Gå til innhold

Heisann. Kan jeg få symptomene deres?

Anbefalte innlegg

Og hva slags behandling dere fikk, og om det har hjulpet på symptomene?

Jeg har ikke blitt utredet for PCO/S, men har sterk mistanke om at jeg har det.

Mine symptomer er:

Hatt sex uten prevensjon i 12 år og blitt gravid 1 gang.

Fikk svangerskapsforgiftning.

Har uregelmessig mens (men har alltid 1 gang i mnd, men den er veldig ustabil)

Har masse kviser, og mye hår nedentil og på overleppen som jeg barberer bort.

Mye menssmerter selv om jeg ikke venter mens.

Overvektig men trener 2 ganger i uken, (gjort det i 3mnd nå) uten resultater.

Veldig tørst og deprimert/angst.

Noen som har hatt det slik? Kan dette være PCOS? Hva gjør jeg for å finne ut dette?

Fortsetter under...

Grunnen til at jeg fikk diagnosen pco, er at jeg har veldig uregelmessig mens, 2-3 mnd mellom, også fikk jeg konstatert det ved blodprøver og ul.

Oppfordrere deg til å få fastlegen din til å henvise deg til ferilitetklinikk i nærheten, der så får du svar:)

Mine symptomer:

-Alltid slitt med uren hud og kviser, helt siden barneskolen

- Hatt mye hårvekst, både i fjes, på bryster og ellers rundt forbi

-Slitt med noen kilo for mye, spesielt rundt magen, og til tross for jevnlig trening har jeg slitt veldig med å gå ned i vekt.

- Ellers er jeg mye plaget av svetteproblemer, uten at jeg vet om det har noe direkte sammenheng med pcos, men vil jo tro det har noe med hormonrotet å gjøre...

Jeg sluttet på p piller for et par år siden, men vi har ikke prøvd å få barn før nå. Men etter p-pille slutt fikk jeg aldri regelmessig menstruasjon igjen. Har den cirka hver måned, men varierer fra 29-50 dager cirka. Vet at jeg av og til har hatt eggløsninger av meg selv. Gikk til gynekolog i høst for å sjekke hva dette skyldes, og oppdaget da mange cyster på egstokkene og fikk diagnosen pcos. Er nå akkurat ferdig med 1. pergotime runde, og er spent på om det har hjulpet :)

Vil anbefale deg å ta kontakt med lege/gynekolog raskt. Er utrolig glad jeg sjekket meg, slapp å kaste vekk mye (mest sannsynlig forgjeves) tid på prøving på egenhånd, da jeg kunne få pergotime med en gang. Lykke til!

Mine symptomer:

- To spontan aborter (en i uke 19 + 2)

- Har født ei datter men 3 mnd. fortidlig!

- Hårvekst på lårene og oppover mot magen. (hadde også litt på brystet da jeg gikk gravid)

- uren hud! masse kviser som er både store og vonde på rygg og fram på brystet, også noen små i ansiktet. Mye akne..

- Store smerter i magen og underlivet, så vont at jeg noen ganger ikke får til å gå normalt!

- mens smerter uten noen mensen!

- uregelmessig mens, nesten aldrig! Og når det kommer, er det nesten ingentig, bare litt rosa slik som tynn utflod..

- føler meg ganske trett og sliten heletiden/mangel på energi.

- litt overvekt rundt magen og lår..

- flere cyster på eggstokkene.

- tynt hår.

- og ganske så hormonell!!

Noe som er litt underlig er at mine plager/symptomer begynte ikke å komme sjikkelig før jeg ble gravid! Da spratt kvisene fram, og det vokste hår her å der! mens jeg forstod ingenting, og betrugget meg med at det bare var graviditeten i seg selv.. men etter at jeg mistet våre tvillinger begynte jeg å undre mer... Har ikke fått konstatert sykdommen helt, men er ganske så sikekr på at det er PCOS jeg har! For da jeg var på etterkontroll/6-ukers kontroll etter å ha født min datter så gynekologen flere cyster på mine eggstokker og sa det var PCOS. men har ikke vært til noen lege å målt verken blosukker, tatt bloprøver elelr andre prøver enda.. men har jo de fleste symptomene... :S

Råder deg til å oppsøke fastlegen (som jeg har tengt) og forklare han at du tror du har PCOS, så får han tatt prøver av deg, og henvist deg videre til gynekolog eller annen expert som kan ta en invendig UL og se om du har noen cyster eller flere tegn på sykdommen...

Glemte noen symptomer!:

- snorker kjempehøyt på natta når jeg sover!

- mannen min hører også mange ganger at jeg pluttselig slutter å puste på natta når jeg sover!! (stakkars så bekymret også)

- kan også pluttselig våkne selv av dette (at jeg har sluttet å puste) og bråvåkner med at jeg hoster meg ihjel og jesper etter luft!!...

- har også litt plager i våken tilstand der jeg fortt "stter i halsen" eller bare pluttselig får hostekrampe for at jeg ikke får pustet årntlig..

- og håret i underlivet vokser mer som en firkant oppover mont midjen/magen en som en søt liten trekant...

- har også antydning til litt hår på tærne.. ææææææææsj!! hater det!!!! :S

- Kan også få vont under samleie, ved dyp og hard penetrering.

