Gå til innhold

noen som kan gi råd til ekstrem brystvegring???

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei!

Jenta mi er 12 uker gammel og har hatt brystvegring i 4 uker nå. hyler og skriker og er umulig og roe ned når ho først har "kjørt seg opp". Ho er ikke lett å få til å ta flaske heller, er ofte skriking da også. Ho har ikke KISS eller andre problemer med nakken, har ikke kolikk heller.

Eg er mildt sagt frustrert og vet ikke lenger hva jeg skal gjøre, har spurt helsestasjon, lege, ammepol. og ingen har andre råd enn å gi på flaske om det går greit...men det GJØR det jo ikke :(

Har nok melk tror jeg, og har fått syntocinon nesespray for utdrivingen, så tror heller ikke det kan være årsak...

Eg trenger litt råd og oppmuntring... Kan dette går over igjen tro??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, tror ikke det altså... har heller vært litt omvendt, men har drevet å økt litt med pumping og slike ting siste uka nå.

Skrevet

Følger babyen din fin vekstkurve? Omtrent på den tiden begynte babyen min å redusere veldig på måltidene. Spiste sjeldnere men mer. Det varierte også ganske mye fra dag til dag. Jeg valgte å ha litt is i magen for å se hvordan det gikk. (Altså droppe flaske.) Tilbød henne etter 3-4 timer hvis hun ikke spurte selv, men presset henne aldri. På det lengste kunne det gå 5-6 timer før hun ville ha. På natten har hun stort sett alltid spist bare en gang. Dette funket faktisk bra. Vekstkurvene hennes har vært fin hele veien, med veldig jevn vektoppgang. I 6 måneders alderen begynte det igjen. Da ble trikset å sitte i et rom med lite støy/inntrykk.

Lykke til! Brystvegring er kjipt når man har tro på mm. Dessuten er det jo så praktisk med pupp ;o)

Skrevet

hadde gått opp 180 gram på to uker forrige onsdag. Ho er sulten, men vil likevel ikke spise.

Skrevet

Ser at det ene svaret mitt ikke kom med her. Det virker vel muligens som om hun legger på seg litt lite. Spør på helsestasjonen de er best til å svare på akkurat det. Kanskje du kan prøve å gi henne litt pumpemelk med skje eller en sprøyte. Jenta mi var heller ikke så veldig glad i flaske tidligere så når hun ikke tok pupp ble det lite mat på henne. Men hun hadde jevn vekstkurve hele veien.

Lykke til!

Skrevet

Jeg har erfaring med 3 brystvegrere. Antakelig noe galt med ammingen/puppene mine da siden alle har reagert likt, bare på litt ulikt tidspunkt (fra 6 uker gamle til 4 mnd gamle før det begynte).

Jeg har klart å lure dem til å die ved å ta dem utav vogn eller seng like før de skal våkne, eller rett etter de har sovnet. I Søvne eller halvsøvne suger dem som regel godt. To av dem tok jeg opp 2-3 ganger om natta på slutten fordi det bare var da jeg greide å "lure dem" til å die, men da var de 8 mnd gamle.

Det hjalp også å koble dem til puppen og vandre litt rundt i rommet med dem så de ble avledet/fikk kikke, fikk bevegelse.

Noen rugger dem på rumpa når de drikker.

Jeg har lest om noen som har vært tålmodige og blitt kvitt vegringen. Selv har jeg ikke lyktes med annet enn å holde det gående med stadig mindre amming til de ikke lot seg "lure til å drikke" lenger.

Håper du lykkes bedre enn jeg!

Skrevet

kjenner meg godt igjen i det sistemann her skriver. Hadde også en brystvegrer forrige gang...håper jeg slipper det denne gangen..

Fungerte for meg å gi han mest i søvne/halvsøvne, men i og med at han sov ute stort sett på dagtid, resulterte det i at han spiste ofte ca hver 2.time på natta og i og med at han tok så lite på dagen lot jeg han jo spise så mye han ville på natt.... blei jo slitsomt i lengden, da men.

Hos oss var det mye at han var så nysgjerrig at han ikke fikk fulgt med på hva som skjedde rundt seg.. det funket til en viss grad også å bære han mens jeg ammet... men slitsomt det også... ellers måtte jeg ofte legge meg ned på et mørkt rom, da tok han som regel...

du kan jo også prøve ulike ammestillinger, mer oppreist, tvillingstilling el.

Uff håper det går seg til, vet hvor frustrerende det er, lykke til!

• 2 uker senere...
Skrevet

Kan det hende at hun egentlig er trøtt når du tror hun er sulten? Jeg spør fordi jeg selv fant ut at jeg styrte med å få i henne mat, men til slutt skjønte at hun trengte å sove. Og når hun først trenger å sove, kan hun bli overtrøtt og det ender med at alt krøller seg. Som en annen sier, vil måltidene i denne perioden bli sjeldnere. Men ellers er det et godt råd å amme rett etter at hun har sovet og i så rolige omgivelser som mulig. Lykke til! Ja, det blir bedre, og det er ikke lett å finne ut av disse små :-)

Skrevet

Et par tileggsspørsmål; er det noen måltider som går bra? Hva skjer da?

Skrevet

Nå er jo jenta mi litt større da, men har også slitt litt med det. Nå er hun 7 mnd, og det eneste som går for å få henne til å ta pupp er å mate henne på soverommet i halvmørke... Vesla her begynte slik rundt 4 mnd, og har holdt det gående siden. Nå når hiun spiser flere måltider grøt/middag m.m har jeg så og si kuttet ut pupp på dagtid.

Skrevet

det går som regel bra på natta, men ellers er det ikke ofte det går bra...

Har prøvd alle tidspunkter av døgnet ellers, og passer på det blir når hun virker sulten... Hun er utenom amme"sint" generelt en utålmodig og grinete baby... hun hylskriker om det er det minste so ikke passer henne.

En gang i blant kan hun ligge og kose seg på puppen, men da sovner hun og får ikke et fullverdig måltid. Når hun våkner igjen er det på'an igjen :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...