Gå til innhold

Nyutdannet, i kort vikariat og plutselig gravid

Anbefalte innlegg

Jeg var ferdig med min mastergrad november 09, og fikk noen uker etter et vikariat frem til juni 2010.

Siste året av utdanningen levde jeg på stipend fra Lånekassen og på mannen min sin inntekt....

Nå (på nyttårsaften) fant jeg ut at jeg var gravid...dette var ikke planlagt, men barnet er ønsket både av mamma og pappa. MEN hvilke rettigheter har jeg sånn økonomisk?? Får jeg full permisjonslønn etter bare seks måneder i arbeid?

Former er elendig, hva om jeg blir sykemeldt i perioder? Hvilke økonomiske støtteordninger er det for meg da?

*økonomisk bekymret*

Fortsetter under...

For å få permisjonspenger må du ha jobbet i minst 6 av de 10 siste mnd før permisjonen begynner (3 uker før fødsel) Dvs at om du teller 10 mnd tilbake fra du går ut i permisjon og du i den perioden har jobbet i minst 6 mnd så får du foreldrepenger, har du f.eks jobbet 5 1/2 mnd får du ikke foreldrepenger men kun engangsstønaden. Blir du sykemeldt er ikke det et problem da sykepenger gir opptjening til foreldrepenger. Skulle du bli varig sykemeldt ut svangerskapet pga f.eks bekkenløsning vil du kunne fortsette å få sykepenger selv om kontrakten din går ut, men ettersom du har et vikariat på 6 mnd er jeg usikker på om du vil få dagpenge grunnlag etter at kontrakten er gått ut (dvs ca 65% av lønna).. Sjekk med nav...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...