Gå til innhold

kan dere hjelpe meg? :)

Påtidemedentil

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har ingen link, men jeg vil anbefale deg å snakke med rådgiver på skolen din ;)

Også vil jeg bare si fra at man har rett på borteboerstipend til både far og mor hvis man bor sammen og venter barn sammen ^^

Dette tror jeg mange ikke har fått med seg, for da rådgiveren min ringte lånekassa, visste ikke engang de om sin egen regel (!)

Men det står svart på hvitt i en brosjyre jeg har fra lånekassen.

Det er jo bare til å gå inn på http://www.lanekassen.no , og se etter kriterier for borteboerstipend + at du kan laste ned en egen brosjyre med info om hva du kan få når barnet har kommet :)

Nav har jeg ingen erfaring med, men regner med det står litt på sidene dems også, hvis du bare leter litt der :)

• 2 uker senere...

* Får du barn mens du er under utdanning, kan du få foreldrestipend. Dette gjel der både ved fødsel og adopsjon. Foreldrestipend betyr at du får hele det beløpet du ellers ville fått som stipend og lån, som rent stipend i en periode på inntil 44 uker.

* Foreldrestipendets størrelse av henger av hvor mye din ektefelle/samboer tjener. Der som han/hun har brutto månedsinntekt under 24 780 kroner, er foreldrestipendet 10 160 kroner pr. må ned, skattefritt. Der som ektefelle/samboer tjener mer enn 28 000 kroner brutto i måneden, er stipendet 8760 kroner pr. måned.

* Blir du syk i svangerskapet, og av den grunn ikke kan delta i undervisningen, kan du ha rett til sykestipend.

* I tillegg til foreldrestipendet kan du som student motta engangsstønad fra nAV. Hvis du har jobbet så mye ved siden av studiene at du har rett til foreldrepenger, kan du få dette uten at det

* Slutter du på skolen i stedet for å søke permisjon, mister du retten til foreldrestipend. Du kan selv velge om du vil ta helt fri fra studiene mens du mottar foreldrestipend, eller om du ønsker å studere på hel­ eller deltid.

* Vil du benytte permisjonstiden til å studere? Det har du full anledning til, så lenge du har det daglige ansvaret for barnet, og ikke har begynt å jobbe igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...