mamman-t-småpian Skrevet 4. januar 2010 #1 Skrevet 4. januar 2010 Jeg vurderer å starte med dette, men vil gjerne høre fra dere hvor mye og hvilke oppgaver deres barn gjør, evt om det er fortidlig. Mine snupper blir 4 og 6 i mai, og liker å hjelpe til med forskjellig - så jeg tenkte kanskje å gi dem et par oppgaver hver, kanskje 3 til hun på 3 og 5 til hun på 5, også gi dem 10 kr i ukelønn. Mulig det er litt vel ambisiøst... Hva gjør dere?
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2010 #2 Skrevet 4. januar 2010 Synes kanskje det er litt tidlig å gi de oppgaver når de er 3-4 år.. Kjempeflott at de liker å hjelpe til, kanskje la de fortsette med dette, men ikke gi de noe faste ting før de blir litt eldre..? Jeg har en gutt på 5 år han hjelper til hjemme, men vil ikke gi han noe fast ennå. Eldstemann på 6 år, snart 7.. han har i oppgave å holde orden på rommet sitt å sette bort fat etter at han har spist, å rydde opp etter seg om han roter.. Men noen penger blir det ikke ennå.
Marsimammasol Skrevet 15. januar 2010 #3 Skrevet 15. januar 2010 Jeg gjorde noe som min 4-åring synes er kjempegøy. Jeg har kalt det: SIRI HJELPER TIL. Jeg tenkte ut hvilke oppgaver jeg ville hun skulle gjøre, noen utfordrende, noen enkle, og dessuten noe jeg slet med å få henne til å gjøre (vaske håret) Deretter letet jeg frem utklipp på nettet, som stemte med oppgaven det dreide seg om (hun kan jo ikke lese) Deretter sprintet jeg bildene under hverandre på ark, og heftet dem sammen. Nederst hang jeg en konvolutt etter "limingen" slik at den henger åpen. Når jenta mi gjør en av oppgavene, får hun velge et klistremerke fra konvolutten og feste det ved bildet Velg klistremerker som barna liker, så blir det ekstra gøy. På listen står: Re opp senga, rydde rommet, støvsuge (vi har en lett liten støvsuger som hun greier å ordne med selv), hjelpe meg med klesvasken( som regel dytte inn i vaskemaskina eller bære noen plagg fra badet etc), holde orden i gangen(henge opp jakka, legge votter i kurven etc) og vaske håret. Vi har ikke satt noen krav til hvor nøye det skal gjøres, det viktigste er at hun deltar. Dette er stas! dessuten er det ikke noe problem å vaske håret hennes lenger ;) Juhu!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå