ingrid23 Skrevet 3. januar 2010 #1 Skrevet 3. januar 2010 Hvor lenge er det vanlig å ha vondt i underlivet etter å ha sydd etter fødsel? Jeg fødte for 1 mnd siden, det var et ganske stort barn, så jeg revnet en del og ble sydd etterpå.... Men hvor lenge er det vanlig å kjenne smerte i forbindelse med dette? Jeg skjønner at det vil være ømt en stund, men ubehagelige smerter bør vel forsvinne snart? Noen som har erfaring, og som vil svare meg på dette?
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 3. januar 2010 #2 Skrevet 3. januar 2010 Jeg hadde kanskje vondt i 2-3 uker tror jeg... Smertene bør gå over etter ca 6 uker, da det er den tiden underlivet bruker på å heles, men du skal vel på etterkontroll snart, så da får du vel sjekket om det er som det skal?
ingrid23 Skrevet 3. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 3. januar 2010 Ja, jeg skal ringe legen og bestille time til etterkontroll, er vel etter ca. 6 uker de anbefaler det......
ღ Juksemaker pipelort +spire ღ Skrevet 3. januar 2010 #4 Skrevet 3. januar 2010 Ikke for å skremme, men kan være infeksjon også... For det skal jo gradvis bli bedre ettersom tida går. Jeg hadde smerter som gjorde at jeg ikke kunne sitte på 3 mnd jeg... Og det viser seg i ettertid at jeg hadde hatt infeksjon innvendig som ingen hadde sett.. Men så revnet jeg så veldig mye også da, (grad 3c) og ble sydd i narkose... Så at jeg hadde vondt så lenge var jo ikke så rart...
ingrid23 Skrevet 3. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 3. januar 2010 Ja, jeg har tenkt tanken, på at det kan være infeksjon.. Men det er ikke så veldig vondt, ikke direkte smertefullt, men ubehagelig liksom... Ble sydd både innvendig og utvendig, så det ble jo noen sting.. Det har jo blitt mye bedre enn det var første og andre uka da, så jeg satser på at det blir bra til slutt... Skal jo til legen om ca.14 dager da, så jeg får nevne det dersom det ikke føles helt bra...
_Løvemamma_ Skrevet 3. januar 2010 #6 Skrevet 3. januar 2010 Jeg ble klippet, og revnet litt. Stingene på innsiden kjenner jeg ikke noe særlig til lenger (18 dagersiden fødsel), men de to stingene på utsiden er fremdeles ganske ømme. Tror ikke de får fred til gro helt på samme måte som de innvendige stingene, pga vasking, tørking, klamme bind osv. Fikk tips på barsel om at naproxen (smertesillende mot menssmerter) hjelper godt på ømmhet i underlivet. Har tatt noen av de i perioder, 2-3 i døgnet, og merket at det også hjelper litt mot hevelsene der nede. For meg har det da føltes som at sårene også har fått mulighet til å gro litt bedre, men om det stemmer vet jeg ikke.
magica og lille tryll ♡ Skrevet 3. januar 2010 #7 Skrevet 3. januar 2010 Jeg syns det var vondt i tre uker, og så ble det gradvis bedre. Ikke så vondt at jeg trengte smertestillende akkurat, men måtte være forsiktig når jeg satte med/reiste meg osv. Du kan jo ta et speil og kikke litt der nede kanskje? Da vil du jo se om det ser infisert ut utvendig hvertfall.
ingrid23 Skrevet 3. januar 2010 Forfatter #8 Skrevet 3. januar 2010 Samboern har sett på det, og han sier at det ser fint ut.. Litt rødt lengst bak, men han synes ikke det så ille ut.. Får vel bare følge med det litt dersom det ikke blir bedre... Smertestillende tok jeg kun første kvelden, rett etter fødselen. Og jeg har ingen problemer med å sitte osv., så jeg regner med at det kanskje bare er at det er litt ømt, og at det er uvant å ha det sånn der nede... Satser på at det er tilbake til normalen igjen snart
Belladonna med to gutter Skrevet 3. januar 2010 #9 Skrevet 3. januar 2010 Jeg revnet grad 3b sist og var øm/ kjente ubehag leeenge, 7 mnd kanskje?! Og ved sex i 2 år... Men glidemiddel er tingen!!
Lemonia Skrevet 3. januar 2010 #10 Skrevet 3. januar 2010 Det er helt normalt at det gjør vondt, og det trenger ikke bety at noe er galt. Jeg fødte et barn med stort hode, som i tillegg ble tatt med tang. Jeg ble klippet, men fikk dessverre en tredjegrads ruptur i tillegg, så jeg måtte syes på operasjonssal etterpå. Jeg hadde helt forferdelig vondt i flere uker etter fødselen. Å sitte eller stå var grusomt, selv å ligge var vondt. Jeg brukte maks dose smertestillende i 5-6 uker. såpass ille var det. Hadde ekstra kontroller på sykehuset, og gynekologen sa det var helt normalt (hun hadde faktisk hatt det samme selv etter sin første fødsel). Rundt uke 6-7 etter fødselen gjorde det ikke lenger grusomt vondt, da var det bare ømt og det var det vel til ca 3 mnd etter fødselen. Nå er sønnen min ett år og alt er helt fint igjen, ingen plager i det hele tatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå