Gå til innhold

Emaljefeil

Anbefalte innlegg

Gjest Tale30
Skrevet

Jeg føler meg litt maktesløs mht tennene til jenta vår.

De to første tennene nede kom opp helt fine og hvite. Så kom fortennene oppe. De var GULE! Jeg viste det til legen da vi var der for øyekatarr, og han mente at jeg skulle kontakte tannlege. Tannlegen bekreftet det jeg var engstelig for, at dette ikke var et forbigående belegg, men en permanent emaljeskade. Når tredje tan nede kommer nå, ser jeg at denne også er gul.

Noen som har erfaringer eller kunnskap om dette? Hvor vanlig er det at emaljefeil følger barnet også når de nye tennene kommer, hvor mange barn har dette problemet (har aldri sett noen selv) og hvor lett er det at tennene får hull eller råtner dersom man har god tannhygiene?

Håper at dette ikke vil plage barnet mitt gjennom hele oppveksten! Komplekser kan feste seg tidlig, og kan følge en person gjennom hele livet.

Gjest Tale30
Skrevet

Er det ingen som vet noe om dette? Jeg har jo hørt at emaljefeil er relativt vanlig. Men jeg tror ikke at det er vanlig å ha det i den grad som barnet vårt har det. Den ene tannen etter den andre er jo gul.

Tannlegen sier ikke noe annet enn at vi må vente og se, de vil vel ikke komme med noen løfter som de ikke kan holde kanskje. Det finns kanskje noen tannleger her inne som anonymt kan komme med mer konkret informasjon?

Syns det er vanskelig å bare skulle se det an når barnet mitt får munnen full av gule tenner som kanskje kan råtne pga manglende emalje. Når man får slik emaljefeil, er det da vanlig at det kommer på mange av tennene eller er det vanligvis begrenset til en eller et par tenner?

Skrevet

Hei!

Pappa er tannlege med lang fartstid - så jeg spurte han. Som din tannlege allerede har sagt, så er det veldig vanskelig å si noe konkret angående emaljeskade siden det er så mangt som kan forårsake det. I noen tilfeller skal det ikke mer enn feber til så kan det slå ut i emaljeskade når tannen dannes. Noe annet er høyt fluorinnhold i drikkevannet, men det er heller lite sannsynlig siden de er gule i det de kommer opp. Ellers kan det ha skjedd en mineralisering når tannen ble dannet.

Sjansen for at jenta di får emaljeskader på neste sett med tenner - er lite sannsynlig så fremt det ikke er snakk om høyt fluorinnhold i vannet.

Så lenge emaljen ikke skaller av, så er det også lite sannsynlig at hun har større sjanse for å få hull.

Pappa sa at hvis du har veldig lyst til å vite mer kan du få foretatt nærmere undersøkelser, da kan du ta kontakt med Tannlegehøyskolen.

Men som han sa - jeg tror ikke jeg ville stresset noe mer med det så lenge det ikke er noe man kan gjøre med det.

Gjest Tale30
Skrevet

Tusen takk for at du tok deg tiden til å spørre din far! Det var utrolig snilt gjort :D

Vi har allerede vært på tannlegehøyskolen med henne. Det føltes littt som en episode av Greys Anatomy hvor legene sloss om å få det sære tilfellet, hehe. De var ikke vant til å ha så små barn der, så alle ville forsøke seg. Egentlig ikke en optimal undersøkelsessituasjon med et så lite barn.

Emaljen er jo på en måte skallet av siden det er et søkk i tannen. Tannen er hvit men har felter som er gule. Så vidt jeg har forstått er dette da tannbenet som har en mørkere farge enn emaljen. Jeg blir bare helt fortvilet når hver ny tann kommer opp gul. Har mest lyst til å bare grine. Vet jo at hun kunne hatt verre sykdommer, men for å være helt ærlig så unner jeg ingen et liv i tannlegestolen, Jeg unner henne heller ikke en barndom i annerledeshet. Barn fra en tidlig alder henger seg opp i det som er annerledes, særlig hvis det ikke er pent.

Jeg merker også at jeg som mor har en vei å gå når det gjelder å komme folk i forkjøpet ved å si at hun har emaljefeil. På Åpen Barnehage for eksempel er det veldig fokus på om barna har fått tenner eller ikke. Når noen skal se på jenta mi sine tenner så sier jeg med en gang at hun har et problem med tennene. Akkurat som om jeg skammer meg.

