Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 4. januar 2010 #1 Skrevet 4. januar 2010 Mattilsynet anbefaler at barn bør begrense inntaket av rosiner. Barn bør spise rosiner i små porsjoner, og ikke hver dag. Rosiner kan ha et høyt innhold av muggsoppgiften ochratoksin A (OTA), som ikke gir noen akutt forgiftning, men som har uheldige langtidsvirkninger. Muggsoppgifter fjernes ikke ved varmebehandling av maten. Se Kostholdsråd om rosiner. Små barn (under 3 år) bør ikke spise mer enn ca. 50 gram rosiner i uken, mens større barn kan spise mer avhengig av kroppsvekten. Da det er snakk om langtidseffekter så betyr det ikke noe at et barn spiser mange rosiner en dag og ingen neste dag. Det er det totale inntaket over en lengre periode som skal begrenses. http://matportalen.no/artikler/2007/11/kostholdsraad_om_rosiner_til_smaa_barn Var nemlig ikke klar over dette selv, og det var helsesøster som tilfeldigvis nevnte det for meg på forrige kontroll. Tenkte det kunne være greit å poste det her inne også, sikkert ikke bare meg dette var nytt for=)
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #2 Skrevet 5. januar 2010 Ja... Tragisk at foreldre ikke holder seg såpass opplyst...
husmus &2 Skrevet 5. januar 2010 #3 Skrevet 5. januar 2010 Seriøst? Prompen får masse roiner, eller dvs, et par i ny og ne. Etter at Flisa matet han med noen er det blitt favorittgodteriet. Jaja, da får vi pakke vekk boksen da.
lille sprelle Skrevet 5. januar 2010 #4 Skrevet 5. januar 2010 Ingen nyhet det der! Men bra at du skriver det her, for det kan jo være flere som ikke vet!
2 hjertegull :) Skrevet 5. januar 2010 #5 Skrevet 5. januar 2010 Synes også det er flott at du skriver det, for jeg viste heller ikke det.. Har liksom ment at rosiner er et godt alternativ til "godis".. Får begrense litt mer da
Lemonia Skrevet 5. januar 2010 #6 Skrevet 5. januar 2010 Ja, jeg visste det, men gutten vår (ett år) får ikke rosiner så det er ikke noe vi har trengt å tenke over.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 5. januar 2010 Forfatter #7 Skrevet 5. januar 2010 Nei, her gir vi heller ikke noe særlig rosiner heldigvis, bare noen få i ny og ne liksom. Men er ikke dette en ganske ny sak de har kommet frem til? Eller har det vært kjent lenge? For ser på artikkelen fra matportalen at den er ganske så fersk ihvertfall, fra september i høst..
AO3 Skrevet 5. januar 2010 #8 Skrevet 5. januar 2010 Med det samme vi disser rosiner her, så kan jeg legge til at rosiner faktisk er giftige for hunder! 4-5 rosiner per kilo hund er dødelig dose.
LilleToa <3 AugustBaby på vei! Skrevet 5. januar 2010 #10 Skrevet 5. januar 2010 snuppa her har ikke spist rosiner faktisk! jeg var så redd hun skulle sette det i halsen... men muggsoppgift høres skummelt ut da!
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #11 Skrevet 6. januar 2010 Nei,det visste jeg ikke! =O Men tak for at du sier det!
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 6. januar 2010 #12 Skrevet 6. januar 2010 Jeg kom på at jeg hadde lest dette for lenge siden, men hadde glemt det totalt! Nå har lissjenta mi fått smaken på dette rett før jul, og har fått alt for mye av det.. Avføringen hennes har forandret seg, blitt skikkelig grøtete. Så nå er vi avholds en stund for å se om det retter seg opp. Kan heller få noe annet å snavle på. Takk for infoen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå