annet undertøy som vaskes på 60 grader. Jeg vasker ikke doen med kluter. Til dette bruker jeg tørkepapir (slikt industri tørkepapir på ganske store ruller). Brenner det i ovnen etterpå. Orker ikke tanken på å vaske doen med kluter... æsj. hehe
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #10 Skrevet 5. januar 2010 Alt av honkler, kluter og sengetøy vaskes på 90grader i maskin. De fleste bakterier forsvinner på 60 grader uansett, så jeg ser ikke problemet med å vaske det sammen. Tidligere vasket jeg alt på 60 grader og i samme maskin. Da bodde jeg alene så jeg gadd ikke å vente for å få fylt opp en maskin med honkler, en med vanlig tøy osv. Og hudlegen som jeg fikk til da jeg hadde fått gulestafelikokker sa at 60grader fjernet de fleste bakterier, så da følte jeg meg trygg på at jeg fikk vekk alle baseluskene. Jeg skyller alltid kluter før jeg legger de i vaskekurven. Tar ikke så lang tid før de lukter surt om de ikke er skylt først.
eggstokk Skrevet 5. januar 2010 #11 Skrevet 5. januar 2010 Jeg har ganske mye kluter og mopper, så jeg samler opp en haug og vasker på 90 grader i maskinen. Det blir nok bare en halv maskin ja, men vasker kanskje en slik pr. 2-3 uker......Bruker også opp nesten alle vaskeklutene før jeg setter på en maskin, og da blir den en halv maskin med bæsjekluter på 90 grader også. Er nok ikke det mest miljøvennlige alternativet. Men, jeg har funnet ut at man ikke trenger kjemikalier i den grad jeg har brukt det i rengjøringen, så nå bruker jeg nesten bare vann til rengjøring. Så har blitt litt mer miljøbevist der da.....Så jeg går vel i null da.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå