Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår er åtte mnd. Kveldene er et evig problem. Hun er stuptrøtt klokka 18.30. Legges da i senga si etter grøt og flaske, lesing og en sang. Sovner som en stein og sover max 1 time. Da er hun lys våken. Kan ligge å prate i snega, leke i senga, hyle i senga alt ettersom.. Nå i jula har vi bare kapitulert og tatt henne opp igjen. Hun er då våken til ca halv elleve/halv tolv og legges da uten problem som første gang..

Men nå starter hverdagen og jeg vil ha kveldene tilbake. Har flyttet henne inn på eget rom og i kveld satt jeg ved siden av senga hennes fra halv ni til elleve. Ikke noe byssing, kosing eller annen service, bare satt der. Hun ble jo selvfølgelig argsint, men sovnet nå av seg selv til slutt.

På dagen legges hun i vogn ute og det går som en drøm, hun sover som regel før jeg får ut vogna. Hun sover lenge på dagen. Formiddagslur på 2-3 timer og ettermiddagslur gjerne på to. HUn er trøtt bare 1 1/2 time etter at hun våkner på morgenen og det samme etter første lur.. På meg virker det som om hun gjerne heller vil fortsette natta enn å stå opp åtte.

HUn våkner endel på natta og men da er det bare å putte inn smokken som regel..

Dette ble langt og rotete men glad for råd om kveldsleggingen. Lurer på om hun sover for lenge på dagene. Prøver at hun ikke skal sove etter fire men av og til er hun så trøtt at det ikke funker. Ikke er hun mindre trøtt ved 19 tiden om hun har sovet til 17 heller... Nei det skal ikke være enkelt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som det er på tide å kutte enten ned eller ut den siste duppen på dagen.

Skrevet

Jeg ville prøvd å korte ned de to lurene hun har eller kuttet ut den ene. Jeg trodde en stund at gutten min var trøtt etter å ha vært våken bare en liten stund og han sovnet igjen hvis jeg la han, men sov bare korte lurer. Så prøvde jeg å holde han våken litt lenger av gangen og kuttet ned en lur (fra 3 til 2) og sov han plutselig en del lenger på hver lur samtidig som han etter noen få dager var mye mer blid og fornøyd.

Prøv å drøy en halvtime lenger før du legger henne på formiddagen og vekk henne hvis hun sover for lenge på ettermiddagen. Det er mitt tips.

Skrevet

mailykke: vi har akkurat det samme problemet med vår 7,5 mnd datter. Hun legges og sovner helt fint, men våkner etter en stund og er da våken leeeenge. Vi går på nåler her i huset, livredde for at hun skal våkne. vi har prøvd å sitte hos henne hele tiden slik at hun ikke skal gråte alene. Men nå har vi begynt å gå til og fra. Vi har jo ikke noe liv sammen på kveldene lenger......lurene på dagen går kjempe bra. Sover ute i vogn og sover i ca 2 timer. tar seg en lur senere på dagen også.

Vi har prøvd uten siste luren for å se om det hjelper og det gjør det IKKE. De er såpass små at to lurer trenger de. Iallefall min datter. Overtrøtt baby våkner like lett her i huset.

Jeg vet snart ikke hva vi skal gjøre her lenger og vurderer legesjekk for å finne ut om det er noe fysisk som plager henne. I perioder med tannfrembrudd er dette problemet værre.

Har dere prøvd noen metoder?

Skrevet

Hei Eplepeple.

Så utrolig godt å høre at det finnes andre i samme båt. Føler i allefall at det da ikke er bare vi som gjør noe feil siden hun ikke vil sove på kveldene. Føler som deg at vi ikke har noe liv sammen etter sju fordi en stort sett er inne hos henne til elleve..

Føler også at det ikke er løsningen å kutte ut lur nr to. Hun er jo så trøtt at hun omtrent sovner sittende, og da skulle tyne henne våken i flere timer til sere jeg ikke skal hjelpe for noe. Hun sover vanligvis fra 10-11 til 12-13. og så på nytt fra halv tre-tre til fire ca. Det blir jo alt for lenge å holde henne våken fra 13 til kvelds og å drøye første lur til 12 går ikke, da sovner hun liggende på gulvet/i stol eller på fanget mitt..

