Gå til innhold

Bakovervendt bilsete i framsetet på en arbeidsbil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vil gjerne kjøpe et ekstra barnesete som er lett og ta ut og inn av bil, som mannen kan ha i arbeidsbilen (skal altså ikke stå der permanent). Da kan han lettere hente og bringe i barnehage m.m.

Noen tips til et trygt og godt bakovervendt sete som lovlig kan stå foran? (Arb.bilen har jo kun seter foran). Han må innom et bilverksted å få koplet ut airbagen først, da...

Skrevet

Glemte å si vektklasse...hehe... Jenta er 18 mnd, og rett rundt 11 kg...

Skrevet

http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2009/04/hvilke-bakovervendte-barneseter-gar-opp.html

http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2008/12/hvilke-bakovervendte-seter-kan-festes.html

Vi har 2 seter som vi bruker bakovervendt, Britax Multitech og Besafe Izi Kid.

Britax Multitech er et kombisete og er godkjent til 25kg bakovervendt. Det er et sete som gjør det godt sikkerhetsmessig bakovevendt, men elendig forovervendt. Dette er et sete du ikke burde bruke forovervendt!

Jeg synes det er vanskelig å feste riktig, spesielt fordi man må bruke makt for å feste det. Barnet sitter bra i sete, men spesielt et lite barn ser lite ut av vinduet fordi sete i seg selv er lavt. Her velger man hvilken helning setet har når man instalere det.

Besafe Izi Kid sete er et rent bakovervendt sete som går til 18kg. Her sitter barnet som en konge/dronning, setet står fjellstøtt når det er korrekt festet. Dette setet har gjort det meget bra sikkerhetsmessig i tester! Jeg synes det er et enkelt sete å feste, og om man kjøper ekstra forankringsseler er det fort gjort å sette det inn. Her trenger man ikke bruke rå makt, siden det er skraller på setet.

Besafe sete vet jeg er godkjent for bruk i forsete (men sjekk om det gjelder for den type bil du har), men Britax sete må du sjekke i bruksanvisningen.

Skrevet

Vi har en 3.seter. Har koblet ut airbagen og bruker et bakoverlent sete der (husker ikke merke, for vi har arvet det). Er litt bæl med festestroppene, men når man først finner en løsning, tror jeg det skal være greit.

Skrevet

Har ikke noe svar til deg, men ville bare si at det er ikke sikkert din kjære må på verksted for å slå av airbag, vet jo ikke hvordan bil han har men jeg har en touran og der åpner jeg bare hanskerommet og bruker nøkkelen til å skru av :o))

Skrevet

"Er airbagen koblet ut?

Om airbagen er koblet ut på godkjent merkeverksted eller skrudd av med nøkkelen skal dette være sikkert. Bruker man nøkkel til å koble ut airbagen med må man passe på at den er skrudd av hver gang man skal ut å kjøre med barnet foran. Det farligste med nøkkel utkobling er menneskelig svikt. På enkelte bilmodeller kan man få airbagen på passasjersiden fjernet helt."

http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2007/09/hvor-plassere-barnesetet.html

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...