Gå til innhold

Hva forventer dere av en fadder egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av anonym-forumet....

Jeg har ikke døpt mitt barn, og lurer litt på hva dere forventer av fadrene til barna deres?

Virker som om noen tror at det er fadrene som skal ta over omsorgen for barna hvis noe skulle skje foreldrene, men dette er vel ikke tilfelle?

Skrevet

Det er ikke tillfelle at de skal overta omsorgen om noe skjer nei.. Datteren min har 3 faddere, i tillegg var bestemoren hennes gudmor. 2 av fadderene har vi nesten ikke kontakt med nå, 2.5 år etter dåpen. Det syns jeg er skuffende, fordi jeg håpet at de jeg hadde valgt ville være til stede i livet til jenta mi. At det var personer hun kunne ha et nært forhold til, f.eks. snakke med, hvis det var noe hun ikke ville ta med oss foreldrene.

Jeg er ikke fadder selv, men hadde jeg vært det, hadde jeg følt et stort ansvar for det barnet, både nå og senere i livet!

Skrevet

Jeg forventer ingenting annet enn at de husker på barna og holder litt kontakt ( det gjør ikke to av fadderene til eldste, men helt ok)

Totalt uaktuelt at noen av fadderene får omsorg for noen av barna, det skal besteforeldrene ha hvis noe skulle sje oss.

Gjest sug lut
Skrevet

Ingen verdens ting utover jule- og bursdagsgaver, tydeligvis, siden de fleste som døper har null forhold til hva dåpen er utover det rent sosiale og ikke minst materialistiske. Det er dermed slett ingen ære forbundet med å bli spurt heller, det er bare en unge til på julegavelista og et sett bursdager til å huske på.

Skrevet

Jeg forventer at fadderne holder kontakt med barnet, husker på bursdager, er positive voksenpersoner/ rollemodeller etc.

Fadderoppgaven består av å be for barnet og hjelpe til at barnet får en kristen opplæring. Faddere har ingen forpliktelse eller ansvar for å ta over omsorg dersom noe skulle skje foreldrene.

Jeg er selv fadder til et tantebarn og i den forbindelse fikk jeg et ark med informasjon fra kirken om hva fadderrollen besto i.

Skrevet

Ikke stor annet enn at de skal hjelpe meg å oppdra barna i den kristne tro:) Neida. De ble valgt som faddere fordi de var svært unge tantebarn, som virkelig var stolte over å bli spurt. Fremdeles veldig stas og gave til hver jul og bursda.

Skrevet

At de ønsker å ta del i oppveksten til barna våre!

Ikke at de må be for dem, ta de med til kirke osv.

Men at de bryr seg om dem og gjerne vil tilbringe tid sammen.

Vi har invitert fadderene med oss til kirken når det har vært relaterte happeninger der. Som utdeling av kirkebok.

Når det kommer til konfirmasjon håper jeg de vil delta litt aktivt der. Være med på samlingene i kirken som er før selve dagen og ikke kun den ene.

(Tenker ikke på noen av de "vanlige" gudstjenestene som ung.dommen må være med på, men de få gangene de skal være en del av sermonien selv)

Skrevet

Vi er forresten faddere til et par barn selv, og tenker på samme måte overfor dem!

Foreldrene mine praktiserer det samme, så antagelig så kommer det derfra ;)

Skrevet

Vi har valgt å ikke døpe Trollet, men har likevel valgt å be 2 nære slektninger om å være faddere (en på hver side av familien). Ikke for å få gaver (han får nok av oss fra før, fnis...), men for å ha 2 sterke skikkelser i oppveksten hans i tillegg til oss.

Vi tenkte også at de kunne steppe inn om det skjedde noe med oss, ikke nødvendigvis som reserveforeldre men som støtte til barnevernet når diskusjonen om hvem som skulle ha omsorg for gutten fant sted. Også få å ha en motpart som opprettholder kontakten med den andre siden, i tilfelle surt samlivsbrudd osv.

Fordi jeg kommer fra et annet land, var det viktig for meg at det skulle være noen fra hvert land, slikt at begge sider får gehør ved behov.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...