Pinnus Skrevet 2. januar 2010 #1 Del Skrevet 2. januar 2010 Januar 2009 ble jeg ansatt i et årsvikariat, frem til 14.feb 2010. På intervjuet sa arbeidsgiveren min at det kom flere faste stillinger i løpet av året, så hvis jeg gjorde en god jobb ville nok resten ordne seg. I juni 09 ble jeg gravid, forferdelig dårlig og sykemeldt. Likevel tok arbeidsgiver kontakt da stillingene ble uttlyst i august og oppfordret meg til å søke. Jeg var definitvit riktig kandidat for jobben og de ville ha meg med videre. På et uoffisielt jobbintervju var jeg så dum og sa at jeg var gravid, dette resulterte i at jeg ikke ble tilbudt jobben likvel. Desverre mistet jeg, og var tilbake på jobb i september. Ble da informert om at det kom flere stillinger i desember og jeg var fremdeles en soleklar kandidat for jobben. Denne gangen hadde de flere stillinger. 16.november ble jeg sykemeldt igjen pga svangerskap (jeg blir direkte syk av å være gravid og har ingen mulighet til å gå på jobb.) Søkte likevel på jobben og fikk bare en mail av sjefen min, hvor det stod at jeg fikk de beste anbefalingene fra de jeg jobbet med, arbeidsgiver inkludert og jeg var kvalifisert. Utdrag fra mailen; Vi er trygg på dine personlige og faglige kvalifikasjoner. Du får de beste anbefalinger fra de du har jobbet for/med (inkl meg). Avdelingen er veldig sårbar ved fravær. Vi tviler vi ikke på din kompetanse. Men, med henvisning til at du har hatt et meget høyt sykefravær i 2009, vil vi ikke på nåværende tidspunkt tilby deg fast stilling. Så nå skal jeg til legen 4.januar og blir nok sykemeldt videre sa jeg fremdeles (i uke 14) er ubeskrivelig dårlig og har andre medisinske årsaker) og så blir jeg da altså arbeidsledig fra 14.februar. Hva nå? Så vidt jeg kan se ut i fra arbeidsmiljøloven har ikke arbeidsgiver lov å legge sykefravær/svangerskap til grunn så lenge jeg er best kvalifisert, men det bryr de seg tydeligvis ikke om. Hvis jeg blir sykemeldt ut svangerskapet får jeg samme sykepenger som nå? Får jeg foreldrepenger på dette grunnlaget? Hva gjør jeg i forhold til NAV? Trenger de en kopi av mailen som viser at jeg ikke blir ansatt pga dette? Noen som vet....? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141204670-f%C3%A5r-ikke-forlenget-kontrakt-useri%C3%B8s-arbeidgiver-hva-med-nav-n%C3%A5/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2010 #2 Del Skrevet 18. januar 2010 Hei, Du nevner ikke hvilken uke du er i. Hvis du ble gravid i juni, skal du vel føde i mars. Jeg havnet i samme situasjon og hadde sterke smerter i ryggen bare jeg bøyde meg litt. Jeg fant ut at hvis man ble sykmeldt minst 16 dager før kontrakten (dvs. 28 januar for deg) gikk ut, og var sykmeldt ut til du begynner med fødsel permisjon ( 3 uker før termin dato), forusetning at du ikke blir noe pause mellom sykmeldingsperioden, får du sykepenger samme som lønn som du får i den stillingen du jobber. Håper det hjelper, fordi jeg ble veldig forvirret av situasjonen.Jeg anbefaler deg å ringe nav kontoret ditt og sjekke det for sikkerhets skyld. Du skla vel ikke ha dårlig samvittighet hvis du er syk. Når det er snakk om jobb, jeg tror at du finner sikkert en bedre arbeidsgiver når du er ferdig med mamma permiajsonen din. Kos deg med graviditet, og gled deg til det nye familiemeldlem kommer. Håper det hjalp deg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141204670-f%C3%A5r-ikke-forlenget-kontrakt-useri%C3%B8s-arbeidgiver-hva-med-nav-n%C3%A5/#findComment-141297332 Del på andre sider Flere delingsvalg…
minni 77 Skrevet 20. januar 2010 #3 Del Skrevet 20. januar 2010 tror du har rett på å motta sykepenger 4 uker etter kontrakten din går ut. permisjonen din må begynne senest 3 uker før termin, men du kan velge a begynne tidligere (lurer på om det er 12 uker før termin) kravet er at du har lønn i min 6 av siste 10 mnd før permisjon beg, så dette burde la seg ordne,hvis du evt velger å beg perm litt tidligere... ulempen da er jo at perm m barnet blir tilsvarende kortere, men du får i hvert fall penger.........ikke lett å finne jobb når man er gravid (har gjort det selv....) lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141204670-f%C3%A5r-ikke-forlenget-kontrakt-useri%C3%B8s-arbeidgiver-hva-med-nav-n%C3%A5/#findComment-141304922 Del på andre sider Flere delingsvalg…
may tone helle Skrevet 20. januar 2010 #4 Del Skrevet 20. januar 2010 jeg mistet og min kontrakt i november, fordi jeg også ble sykemeldt, og har gått på sykepenger hele tiden.. du har rett på sykepenger i ett år selv om du ikke har kontrakt lenger, så lenge du får gyldig sykmld... dvs du trenger ikke ta ut tidliger permisjon.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141204670-f%C3%A5r-ikke-forlenget-kontrakt-useri%C3%B8s-arbeidgiver-hva-med-nav-n%C3%A5/#findComment-141307401 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kom-som-bestilt Skrevet 25. januar 2010 #5 Del Skrevet 25. januar 2010 Ble rett og slett irritert da jeg leste innlegget ditt, arbeidsgiver kan da ikke ha lov til å behandle sine ansatte slikt! Hvor er tillitsvalgte på arbeidsplassen din i slike situasjoner/ fagforeningen? Jeg ville kontaktet de, samt skrevet en kvass mail til arbeidsgiver der du påpeker mye uten å være frekk. Men makan til en mail du fikk av arbeidsgiver!! Gå til avisa!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141204670-f%C3%A5r-ikke-forlenget-kontrakt-useri%C3%B8s-arbeidgiver-hva-med-nav-n%C3%A5/#findComment-141335825 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kom-som-bestilt Skrevet 25. januar 2010 #6 Del Skrevet 25. januar 2010 ...og ja, du må sykemelde deg MED EN GANG, og håper at du får være det hele svangerskapet. Sykemelding blir nemlig regnet som arbeidsgivende inntekt på lik linje som å dra på jobb. Har du en okei lege kan du kanskje forklare dette etterhvert, men foreløpig kan du jo skylde på helsa, ettersom den tydeligvis er veldig dårlig. Og vær ops - du må sykemelde deg 16 arbeidsdager FØR kontrakten din går ut som noen andre sier her - så beregn 20 dager - dvs NÅ. Og - når du leverer sykemeldingen din, så ville jeg sagt at dette er din eneste måte å kunne tjene til livets opphold på, til arbeidsplassen din, siden du ikke har fått noen jobb videre. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141204670-f%C3%A5r-ikke-forlenget-kontrakt-useri%C3%B8s-arbeidgiver-hva-med-nav-n%C3%A5/#findComment-141335858 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nisand Skrevet 25. januar 2010 #7 Del Skrevet 25. januar 2010 Det er faktisk legen som sykemelder, og ikke den gravide selv. Men dersom HI er syk, så sørger vel legen for en sykemelding. Det er ingen regel som sier at man må sykemeldes 16 dager før kontrakten går ut. Det holder at man faktisk er i et arbeidsforhold, selv om det skulle være siste dagen. Og sykepengene beholder man frem til permisjonen starter dersom man har vært i et arbeidsforhold som har vart i mer enn seks mnd: Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141204670-f%C3%A5r-ikke-forlenget-kontrakt-useri%C3%B8s-arbeidgiver-hva-med-nav-n%C3%A5/#findComment-141336212 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå