Gå til innhold

Kan man søke ulønnet permisjon fra jobb og samtidig søke overgangsstønad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var så heldig at jeg kunne være hjemme i 3 år med mitt første barn, syns det var helt fantastisk å følge utviklingen. Er alene med mini og har permisjon med lønn til i sommer. Syns mini er litt liten å ha i barnehage og har lyst å få med meg utviklingen på nr to også. Mener å ha hørt at man må være arbeids-søker for å få overgangsstønad men jeg har en trygg og stabil jobb som jeg ikke ønsker å si opp. Vet at man kan søke om fødsels permisjon i opptil 3 år, men bare 1år lønnet. Så lurte da på om jeg søker ulønnet permisjon fra jobb om jeg vil ha krav på overgangsstønad eller om det kun er kontantstøtte?

For de av dere som vil komme med kritikk på alene mødre så blir dere oversett av meg hvertfall. Ønsker ikke å snylte eller lure systemet men om dette er noe jeg har krav på så ønsker jeg muligens å benytte meg av det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må ikke være arbeidssøker for å få overgangstønad de 3 første årene.

Men om du skal ha utvidet i enda 2år, så må du være arbeidsøker eller skoleelev eller i deltidsjobb.

Så ja, du kan søke overgangstønad inntill 3 år, mens du tar permisjon fra jobben din i samme periode:)

Skrevet

Det du ønsker er jo å snylte. Overgangsstønad er en hjelp i en overgang for de som ikke har mulighet til å forsørge seg selv som enslig mor slika t de kann skaffe seg jobb eller ta utdanning for å kunne få jobb, ikke for de som har jobb, men ønsker å ta seg fri på statens regning i noen år.

Skrevet

Det er ikke å snylte,det er fullt lovlig! Det er ikke krav om at man skal være i arbeid før barnet er 3 år. Så ja det kan du :)

Skrevet

Hvorvidt det er ulovlig og hvorvidt det er snylting er to helt forskjellige ting.

Tigging er ikke ulovlig det heller uansett hvor mye penger man har fra før...

Skrevet

Da får du nn 12:01 gjøre det på denne måten.

Vi andre kan velge en annen, og fullt lovlig sak......

Ja, en kan ha ulønnet permisjon og motta overgangsstønad uten spørsmål, så lenge yngste barn er under 3 år.

Skrevet

Enig med anonym 11.42

Dette er umoralsk utnyttelse av systemet hvis det er sant som de over sier.

Skrevet

Fy f***, er det rart det er liten respekt for alenemødre her i landet?

Lar staten ta regninga for at de ikke gidder jobbe.

Skrevet

Er det i tariffavtalen din det står at du kan ta to år ulønnet permisjon?

Etter norges lover har du kun rett på 1 år ulønnet permisjon etter at foreldrepermisjonen er over.

Skrevet

Ser nå at jeg tar feil.

Det er 2 år for enslige/aleneforeldre.

Skrevet

Ikke gidder og jobbe?! De tar vel ulønnet permisjon på lik linje med andre for Å VÆRE HJEMME MED BARNET!!

Slutt og vær så misunnelig på alenemødre som får penger av staten i noen år.

Skrevet

Hmmmm, kanskje vi skal flytte fra mennene våre alle sammen i noen år, og bli sposet vi også slik at vi kan være hjemme sammen med barna. Ville svært gjerne vært hjemme lengre, men vi har ikke råd til mer enn et par mnd uten lønn, maks.

Dette kan da umulig være hensikten med denne type ytelser?

Dreier seg ikke om misunnelse, men om samfunnsegasjement og pliktfølelse ovenfor velferdsstaten.

Skrevet

Andre som tar ulønnet permisjon har råd til det uten å snylte på samfunnet. Dette er regelrett utnyttelse av systemet og setter alenemødre i et enda dårligere lys.

Håper regjerningen setter en stopper for dette så raskt som mulig.

Det er uhørt at man skal få betalt for å gå hjemme fordi man ikke har lyst til å jobbe.

Skrevet

Det er ikke utnyttelse av systemet når det er fullt lovlig! NAV opplyser jo om dette!

Skrevet

Vel,dere får la være og legge skylda på alenemødrene er ikke de som har laget reglene ;)

Syns dere skal gå fra mennene deres ja,god ide :D så kan dere se hvor stusselig det er og være alenemor,selvom man får overgangsstødnad. Jeg kunne ikke ta ulønnet perm fra jobben selvom jeg kunne motta OS,fordi det er mye mindre enn jeg ville tjene i jobb!! DET ER INGEN GULLGRUVE!

Skrevet

Da har du vel samme holdning til sykepenger og arbeidsledighetstrygd? Merkelig tanke at noe er greit, mens andre ting ikke er greit.

For en alenemor i jobb, så løper overgangsstønadstiden, selv om hun kun velger å motta stønad til barnepass. Så etter tre år med stønad til barnepass, så har hun ikke lenger rett på overgangsstønad i hele tatt. Hvorfor gjøre det på den måten?

For en alenemor som velger å gå hjemme, så har hun ikke rett på stønad til barnepass. For der er kriteriet at hun er aktiv som i jobb, studier eller aktiv arbeidssøker.

for å forstå dette systemet, så må en være en del av det. En kan ikke sitte på sin høye hest og bare mene at det er umoralsk. En har rett på det, og hva er da umoralsk ved det? En lyver ikke, reglene er satt at regjeringen og de er som de er. Jeg ser ikke umoralen i å få det en etter reglene har rett på. Dette er laget slik for barnas del, og ikke de voksne.

Mange trenger en omstillingsperiode etter å ha blitt alene med barn, for senere å klare å forsørge barna alene. Og det er denne overgangsperioden en får støtte for. Samlivsbrudd kan være tøffe greier, og da er det godt å slippe å bekymre seg for penger samtidig. Kunne ha tid til å omstille seg, rett og slett.

Skrevet

Overgangstønaden er jo et tilbud enslige foreldre har, for nettopp det at dem skal kunne være hjemme med barna sine, eller for at dem trenger penger i en overgangsfarse for å ta utdannelse eller om de er arbeidsledig.

Men om man er arbeidsleidig eller har deltidsjobb, så kan man fortsatt få overgangstønad i 3 år inntil barnet er 7år gammel.

Men da noe mindre enn ellers, da dem trekker 40øre pr kr du tjener utenom.

Er ikke å utnytte systemet det. Det er å ta et valg med de mulighetene man har. Og ønsker ei enslig mor å være hjemme med sine barn de første årene, så må hun jo kunne få velge det, uten å skal bli pakket på dårlig samvittighet, for at noen andre som er sjalu for denne muligheten å så smålig at dem ikke unner andre å benytte seg av den..

Skrevet

Bra skrevet 14.23.

Hvis dere skal irritere dere over "snyltere" så bruk heller energien på og irritere dere over de som virkelig er det. Ikke de som mottar stødnader fullt lovlig og som ikke har løyet for å få de.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...