Lilli med småtrolla Skrevet 4. januar 2010 #1 Skrevet 4. januar 2010 Jeg fikk så lyst å lage litt hjemmelaget babymat Hva kan jeg mose til 4 mnd gammel baby? Har allerede laget mat med potet og gulerot Når kan man begynne med fisk eller kjøtt?
Trollemor75 Skrevet 4. januar 2010 #2 Skrevet 4. januar 2010 Jeg begynte med grønnsaker når han var 5 mndr gammel, fruktmos omtrent samtidig. Kjøtt og fisk ventet vi til han var 6 mndr. Det finnes en veldig god kokebok for babyer, den heter Mat for barn (tror jeg) og er skrevet av Margit Vea (vet jeg). De hadde den på biblioteket mitt, jeg lånet også en bok på engelsk av Annabel Karmel med mange gode oppskrifter. Kan anbefaler moste grønnsaker med ansjos fra Vea boken, en super hit i huset. Og Courgette and Pea supper (tror jeg), en deilig squash og ertemos med estragon fra Karmel boken. Nå er gutten 10,5 mndr og spiser nøyaktig det samme som oss, skåret i biter han håndterer med fingrene.
_Løvemamma_ Skrevet 4. januar 2010 #3 Skrevet 4. januar 2010 Kult! De bøkene må jeg få tak i, selv om det er en stund til vesla skal begynne med fast føde. Gleder meg ordentlig til å lage babymat selv, har allerede skapet fullt av tomme glass med lokk:)
Studine mevik Skrevet 4. januar 2010 #4 Skrevet 4. januar 2010 Her går det i ris og gulrot. Etterhvert som jeg føler for det så skal jeg prøve med andre grønnsaker også. Først og fremst de grønnsakene som vi spiser mye av selv
kirsty*2barnsmamma Skrevet 4. januar 2010 #5 Skrevet 4. januar 2010 Vi skal begynne med fast føde i hvert øyeblikk, og vi vil bare gi hjemmelaget mat. Siden vi selv aldri spiser ferdigmat så blir det litt feil å gi mat vi ikke ville ha spist selv til babyen vår hehe. Fortiden leser jeg barn i balanse av fedon lindberg. Siden vi selv har et lavkarbo kosthold ville jeg få litt tips til hva en baby trenger, da de trenger mye mere karbohydrater enn det vi voksne gjør. Har også funnet en bra side med noen oppskrifter. Der er masse bra og gratis lesestoff. Her er den: http://www.barnemat.com/ Lykke til da!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå