Gå til innhold

Hvordan blir foreldreretten?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Aner ikke hvor jeg skal putte dette inlegget, men jeg prøver her så får dere heller veilede meg videre hvis spørsmålet mitt skal inn på et annet forum.

Har en søster på 18år som er gravid og 14uker på vei.

Hun har vært sammen med bf fram til nå, men han orket ikke mer og gjorde det slutt med henne i dag.

Hun ringte meg nå, helt fortvilet og aner ikke sine arme råd. Jeg hørte bf stå å skrike myye stygge ting til henne i bakgrunnen, mens hun gråt. Hun måtte til slutt legge på fordi han ble så sint.

Selv er jeg redd han skal gjøre henne noe, da jeg vet han kan være voldelig.

Han er nå ute etter å gjøre livet hennes fælt for henne og sier han skal gjøre alt han kan for å ta fra henne barnet når det blir født.

Så det jeg lurer på er hva har han "rett på" i forhold til foreldre omsorg og slikt?

Kan hun få ene omsorg for barnet, eller må det bli delt omsorg?

Er det noen hun kan prate med i forhold til hva hun kan gjøre videre? Hun er veldig lei seg og redd nå..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, dette er trist og vanskelig. Og tusen ting og følelser som raser på en gang. Men det er visse regler og lover å forholde seg til, for de begge:

I utgangspunktet får mor foreldrerett og daglig omsorg, med mindre de selv blir enige om delt omsorg. Barnefaren har besøksrett, men omfanget av dette kan avtales dem i mellom. Dersom de ikke bli enige og far vil ha full foreldrerett mot hennes vilje, må det foreligge en dom på dette. Det betyr lange rettsaker hvor de fleste ender i mors favør.

Mor kan ikke nekte far samværsretten, med mindre det også her foreligger dom eller barnevern o.l. har vært sterkt involvert. Ergo innebærer oså dette rettsak.

Jeg anbefaler din søster å ha litt is i magen nå og vente til dette har kjølt seg noe ned (om hun kan). Vær der for henne og støtt henne i det som er tungt å vanskelig. Etter en stund går det an å få i stand megling og sette opp avtaler som de begge må forholde seg til. Rettigheter og plikter kan dere få vite av trygdekontoret der dere bor.

Lykke til!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...