Gjest lillemamsi Skrevet 1. januar 2010 #1 Skrevet 1. januar 2010 Kan DU fortelle meg det du vet om dette? Hvilke sykehus du vet tar i mot MM. Hvilke krav som stilles til donor?. Hvem man skal kontakte? Hvor finner jeg mer om dette på nettet? Hva er prisen donor får igjen for per liter? Hva som helst, jeg trenger INFO ! Og tar de mor donormelk på lillehammer sykehus?? Finner ikke svar på dette jeg :/ Hjelp meg folkens ! Vil gjøre litt nytte for meg !
_Løvemamma_ Skrevet 1. januar 2010 #2 Skrevet 1. januar 2010 Hei! Vet iallefall at her i byen tar man kontakt med barselavdelingen. Om du kontakter barselavdelingen på lillehammer sykehus så kan de nok i allefall fortelle deg hvem du skal snakke med. Så flott at du vil hjelpe:)
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2010 #3 Skrevet 2. januar 2010 Tror ikke det finnes bank for morsmelk i Sykehuset Innlandet, hvis det ikke har skjedd noe nå helt i det siste? For ett år siden var ihvertfall Oslo det nærmeste. Men bare å ringe sykehuset så kan nok de veilede.
brooklyn Skrevet 4. januar 2010 #4 Skrevet 4. januar 2010 du finner det sykehuset som har melkebank som er nærmest deg, og så får du komme inn på "intervju" der de forklarer prosedyrer og rutiner for dette. Deretter blir det tatt blodprøver av deg. Veldig mange av oss har en type influensavirus i kroppen, dette er ikke farlig for egne barn, men gjør at man ikke kan donere morsmelk som skal gies til premature barn. De tar blodprøve for å sjekke dette. Har du ikke viruset (jeg har), så får du med deg noen beholdere til morsmelk, og kan begynne å pumpe deg. Her jeg bor (hører til Bergen), så kan man enten stoppe innom sykehuset med frossen mm en gang i mnd, alt etter hva som passer deg best. Du får kjøregodtgjørelse, gratis parkering og noen kroner pr liter. Du blir ikke rik av dette, på noen som helst måte, men lurer på om det var 130 kr pr liter? For noen år siden?, Eventuelt ringer de deg opp hvis det er prekær mangel på melk. Lykke til! Flott ting å gjøre! Med førstemann var jeg panisk redd for å gå tom for melk, og hamstret alt jeg hadde. Da jeg hadde 13 liter i frysen gikk galskapen opp for meg og jeg tømte det ut. Med andremann meldte jeg meg som donor, men hadde da dette viruset. Nå, når tredjemann kommer, skal jeg bare puppe og amme og kose meg:)
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2010 #5 Skrevet 11. januar 2010 Jeg var melkedonor hos Haukeland sykehus i Bergen i 07. Jeg ringte barneavdelingen som satte meg over til ansvarlige for melkebanken. Vi avtalte et møte og hadde en lang og koslig prat oppe på nyfødtavd. Hun informerte meg om krav osv, vi tok blodprøver og jeg fikk utdelt utstyr. Det er stort sett de samme krav til melkedonor som til blodgiver. Dvs at det må være en viss tid siden du tok tatovering, piercing, ikke røyk, ikke alkohol osv. Så tester de for et virus som jeg mener 51% av befolkningen har. Har du dette viruset kan du desverre ikke være donor. Ellers er de glad for alt de får, og jeg hadde ikke noe press på meg. Jeg kunne levere når jeg ønsket, hvor mye jeg ønsket osv. De tester all melken, og det de ikke kan bruke får du heller ikke betaling for. Du kan da velge om de skal kaste det eller om du vil ha det tilbake. Jeg valgte å ta det med meg hjem og brukte det til å blande ut grøt. Denne melken er nemlig helt trygg for ditt barn selvom premature ikke kan bruke den... Husker ikke hvor mye jeg fikk for literen men mener det var rundt 125kr, jeg fikk også dekket utstyr, leie av pumpe, parkering, kjøring osv. På haukeland var det også slik at de bare tar imot donormelk de første 6-7mnd. Etter det må de desverre finne nye donorer. Jeg syns det var kjempekjekt å være donor, det var mange små premature på sykehuset på den tiden som jeg vet la godt på seg pga min melk. Jeg hadde så mye melk til overs, så jeg syns det bare var godt å kunne pumpe bort sprenget når jeg følte for det Skulle gjerne vært donor igjen... Lykke til!
