Gå til innhold

Lavt stoffskiftet, noen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jenter.

Jeg har lavt stoffskifte og jeg vet at dette er et økende "problem" blandt norske jenter/ damer.

Jeg har hatt dette i endel år nå og var heldig da det slo kraftigt ut på blodprøvene slik at jeg kunne starte på medisin med en gang.Jeg hadde unaturlig lave målinger,men husker ikke helt hva.

Første svanegrskap slet jeg virkelig med å finne rett dose på medisinen,men nå øker jeg selv etter erfaring når jeg blir gravid.

Hvordan har dere det i svangerskapet?

Jeg merket allerede etter 2 dager hvis jeg glemmer medisin at stoffskiftet ikker er bra, men legen min sier at dette ikke er mulig. At det tar over 1 uke, noe som ikke stemmer. Både jeg, min søster og min niese merker dette fort. Hvordan føler dere det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fått påvist "Latent lavt stoffskifte", dvs jeg har veldig høyt nivå av TSH-hormoner (som gjør meg ganske gal til tider), men normalt nivå av antistoffer. Er ikke så lenge siden, og har ikke tatt medisiner så lenge, så kan vel egentlig ikke svare på det du spør om, men kan ihverttfall si at det er noe dritt, og jeg kjenner ikke så stor effekt av medisinen ennå... Det kjennes som om jeg har PMS x 10 hver eneste dag...

Skrevet

Kanskje jeg skal spørre legen min om verdiene jeg hadde da jeg ble syk igjen. Glemmer de hele tiden,greit å vite også, men husker at en var på over 1000 og et annet tall som skulle være på under 5 der hadde jeg 54,5. kanskje det var TSH som var 54 og antistoffer på over 1000. kan det stemme?hmm. Jeg er tydligvis helt ute på dette egentlig, men hva menes med latent lavt stoffskifte?

Det var rimeligt hardt i begynnelsen ja, jeg måtte sove i flere timer bare jeg skulle gå på butikken 500 meter og tilbake. Var sykemld 70% i store deler av det første svangerskapet mitt. Bare sov, sov og sov:)

Vet ikke om det hjelper deg så mye men etterhvert som medisinen begynner å virke så vil du merke en helt annen verden. Jeg pleier å si nå hvis noen spørr om det er kipt å ha en sykdom for resten av livet: at jeg er "glad" jeg kun har lavt stoffskifte og ikke noe annet kipt som diabetes eller enda værre.

Håper det går bedre med deg etterhvert som medisinen starter å fungere.Føler virkelig med deg.

Skrevet

Hei.

Jeg har lavt stokftet, og hatt det i mange år.

Men har aldri blitt noe flink med hvilke verier jeg skal ha, legen bare forteller meg og jeg ligger innenfor og hva jeg trenger.

Det er viktig at du blir fulgt opp med blodprøver i svangerskapet, sånn at du får riktig dose levaxin. Dette har med at man ofte trenger å øke dosen med opptil 50% da man blir gravid. (så klart forskjell på oss der)

De 12 første ukene av svangerskapet produserer ikke fosteret dette selv og er avhengig av å få det fra oss, drfor er det veldig viktig at vi ligger innenfor normalen her.

Jeg fødte for 1 år siden og stoffskiftet kommr ikke helt i sjakk igjen etter svangerskapet. Men nå er jeg gravid igjen og er enda mer påpasselig med å ta blodprøver å få riktig dose for meg selv og babyen.

Jeg kan til tider merke at jeg trenge mer levaxin, men jeg velger ikke selv og forandre på dosen uten samråd med min lege.

Hvor langt er du på vei?

Skrevet

Trodde TSH hadde en topp på rundt 10 jeg, men kan som sagt ikke så mye om dette ennå...

Latent er at det er et begynnerstadie, men mitt har vært sånn veldig lenge, symptomene ihvertfall (+ at jeg fikk det påvist for 4 år siden, men byttet fastlege så mange ganger og glemte det helt ut dumme meg)... Hvis TSH-nivået er høyt og man har mange symptomer, men uten at man har økt mengde av antistoffer, så er det latent...

Jeg håper det blir bedre ja, for foreløpig kan jeg ikke se at jeg er så heldig, det har i grunn ødelagt de siste 7 årene mine, og det føles som en djevel som bor inni meg nesten, hvis jeg kan si det litt dramatisk. Jeg har mistet mye pga det, bl.a. mye studie og mange venner...

Håper bare medisinen virker på samme måte som for deg, siden jeg ikke har "ordentlig" lavt stoffskifte. Håper at Levaxinen kan få ned TSH-nivået, for nå er jeg overbevist om at det er disse hormonene som raser rundt som en djevel i meg. Men jeg vet jo ikke helt hvordan det funker, hva Levaxinen egentlig gjør.

Det står jo bare at de skal produsere et hormon, men hva gjør det hormonet egentlig?

Skrevet

Hei!

Lurer litt på hva lavt stoffskifte går ut på.

Hvis noen har lyst å forklare det for meg :)

Skrevet

Jeg er bare i uke 6 og noe. Jeg har oppdatert meg litt og nå husker jeg det. TSH var på 54 og antistoffene på over 1000. TSH kan være høyere enn 10 men bør ligge melom 0,2 og 4,5. Helst rundt 1 et sted.

Jeg tar ikke å forandrer dose sånn helt på eget initiativ, det er jo på en måte i samråd med legen. Det første svangerskapet gikk jeg og tok blodprøver hver 14 dag gjennom hele svangerskapet, det trengte jeg ikke på nr 2 og heller ikke nå.

Jeg vet at jeg skal øke med en hvis dose når jeg blir gravid så da gjør jeg det selv for første møte med legen er jo ikke før i ca uke 11- 12. Når jeg kommer til han da så sier jeg at jeg har øket med den dose som "vanlig" når jeg er gravid og han sier bra:)

Jeg har en veninne stakkars som ligger helt i grenseland og ikek får medisiner, det er helt forferdeligt for henne. Hun er helt utslitt stakkars, så jeg bør kanskje være " glad" for at det slo skikkelig ut når det først gjorde det og at medisinen virket fort. I løpet av 1-1,5 år var jeg inni normalen igjen.

Jeg har mld meg inn i den lavt stoffskifte klubben men er skjeldent der inne, men mye nyttig en kan få vite der. Sonjas stoffskifte klubb tror jeg det heter. Er dere medlemmer der?

Og så var min søster en gang på et seminar i oslo ang dette noe jeg kunne tenke meg også, få litt mere info og treffe andre med samme opplegget.Men hun husker ikke hvordan hun fikk vite om det. Har noen av dere hørt om de seminarene?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...