VI har prøvd å la henne ligge å skrike for å se om det var det at vi satt der som holdt henne våken. Prøvde i en uke med Ferber der jeg fulgte minutter og greier til punkt og prikke. Det hjalp ikke. Har sittet å kost med henne, det hjelper ikke. Nå har vi flyttet henne ut av vårt soverom for å se om det kan hjelpe på oppvåkningene på natta. I natt lå jeg der inne i seng sånn at hun skulle se meg om hun våknet, men bank i bordet hun sov fra elleve til 8 med bare to bittesmå putte inn sutten runder.. I går kveld satt jeg ca 1 1/2 m fra senga hennes og det eneste hun fikk av service var at jeg puttet inn sutten når jeg så at hun var skikkelig trøtt. Kommer til å gjøre det samme i kveld og planen med å ligge inne hos henne noen netter er at hun ikke skal få mere enn det på natta om hun våkner heller. Hun vil veldig gjerne ligge å kose med handa/armen vår, men har funnet ut at da sovner hun i allefall ikke.

Noen vil sikkert mene at pappa bør gjøre "avvenninga" men jeg tror at det at pappa snorker på natta er litt av grunnen til at hun våkner så ofte :)

Skrevet

Jeg synes også at det høres ut som om hun kanskje sover litt mye på dagen...Så var jeg deg, ville jeg ihvertfall ha kuttet ned på lur nr 2 ganske kraftig. Vi hadde ihvertfall akkurat det samme problemet selv, fra ca 8- 10 mnds alder, dvs at hun sov mye og godt på dagen, men våknet etter en halvtime- time på kvelden og holdt det gående et par timers tid, lys våken.

Det løste seg (endelig!) da vi gikk ned til bare en lur iløpet av dagen, da hun var 10 mnd, og også i senere tid har det gitt god effekt å kutte ned på dagsøvnen, slik at hun er oppe litt lenger før legging og blir ordentlig god og stuuup trøtt (trodde jo at hun var trøtt før også, men var nok litt for redd for det beryktede overtrøtt-fenomenet til at jeg turte å drøye legginga tilstrekkelig lenge;)

Skrevet

Hvis ikke nytt rom, strikte "ikke kosing"-rutiner på kvelden hjelper så skal jeg prøve å drøye første lur til senere evt korte begge ned. Er jo mulig at det bedrer seg over tid da ved at hun tar igjen de timene med søvn på kvelden, men hjelpe meg så sur hun kommer til å være :) Hun har det med å sitte å hyle (og da snakker vi om brudd på lydmuren :) ) når hun er trøtt så det er ikke så vanskelig å vite når hun er klar for å sove :)

Skrevet

Mailykke, vi er nok i samme båt. Godt å vite at man ikke er alene om dette, selv om man ikke ønsker dette for andre heller :) og dette med at en sitter hos barnet hele kvelden.....det er vi iallefall godt kjent med. Og det er så suuuuurt, for vi foreldre trenger jo litt tid sammen uten barnet tilstede :)

Jeg er ikke for å kutte ut lurer når de er små...de er jo abre babyer. Synes det er vanskelig nok å holde barnet våken fra 15-16 og helt til leggetid. Noen har spurt meg om ikke vi legger barnet for tidlig (19). Men noen ganger sovner hun 20-21 og våkner likevel på natten eller kvelden.....så har ikke tro på å holde henne våken lenger enn 19. Og det er lenge nok. Har prøvd å legge henne tidligere også men hun våkner da også.....

Så bra at dere hittil har fått en god opplevelse av å legge barnet på eget rom. Bra jobba :) Det høres ut som om du har gjort noe lurt ved å legge deg inn til henne en liten stund.

Vi opplever også at det har blitt bedre av å legge barnet på eget rom. Hun våkner ikke like ofte, men dessverre så våkner hun minst 1 gang etter leggetid. Og da er hun jo våken leeenge.......vet ikke hva jeg skal gjøre med den saken annet enn å høre med lege....helsestasjon er det ikke noe hjelp å få.

He he må le av at pappa'n snorker, vi har det samme her :o))

Tror det er lurt at barna lærer å sovne uten vår hjelp for da finner de roen bedre alene når de våkner på natten.

Ha gjerne mange sutter i senga slik at hun finner seg en når du ikke sover inne hos henne lenger. Vi har også koseklut :) den er populær :)

Hører gjerne om hvordan det går i natt også :) kanskje vi kan dele noen erfaringer dersom vi finner ut noe lurt. Lykke til da :)

Skrevet

skrev et svar til deg her....men det kom litt lenger opp på siden her :))

Skrevet

Det kan jo såklart også være en tilfeldighet at dette løste seg ved 10 mnds alder for oss, når vi kuttet ned til en lang lur istedet for to korte- at det bare var en fase hun måtte gjennom f.eks. Men nå etter at hun har passert 1 år, merker vi ihvertfall god effekt av kutting på dagsøvnen=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...