Gå til innhold

Ski til nesten 2-åring? Med vanlig sko og remmer eller ordentlig skisko og feste?

Anbefalte innlegg

Tenker på å kjøpe ski til jenta på snart 22 mnd, men usikker på hvor mye penger man skal bruke på det.. Er jo mest for å ha en aktivitet ute.. Ikke for å lære henne å bli proff på ski!;)

Men er viktig at det ikke tar fra henne lysten til å gå på ski, det skal være morsomt og best mulig også.

Noen som vil dele erfaringer ang. første par ski?

Fortsetter under...

Vi ble i sportsbutikken rådet til å kjøpe Snømann fra Åsnes som man kan bruke vanlige sko i, kan justere fint med borrelås flere steder på skoen.

Da kan skiene brukes flere år og man slipper å kjøpe nye sko allerede neste år.

Ble også anbefalt å ikke kjøpe for lange ski, gikk for 90cm.

Når det er sagt hadde ikke lillegutt lyst til å prøve skiene en gang ved første forsøk!! Vi hadde på ski selv og prøve å vise at dette er gøy, men han ble ikke overbevist og ville heller sitte på akebrettet.

Men vi tar det gradvis, han skal selv ha lyst.

Når en bare er nesten 2 år,så kan du kjøpe slike hun bruker sine egne sko til.

Jeg vil tro hun kommer til å gå svært lite på ski,med mindre dere foreldre er ski entusiasmer ;)

De anbefaler ikke slike ski,for det er vist som å gå på truger,sier de på sporten og på Obs butikker,men når en er så liten,så tror jeg ikke det er noen fare.

Vi kjøpte "ordentlige" ski og sko til poden jula før han fylte 2 (i februar). Han elsket det fra første stund, og klarte seg veldig fint :-)

Og han har alltid gått bare når han har lyst og hvor mye han selv vil :-)

Jr fikk Stiga sine ski med remmer, og det synes jeg er helt greit siden det blir veldig korte økter med skigåring nå, og da slipper vi tenkte på skisko. Skisko er også ofte kaldere enn vanlige sko.

Til neste år når han er tre, kommer han til å få ordentlige ski med skisko.

Jeg vet mange anbefaler å gi de små skikkelige ski med skisko fra starten av, for at de skal få en god skiopplevelse. Men med to åringer er det mest lek uansett - så jeg ser ikke helt behovet.

Eldstemann fikk ski tidlig, hvilket resulterte i at han nesten ikke brukte ski fordi det var styr med å ta skiskoene av og på. Vinterskoene klarte han jo få på selv.

Annonse

Ja, det er noe med det.. Tenkte på at det var en fordel med å kunne ta de av og på med vinterskoene på jeg også, og at det er varmere. Men vil ikke at det skal føles tungt og kjipt å gå heller.. Er ikke skientusiaster annet enn at vi synes det kan være trivelig å ta en tur og vil gjøre det med ungene i fremtiden.

Har et søskenbarn som er skientusiast, og han advarte sterkt mot sånne ski med reimer.. Men jeg tenker evt bare for i år jeg da.

Anbefaler Snømann fra Åsnes. Dette er noe helt annet enn samme type som fantes da vi var små. På disse bindingene får de løftet hælen, så får samme feelingen som med vanlige ski.

Skisko er kalde å leke i, og det er ikke langt de går til å begynne med. Og det blir mye av og på, så enkelt med borrelås.

Har billig pakke på xxl.

har alltid hørt at man ikke skal bruke "egene sko ski" fordi barna lærer feil ski teknikk.

Gutten vår fikk ordentlig ski i år, ble ikke mer enn rundt 800. Du finner fjorårets ski modeller i butikkene til en rimeligere penge.

Gutten vår er 3,5 de hadde mindre ski også. Så du skal ikke se bort fra at de har til henne.

Hva å sjekke bruktmarkedet??

Jeg er ingen skigåer, dvs jeg går på ski men.... Har hatt med 3 åringer på "skiskole"....de går ikke særlig langt.... MEN, det ER best med skikkelig utstyr... det er ikke å komme bort fra det... Kjøpte det til poden ifjor, han er 4,5 år nå...

Annonse

Vi ble anbefalt åsnes av min svoger som har vært aktiv langrennsutøver. Poden er 20mnd, åsnes skiene er gode, samt at når de er så små er det ikke snakk om mye gåing og teknikk, kun lek og det å bli vant til å ha de på bena. Bindingene er mye bedre enn de vi hadde da vi stabbet rundt. Pakken er billig, og vi kan heller kjøpe andre ski neste år.

Gutten vår elsker skiene og stabber rundt som bare det - med oss som holder han bak selvfølgelig. Akebrettet står urørt og han hylskriker hvis vi prøver oss på det i stedet for skiene, så tydelig at det har falt i smak her. Det viktigste er å ikke presse, dersom de ikke ønsker å prøve, samt ikke holde på for lenge av gangen - greit å slutte mens leken er god;)

har ei på 20 mnd - er ikke så veldig interesserti å prøve skiene, men veldig morsomt å snakke om det!

(gå på ski - staver - kjøre fort osv)

har sånne med reimer og det holder mer enn nok nå første sesongen!

Blir det mer moro til neste år, så blir det "ordentlige" ski.

Blir jo bare et par min nå før hun blir utrygg, så da er det like greit med gode varme stabile "gåsko".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...