Gå til innhold

Hjemmekontor en eller en halv dag/uke i mors perm?

Anbefalte innlegg

Går det at fra og med 6 uker etter fødsel starte en sorts tidksonto for mor? Jeg arbeider som leder og ønsker gjerne at få mulighet til en dags kontorsarb/uke så fort som mulig. Men er helt avhengig av at det er hjemme da jeg ikke er moden at gå inn på jobbet en hel dag uten ha mulighet til amming og pleie når som helst under den dagen. Er det mulig ut fra NAV? Blir det en type av tidskonto? Hvordan forklarer jeg dette for NAV .Ser en mulighet at forlenge perm tiden på så vis.

Fortsetter under...

Gradert uttak heter det nå.

Du avtaler med arbeidsgiveren din om at du feks har hjemmekontor og arbeider 20% denne avtalen vil nav ha(de bryr seg ikke om at det er hjemmekontor)

Da får du foreldrepenger 80% (om du velger 80% dekningsgrad så får du 80% av 80%) og lønn fra arb giver 20%

Du forlenger permisjonen tilsvarende.

Feks at du har perm 37 uker da har du 37 dager å forlenge med 37/ 7 = 5,29 uker ca 5 uker og 2 dager.

• 2 uker senere...

sitat:

"Du forlenger permisjonen tilsvarende.

Feks at du har perm 37 uker da har du 37 dager å forlenge med 37/ 7 = 5,29 uker ca 5 uker og 2 dager."

Er det riktig at 37 dager skal deles på 7 ukedager,

når man normalt kun jobber 5 dager?

Da jobber man 37 dager, men får kun tilbake 27...

Annonse

Graderte foreldrepenger utregnes på en helt spesiell måte.

Det du trenger å vite er hvor stor prosent du vil jobbe og hvor stor prosent du vil ha permisjon + hvor mange dager du ønsker å gradere.

Hvis du f eks ønsker å jobbe 40% og motta graderte foreldrepenger med 60% i 25 dager regnes det på følgende måte:

60% FP x X = 100 x 25 dager

X = 100% FPx25 dager/60% FP = 41,66 dager som da blir 42 dager.

Man får altså 42 dager med graderte foreldrepenger.

Utregningen rundt gradert uttak er veldig komplisert, så jeg anbefaler HI at hun tar kontakt med sitt lokale NAV kontor og får de til å ta en beregning. NAV har egne systemer som automatisk regner ut dette.

Litt kjapp på tastene....

For å bruke HI tilfelle så ønsker hun å være hjemme en dag i uken.

Man skal alltid ta utgangspunkt i 100% stilling ved gradering. Dvs at hvis man kan ta ut gradering dersom man gjenopptar en deltidsstilling fullt ut.

En dag i uken er 20% av en 100% stilling.

Hvis man bruker samme eksempelet som over her, at hun ønsker 25 dager mer gradert uttak så blir regnestykket slik:

80% FP x X = 100 x 25 dager

x = 100% FP x 25 dager/80% FP = 31, 25.

Det forhøyes alltid oppover, og hun vil i dette tilfellet få 32 dager med graderte foreldrepenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...