- Kan ikke bruke kondom, for det synes jeg gjør vondt!!! merkelig nokk! Uansett hvor mye glidemiddel det er på de!!!...

- Kan også få vondt i magen etter samleie, og begynner ofte å blø litt etter det...

- Har også begynt å se litt antydninger til "fargeflekker" på halsen!!...

Dette blir jo bare værre å værre!!!! :o Pliz! Er det noen som hvet av noe som hjelper!!!??? Begynner åbli litt smådesperat snart her...

Annonse

Hei,

Jeg hadde følgende symptomer:

-ikke blitt gravid

-uregelmessig mens

-cyster på eggstokkene (ble henvist til gyn etter blodprøve)

-har generelt en del hår overalt på kroppen, men ikke så mye at det er plagsomt (bortsett fra på beina,da..)

For at du skal få diagnosen pcos må det tas en blodprøve som viser forhøyet ratio av noen hormoner (LH/FSH må være over 2). I tillegg må du ta ultralyd av eggstoggene for å se om eggene ligger i poser på eggstokkene. Alle andre symptomer er bare indikasjoner og trenger ikke bety pcos.

Har du pcos må du behandles for å kunne bli gravid. Du har egg, men de slippes ikke ut når hormonene gir beskjed om det.

Start med blodprøve hos fastlegen, og be om henvisning til gynekolog som kan sjekke eggstokkene. Lykke til :)

cammis 76!!!

det er FEIL at man MÅ behandles for å bi gravid når man har PCOS!!!! er HELT SIKKER på at jeg har det! Og jeg har ALDRIG fått noen behandling for å bli gravid! Og har vært gravid tre ganger!!!! Men det er sant at mange med PCOS har store vanskelighete med å bli gravid, pga. store hormonforandringer i ubalanse! Som så gjør at man får uregelmessig mens og eggløsning! Som så igjen kan komme av cyster i eggstokekne, som blokkere eggene til å modnes som de skal...

Mange trenger medisiner og hjelpt til å bli gravide når de har denne sykdommen, men IKKE ALLE!!! Men hos mange med PCOS er det desværre en litt større sjangse for å spontanabortere eller føde prematurt. Derfor er det alltid lurt å oppsøke legen med mistanke om PCOS og planlegging av graviditet. For vis du da har PCOS, kan man få medisiner under graviditete som kan hindre spontanaborter og svært premature fødsler!!!

Men jeg har i alefall erfart at det er ikke bra å prøve "for mye" å bli gravid! Eller å stabbe i seg en masse piller og medesiner for å kunne bli det!! Har hatt to SA og har nå et levendefødt barn! :D Men vi hadde ingen hjelp! Vi slappet helt av, å tk det bare som det kom.. "ble jeg gravid, så ble jeg gravid å vi ville bli glade!" og se!! jo det funka!!! hvet også hvor tungt det er å konstant prøve, og at det er fryktelig vanskelig å ikke tenke på det! Men det kan også bli for mye!! har også to venner av meg som har PCOS, og de prøver for harde livet!! med medesiner og mer til! Men bare en av dem oppnådde graviditet, men mistet desverre! :'( men hun prøvde i føere ååååååår!! med kurer ++++ og når hun slappet mer av klarte hun også det.. Nå har hun bynt på nytt med nye kurer, men ingenting ser ut til å funke.. Men jeg igjen! klarte det uten noenting!! selvsagt er det forskjell fra person til person! Og det kan godt hende vi kommer til å få vanskeligheter her også neste gang.. Men jeg vil bare si at ikek alle må ha behandling!!! Og at mitt råd er å heller prøve å nyte den spennende prøvetiden, og bare ta varepå hverandre å kose en masse!! Uten alt for mye press!!!...

Det finnes et lys og håp der ute!! tro meg!! ;) det er min lille datter et bevis på!!! Ikke gi opp!! uansett!!

Mine symptomer:

-ureglemessig mens siden første gang.

-når den først kom var det MASSEVIS! og varte noen ganger i flere uker

-rundt 20årsalderen begynte jeg å få vonde, store kviser i ansiktet (jeg har aldri slitt med det tidligere)

-Kraftig hårvekst nedentil og nedover bena.

-masse smerter i eggstokkene (noe jeg trodde var menssmerter og mens underveis - men nei..)

-blitt gravid 2 ganger i løpet av 6 år. Den første er i sitt bestevelgående og blir snart 4 år. 2.gang mistet jeg i uke 11. og har siden ikke blitt gravid.

Hater pcos..det ødelegger både fruktbarjet og utseende,2 veldig viktige ting for de fleste kvinner

symptomene mine

cyster på eggtokkene'

noe forhøyet hormonnivå

ureglemessig mens,3 til 4 mnds mellomrom

plutselig rask vektoppgang 30 kg,fett rundt magen

søthunger

uren hud i ansiktet

vanskelig å miste vekt

mister mye hår

kulde/hetetokter før mens,og pms,hormonelt?

utviklet diabetes 2 i ung alder

mye kroppshår oppover magen og innside lår

ofte soppinfeksjon

angst og depresjoner,symptom?

• 3 uker senere...

Veldig sterke menssmerter

Kraftig hårvekst på beina og underliv

Perlekjede på eggstokkene, men ingen syster/svulster

Veldig uregelmessig mens

Kviser etter tenårene

Vanskelig å bli gravid - tar bare litt lengre tid liksom...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...