Cruella De Vil Skrevet 11. januar 2010 #6 Skrevet 11. januar 2010 Hei, jeg donerer melk til Ullevål sykehus. Som du har fått beskrevet over, kan du kontakte nærmeste sykehus som har melkebank (eller ringe din barselavdeling og spørre hvor det er, de vet sikkert det). Jeg var da inne til en hyggelig samtale med hun som styrer melkebanken på Ullevål, og måtte fylle ut skjema osv (ca. samme som for blodgivning). På Ullevål får man 150,- kr literen samt penger for hver levering (40,- kr?) som kompensasjon for reiseutgifter. Hvis du ikke har pumpe selv, låner de ut elektrisk dobbeltpumpe. Ang. dette viruset, er det cytomegalovirus det heter (var inne og tok ny blodprøve før jul, så derfor husker jeg navnet ). Det er visst en form for herpes, den som gir sånt forkjølelsessår rundt munnen, veldig mange som har dette. På Ullevål kan du donere selv om du har dette viruset, men melken kan da ikke brukes til de aller minste (under 1500g, tror jeg det var) uten evt. å pasteuriseres først, så de uten viruset er jo selvsagt veldig etterspurte. På Ullevål tar de i utgangspunktet bare imot melk de første 6 månedene, men nå som de har lite melk vet jeg de tar imot lenger fra de donorene de har. Er man fri for viruset, kan man uansett donere lenger, i hvert fall er det slik nå. Det hender visst at de har for mange donorer også, i så fall tar de ikke imot flere, men jeg vet de trengte flere på Ullevål før jul. Jeg synes det er veldig hyggelig å kunne donere av overskuddsmelken min, så vil absolutt anbefale andre å gjøre det! Så lykke til, håper du finner ut av det. Hvis noen er interesserte i å donere til Ullevål, finner man mere informasjon her: http://www.ulleval.no/modules/module_123/proxy.asp?iInfoId=14116&iCategoryId=591&iDisplayType=2
_Løvemamma_ Skrevet 11. januar 2010 #7 Skrevet 11. januar 2010 Jeg lurer litt på dette med krav om å være alkoholfri. Betyr det at man må være HELT alkoholfri hele giverperioden? Ikke at jeg har tenkt meg på fyllla med det første, men kunne jo tenke meg å ta et glass vin i ny og ne. Kan man gjøre det og heller vente noen dager med å pumpe igjen, eller får man ikke gi i det heletatt da?
AmExx Skrevet 11. januar 2010 #8 Skrevet 11. januar 2010 Jeg var på julebord, og gav beskjed om at da kom jeg både til å drikke og røyke. Fikk da beskjed om at jeg kunne ta to dagers karantene. Nå vet ikke jeg om dette gjelder for alle sykehus da. Så hør der du evt gir!
Cruella De Vil Skrevet 11. januar 2010 #9 Skrevet 11. januar 2010 Jeg går ut og drikker i ny og ne, men venter da minst et døgn før jeg pumper til donering. Jeg tror regelen er min 12 timer karantene, men jeg venter gjerne minst til neste dag igjen (når jeg føler meg frisk og rask igjen, vil jo levere god melk ). Dette på Ullevål, andre steder kan ha andre regler.
_Løvemamma_ Skrevet 12. januar 2010 #10 Skrevet 12. januar 2010 Så bra:) Føles småsprøtt og ganske kynisk å sitte og tenke 'skal jeg drikke litt vin i blandt, eller skal jeg hjelpe syke og fortidligfødte babyer?'. Absurd dilemma. Hvor tidlig etter fødsel kan man begynne å gi? Skal på seksukerskontroll om ett par uker, tenkte snakke med hs om det da:)
Cruella De Vil Skrevet 13. januar 2010 #11 Skrevet 13. januar 2010 Hehe, etter 9 måneder uten alkohol synes eg det er helt greit å ville nye litt alkohol av og til. Jeg vet faktisk ikke helt hvor tidlig man kan begynne å gi, eneste jeg kan huske rundt dette er at man må være godt igang med ammingen (sikkert for at man ikke skal få problemer med ammingen pga. pumping). Jeg begynte først når gutten vår 3 måneder, og det var egentlig litt sent, så sikkert lurt å bare ringe og spørre, så kan du kanskje begynne med en gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå