Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Lurer på om noen kan svare meg på dette eller har erfaring selv?

Vår situasjon er følgende:

Jeg skal ta 100% permisjon fra slutten av mars 2010.

Min samboer skal begynne på 3 års studie i august, men jobber 100% frem til dette.

Har tenkt at min samboer skal ta 5 uker fedrekvote i sommer mens jeg tar 5 uker ferie.

Når min samboer begynner å studere har han ikke lenger rett på fedrekvoten når jeg er ferdig med permisjonen i midten av februar. (Får ikke mulighet til å jobbe så mye under studiene)

Lurer derfor på om jeg da kan få overført resterende 5 uker av fedrekvoten til meg da? Er det noen regler på dette?

Fortsetter under...

Du vil ikke få overført fedrekvoten så lenge far har opptjent rett til denne... Og det har han jo.. Men han kan f.eks utsette de resterende 5 ukene til neste års ferie for eksempel - fedrekvoten kan taes ut før barnet er 3 år så lenge det fremsettes krav om dette før din permisjon er over..

Det er veldig vanskelig å få overført fedrekvoten til mor. Min mann er selvstendig næringsdrivende har har ikke mulighet til å være borte fra jobb så lenge. Han kan jo ta en dag i uken over en lengre periode og noe mens jeg har ferie osv. Men hele poenget med fedrekvote er jo faktisk at far skal få tid alene sammen med sønnen vår slik at de blir bedre kjent og at han tar større del i omsorgen av han, og sånn blir det jo ikke uansett når han ikke kan han han over tid når jeg jobber. Vi har endt opp med at jeg tar perm uten lønn mens han tar pappaperm også jobber han og jeg passer sønnen vår.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...