Skrevet

Mitt barn er 8 år. mistet flere melketenner. Alle melketennene er fine, men alle de nye er emaljefeil. hvite prikker på de. Tannlegen sa at han er født med de,ikke noe vi kunne gjort anderledes. Han vil få gratis hjelp for alltid. En liten trøst. Vil måtte bytte ut osv. Fortere for å dette ut..

Gjest Tale30
Skrevet

Tusen takk for at du deler erfaringen din. På en måte er det "godt" å høre at det er flere som har det samme. Det er så få svar her når jeg spør om emaljefeil (jada, har marmet før ;) ) at jeg føler oss helt alene.

Så vidt jeg har hørt er de hvite pigmentflekkene en mildere variant enn når tennene blir gule, så det er i alle fall bra for dere! Jeg fikk bskjed om at dersom det vil følge henne på de nye tennene har de mange behandlingsmåter som hvite fyllinger osv. Men de gjør ingenting med melketenner. Jeg har tungt for å tenke på at hun skal gå i så mange år på barnehagen med gule, kanskje brune tenner. Er redd for at hun vil stenges ute pga dette. Jeg hadde selv vorter i en periode da jeg var fem, og husker enda at jeg ikke fikk komme opp i sandkassen for å leke.

Jeg får i alle fall håpe at jhun ikke har det verste tilfellet av denne feilen, for da må barn ha tenner på stift allerede i ung alder. Noe så fælt for en jente i ungdomsårene! Men jeg skal prøve å ikke ta sorgene på forskud, hehe. Ble bare så utrolig lei meg når jeg så at også den nye tannen som kom er gul. Hadde håpet at det ville begrense seg til de to fortennene.

Skrevet

Sønnen min har emalje-feil... Dette blir registrert hos tann-spesialist, og han vil få gratis tannlege utover 18 år... Dessverre vil han slite med hull, at fyllinger løsner og at biter av tennene kan løsne. Han har gul/grå farge på jekslene. Jeg er veldig lei meg for alt dette, men han kunne jo vært født med andre lidelser som var alvorlig. Dette er jo egentlig ikke det...

Gjest Tale30
Skrevet

Ja, det er klart at det kunne ha vært verre, men jeg er like lei meg likevel. Jeg håper i alle fall i det lengste at det ikke er et så veldig alvorlig tilfelle, men for hver tann som kommer gul opp må jeg mer og mer innse at det kan være omfattende.

Hvor gammel er sønnen din? Og hvordan har han opplevd dette selv? Har han hatt smerter, blitt mobbet osv? Nå har jo jenta mi det på begge fortennene da, så det virkelig lyser opp når hun smiler.

Skrevet

Han er ni år... Han syns det er leit at han pusser og pusser og er såå flink uten at det hjelper. Syns litt synd på han da ja. I hverdagen er det ikke noe tema, han har aldri blitt ertet. Fortennene har hvite flekker. Han var hos tannlegen nettopp fordi en fylling hadde falt ut. Da hadde han tannverk... Hullet var blitt større enn før dessverre. Vi må oftere til tannlegen enn vanlig, men hittil har han vært så flink. Her er det nok mest mamman som syns det er kjempetrist, heldigvis...

Gjest Tale30
Skrevet

Det er godt å høre at han ikke blir ertet! Jeg lurer på om det kanskje kan være litt verre å være jente med et slikt problem mht erting. Jenter får jo ofte mer gjennomgå pga ting som har med utseendet å gjøre. Men nå vet jo ikke vi om det vil fortsette på de permanente tennene enda da..

Så det er slik at fyllinger ikke sitter så godt, og at hull vokser seg større selv om de er behandlet? Jeg håper det blir bedre med gutten din snart. De har visst mange gode behandlingsmetoder, og de er stadig iferd med å forstå seg mer på problemet. Det var visst et ganske ukjent problem før 70-tallet, men da begynte plutselig flere og flere barn å få tenner med emaljefeil. De vet kke hva som har gjort dette visstnok.

Skrevet

Lykke til med jenta di :-) Tannlegen sa at de samler info nå, og forsker på dette. Dette er også en av grunnene til registrering hos spesialisten. Så får vi håpe at de finner bedre behandlingsmetoder etterhvert...

Skrevet

Min sønn har gult belegg på fortennene som ikke går bort. Fortalte det til sjefen og hun sa at det nok var barnebelegg, som ofte er å se på melketenner. Dette forsvinner med melketenner.

Men er det virkelig emaljefeil, behøver det ikke å forfølge til de permanente tennene...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...